وزیر خارجه آلمان تاکید کرد مذاکرات ژنو ثمر بخش بود و روسیه در تحولات سوریه نقش تعیین کننده ای دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از کانال دوم تلویزیون دولتی آلمان اشتاین مایر گفت: نمی توانم با آنهایی که دم از شکست مذاکرات حل بحران سوریه می زنند، همراه و هم نظر شوم.

وزیر خارجه آلمان گفت: روس ها هر چه باشند به وجود آنها در پای میز مذاکره حل بحران سوریه نیاز داریم.

مذاکرات ژنو ثمربخش بود

اشتاین مایر در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که  طراحی شما برای حل مشکلات آوارگان سوری چگونه است و آیا شما فکر می کنید ایجاد وقفه در مذاکرات سوریه یعنی آن که همه چیز پیش از آن که شروع شود، شکست خورده است؟

اشتاین مایر پاسخ داد: من نمی دانم چرا باید ما از شکست صحبت کنیم آن هم قبل از آن که بتوانیم شرایط را عملی کنیم؟ شما می دانید که بحران سوریه، مناقشه ای پیچیده و غامض است. وی افزود: بحث ما در مورد خاتمه دادن به کشتار مردم سوریه و هم چنین آوارگان گرسنه است؛ مردمی که به مواد غذایی و دارو نیاز دارند.

وزیر خارجه آلمان در ادامه افزود: معتقدم  مذاکرات دو سه روز پیش ما با روس ها، آمریکایی ها، ایرانی ها، ترکیه ای ها و سعودی ها دستکم در حوزه ارائه کمک های انسانی ثمربخش بود.  وی گفت: ما توانستیم برای بهبود نسبی شرایط با هم توافق کنیم.

روس ها نقش تعیین کننده دارند

اشتاین مایر در پاسخ به این سئوال که برداشت شما در مورد اقدامات روس ها از جمله حملات هوایی که در پشتیابی سوریه صورت می دهند، چیست؟ گفت: روس ها مدت هاست که از زمان مداخله نظامی، نقشی تعیین کننده را بازی می کنند.

آنها از نیروهای مسلح وابسته به اسد حمایت می کنند. بدون شک آنها ظرف چند هفته اخیر، مواضعی را در سوریه بمباران هوایی کرده اند که جزء قلمرو عناصر دولت اسلامی(گروه تکفیری صهیونیستی داعش) یا جبهه النصره نبوده است.

وی گفت: ما به حضور روس ها در پای میز مذاکره حل بحران سوریه نیاز داریم.  روس ها می توانند از نفوذشان بر رژیم حاکم بر دمشق به طور متناسب استفاده کنند.

جنگ سردی وجود ندارد

اشتاین مایر افزود: من با این مبحث که ما در دوران جنگ سرد قرار داریم، مشکل دارم و آنرا قبول ندارم. جنگ در سوریه مبین نوع جدیدی از مناقشه ای است که بازیگران دولتی و غیردولتی علیه هم وارد شده اند و نزاعی جنگی را آن هم به شکل قومی و مذهبی راه انداخته اند و اینجاست که یافتن راه حل، کاری بس دشوار و سخت می نماید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار