هویت شرط لازم و پیش نیاز اجتماعی است و بدون هویت اجتماعی و ملی جامعه ای وجود نخواهد داشت.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ انسان ها همواره برآن بوده اند که شباهت ها و تفاوت هایشان را با سایر همنوعان خود بشناسند وبا مقایسه خود با دیگران ،جایگاه خود را درجهان اجتماعی مجسم کنند.

باید گفت یکی از نیازهای روانی انسان و پیش نیاز هر گونه زندگی اجتماعی است. امروزه بحث های زیادی درباره روابط متقابل میان دو موضوع برون مرزی ودرون مرزی یعنی تاثیرات جهانی و هویت فردی وجود دارد.

از این رو برآن شدم تا علاوه بر تشریح فضای معنوی هویت و هویت ملی ونیز فضاسی مجازی و چگونگی رابطه بین استفاده از اینترنت و هویت ملی را بررسی کنم، به همین دلیل باچند نفر از همشهریان همدانی هم صحبت شدم.

اقای امیدی یکی از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا است که نظر خود را اینگونه بیان میکند فضای مجازی واقعیت نو وتازه ای است که موجب شده تغییرات تازه ای را به وجود آورد ه که در جهان واقعی تاثیر گذاشته است.

او ادامه داد:باید گفت  از مهمترین ویژگیهای فضای مجازی گسترش اهمیت فرد و حیطه خصوصی در برابر جمع و حوزه عمومی است،افراد در فضای مجازی در عین حال که میتوانند در گروههای مختلف و گاه متضاد با هویت حقیقی خود حضور داشته باشند؛ میتوانند خود را جدا از دیگران و تنها نیز حس کنند.

امیدی  که دانشجوی ارشد رشته فیزیک است می گوید: نبود مراتب قدرت در فضای مجازی موجب  میشود، فردیت افراد در جمع حل نشود. در جهان واقعی قدرت انتخاب افراد، همواره تحت تاثیر عواملی چون جبر مکان، زمان، فرهنگ، حکومت و… محدود بوده است. اما در جهان مجازی مرزهای محدود کننده از میان برداشته میشود و شخص در مقیاس جهانی با گزینه های فراوانی برای انتخاب روبروست.

به سراغ اقای میرزایی رفتم او نیز یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه بوعلی است که در رشته علوم اجتماعی مشغول به تحصیل است او نیز نظر خود را اینطور بیان می کند :مهمترین متغیر در هویت ملی، وحدت بخشی یا تمایز پذیری اجتماعی است.

اوادامه داد: فضای مجازیِ شبکه¬های اجتماعی اینترنتی یکی از مهم ترین ابزارها برای نمود یافتن اثرات جهانی‌شدن است. این فضای مجازی عرصه وسیعی از اطلاعات و نمودهای مختلف معنایی را ایجاد می کند.

میرزایی گفت: افراد در مواجهه با این فضا در ساخت هویت، دچار سردرگمی می‏شوند. از بین رفتن زمان و مکان و نقش بیشتر فضا در دنیای مجازی واضح وروشن است، افراد در مواجهه با این فضای دوم، بنیان¬های هویت خود را متزلزل می بینند و دچار تردید و اضطراب می شوند. همچنین شبکه های اجتماعی مجازی، باعث تغییرات اساسی در نهادهای هویت‌ساز شده اند و عوامل معناساز هویت  دستخوش تغییر کرده است.

از این رو برآن شدم  وبا مدیر فناوری واطلاعات  استان همدان به گفتگو نشستیم .

ساکی با تاکید برسخنان  همشهریان با اشاره به اینکه اساسی ترین موضوع مهم هر زندگی اجتماعی هویت ملی است بطوری که بدون هویت اجتماعی وملی جامعه ای شکل نخواهد گرفت: اینترنت بخصوص از دهه نود تاکنون بشکل مستقیم در زندگی افراد وجوامع رابطه مستقیم دارد و آن را تحنت تاثیر قرار داده است.

وی به بعد ملی و تاثیرات عمیق و استفاده از اینترنت اشاره و ادامه داد:اینترنت تاثیرات عمیقی بر آموزش، انتقال تکنولوژی، مدیریت و غیره گذاشته همچنین از دیدگاه فردی روش زندگی،نحوه تعامل افرا با یکدیگر در جامعه، سطح آگاهی و دانش افراد نیز در این سال های اخیر نقش بسزایی داشته است.

ساکی افزود:یکی از مواردی که اکثر محققان نگاه ویژه ای به آن دارند پیشرفت تکنولوژی اطلاعاتی به خصوص اینترنت بعد از دهه 70 است که موجب دگرگونی های ریشه ای شده است و تاثیرات عمیقی در بازار های جهانی ، شرکت های چند ملیتی، دولت، ملت ها و نظام های اجتماعی گذاشته و باید گفت که در خصوصی ترین مثال زندگی افراد از جمله اعتقادات مذهبی و دوستی را تحت تثیر قرار داده است به شکلی که در لایه های عمیق زندگی فردی مانند روابط خانوادگی، زناشویی و غیره وارد شده است.

این مقام مسئول بااشاره به رابطه ی بین فضای مجازی و هویت فردی اظهار داشت: فضای سایبری و هویت فردی از رابطه ای تعاملی برخوردارند چرا که نه تنها هویت فردی وفضای مجازی تعریف وعرضه می گردد بلکه باید گفت فضای سایبری بدلیل اشتراک گذاری و دسترسی به اطلاعات دیگران و امکان مقایسه و امتیاز دهی به اطلاعات در آن میتواند الگوی مناسبی برای هویت فردی باشد.

مدیر فناوری اطلاعات استان همدان با بیان اینکه این مطلب که اینترنت فضایی است که امکاناتی را فراهم و محدودیت هایی را تحمیل می کند اظهار داشت:استفاده از اینترنت محدویت های مکانی را از بین میبرد و ارتباط همزمان را فراهم می کند و بایدگفت:عناصر تهدید کننده در این فضا اهمیت فردی را از دست می دهند.

وی بااشاره به اینکه اینترنت و هویت فردی تاثیر متقابل بریکدیگر دارند ادامه داد:اینترنت تاثیر مستقیم بر هویت فردی دارد چراکه افراد هویت خویش را با هویت دیگران و هویت افراد برجسته از جمله هنرمندان، ورزشکاران مقایسه و الگو قرار می دهند پس با برنامه ریزی هدفمند و ایجاد الگوهای مناسب در فضای مجازی می توان این تاثیر را در مسیر ثبت،  کنترل و هدایت کرد.

ساکی همچنین به خصوصیات هویت فردی و فضای مجازی اشاره و خاطر نشان کرد:هویت فردی مجموعه خصوصیاتی است که وجود یک فرد را به نمایش می گذارد به شکلی که انچه یک فرد هست و آنچه که او فکر می کند انجام می دهد.

وی بیان کرد:هم اکنون ما در موقعیت های مختلف با هویت های متعددی سرو کار داریم و به طبع موقعیت و شرایطی که در آن قرار داریم خود را تعریف می کنیم.

ساکی با اشاره با اینکه وسایل ارتباطی جمعی اعم از کتاب، مطبوعات، رادیو، تلویزیون، تلفن و اینترنت هر ککدام تاثیر خود را بر مشتریان خاص خود دارد ادامه داد:اما نباید نایده گرفت که اینترنت قادر است حواس بینایی، شنوایی، و حتی در آخرین اختراعات حواس بویایی و لامسه را نیز همزمان به کار گیرد و به عنوان یکی از فاقد ترین و سایل  ارتباط جمعی، قشر گسترده ای از مرم دنیا را تحت پوشش خود قرار دهد و از ارزش های خاصی را به آن وارد کند.

وی اظهارداشت:اینترنت با امکانات و فرصت هایی که ایجاد می کند خالق دنیای مجازی است که به موازات دنیای واقعی ویژگی های منحصر به فردی دارداز جمله به روابط نمادین، تغییرات بنیادین دو مفاهیم زمان و مکان می توان اشاره کرد.

وی در پایان افزودبه نظرشخصی من  معیارهایی همچون وطن گرایی، جهان گرایی، ارزش ها و باورهای افراد تاثیر هنر کشور ها بریکدیگر و گفتمان بین تمدن ها و فرهنگ ها در فضای مجازی هویت ملی را تحت تاثیر قرار می دهد.

باید گفت: نمی توان منکر تاثیر تکنولوژی های قوی اطلاع رسانی همچون اینترنت در ابعاد گوناگون به خصوص بعد های فرهنگی و دین شد، بنابراین این موضوع مهم با چنین تاثیرگسترده ای که دارد از چند جهت موجب ضرورت هایی می شود از جمله شناخت نوع تاثیرات، میزان تاثیر، شناخت مخاطبان، تاثیر و دستیابی به روش های به منظور کاهش اثرات تاثیر، اشاره کرد.

همچنین می توان گفت که جامعه امروز ایران که با مسائل عدیده ، اجتماعی، فکری و فرهنگی روبرو است پژوهش های اجتماعی در جهت تولید اطلاعات علمی مورد نیاز در برنامه ریزی های توسعه از اهمیت و ضرورت خاصی بر خودار است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.