سرنوشت خط لوله گاز ایران-پاکستان در سایه سیاست

سیاست‌های غرب بر آینده خط لوله گاز ایران-پاکستان سایه انداخته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تریبیون، حتی پس از لغو اغلب تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران، به دلیل علاقه آمریکا به محدود کردن دسترسی روسیه به بازارهای اروپایی، پاکستان قادر به دریافت گاز از ایران نیست. 

روزنامه انگلیسی گاردین اوت 2013 اعلام کرد: « بشار اسد -رئیس‌جمهور سوریه-  از امضای  قراردادی با قطر به منظور احداث یک خط لوله از میدان شمالی این کشور که روسیه را دور می‌زد و از طریق عربستان، اردن و سوریه به ترکیه می‌رسید، امتناع کرد.»

گاردین همچنین به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: « منطق اسد برای رد این قرارداد حمایت از روسیه بود که تأمین کننده اصلی گاز طبیعی اروپا است.»

ترکیه دومین مشتری شرکت گاز روسی «گازپروم» است. این شرکت 50 درصد انرژی مورد نیاز ترکیه را تأمین می‌کند.

نگارنده این گزارش ادعا می‌کند: بنابر گزارش‌های منتشر شده اروپا و آمریکا اخیراً در حال ترغیب تهران برای انتقال گاز به اروپا از طریق ترکیه، هستند. این اقدام به منظور خروج انتقال گاز از انحصار روسیه انجام می‌شود. البته حمایت از اروپا و آمریکا در مقابل روسیه ایران را در شرایط حساسی قرار می‌گیرد.

یکی از مقامات وزارت انرژی آمریکا در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کرد: تحریم‌های آمریکا هنوز هم پا برجا هستند و سرنوشت خط گاز ایران-پاکستان را مشخص می‌کنند. وی همچنین به پاکستان توصیه کرد قرارداد گاز را با دیگر کشورهای بین‌المللی امضا کند.

آمریکا در حال ترغیب پاکستان برای اجرای پروژه گاز «تاپی» است که کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند را به هم وصل می‌کند. این در حالیست که آمریکا سعی در منع پاکستان از اجرای قرارداد دریافت گاز از ایران -آی‌پی- دارد.

اسلام‌آباد با توجه به خطر اعمال تحریم‌ها، برای تأمین بودجه مورد نیاز طرح «آی‌پی» با مشکل روبرو است.

انتهای پیام/  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار