خرمشهر یکی از شهرستانهای خوش آب و هوای خوزستان در فصل زمستان است که زیبایی های آن گردشگران بسیاری را به سوی خود می کشاند .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ حیات نوین شهر خرمشهر از قرن سیزدهم هجری قمری (قرن 19 میلادی) با نام محمره آغاز شد. در زمان محمدشاه قاجار شهر محمره جهت ساخت بندر انتخاب می‌شود و رونقی تازه می‌یابد. در زمان ناصرالدین شاه و طی پیمان ارزنه الروم دوم ،حاکمیت دولت ایران به این شهر تثبیت گردید و در سال 1314 خورشیدی با تصویب هیات وزیران به خرمشهر تغییر نام یافت.

خرمشهر درسده های اخیر چهار بار اشغال شده است، بار اوّل در سال 1254 هجری قمری (1833 میلادی) توسط انگلستان به تلافی محاصره هرات بوسیله محمدشاه قاجار، بار دوم در سال 1273 هجری قمری (1856 میلادی) باز هم توسط انگلستان و به تلافی محاصره مجدد هرات به وسیله ناصرالدین شاه، بار سوم در سال 1320 خورشیدی (1941 میلادی) و در جریان جنگ جهانی دوم توسط قوای انگلیس، بار چهارم در سال 1359 خورشیدی توسط ارتش متجاوز حزب بث عراق. .

این شهرستان در جنوب غربی استان خوزستان در محل تلاقی دو رودخانه پر آب کارون و اروند واقع شده و تلاقی دو رودخانه ، زیبایی کم نظیری را به این شهر بندری بخشیده است.

این شهرستان به لحاظ تقسیمات کشوری دارای دو بخش مرکزی شامل شهر خرمشهر و سه دهستان حومه شرقی، حومه غربی و غرب کارون ،و بخش مینوشهر شامل شهر مینو و دهستان جزیره مینو است. این شهرستان دارای دیدنیهای بسیاری است که به برخی از آنان اشاره می شود .

مرکز فرهنگی دفاع مقدس

ساختمان این مرکز در سال 1309 احداث و تا پایان جنگ به عنوان بخش اداری شرکت نفت استفاده می شد. مرکز فرهنگی دفاع مقدس در سال 1375 در این مکان مستقر شد و اکنون دارای کتابخانه تخصصی دفاع مقدس با حدود سه هزار جلد کتاب، سالن نمایش فیلم و آرامگاه سه شهید گمنام می باشد.

ساختمان این مرکز در جنگ تحمیلی محل دیدبانی نیروهای عراقی بود و همچنان دست نوشته های نیروهای عراقی بر روی دیوارهای این ساختمان به جای مانده است.

مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر دارای چهار سالن مقاومت، اشغال، آزادسازی و بازسازی بوده و آثار به جای مانده از سرداران شهید حماسه مقاومت خرمشهر همچون سید محمدعلی جهان آرا، بدالرضا موسوی از فرماندهان سپاه خرمشهر و دیگر شهدای ارتش و سپاه و نیز ادوات نظامی به نمایش گذاشته شده است که هر ساله میزبان کاروان های راهیان نور و میهمانان نوروزی از سراسر کشور است.

مسجـد جامــع خرمشهر

این مسجد بیش از 120 سال قدمت دارد و 40 درصد آن در زمان جنگ تحمیلی تخریب شد به گونه ای که دو گلدسته آن کاملا تخریب و گنبد بزرگ نیز بر اثر اصابت گلوله توپ دشمن آسیب دید . پس از پایان جنگ تحمیلی، طرح توسعه مسجد جامع خرمشهر توسط موسسه حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس اجرا و چهار هزار مترمربع از ضلع شمالی این مسجد خریداری و تملک شد.

این مسجد دارای نمای آجری و حدود هزار مترمربع کاشی آیات خشتی و 770 مترمربع کاشی کاری معرق است و دارای دو گلدسته با ارتفاع 28متر از کف زمین و دو گنبد بزرگ و کوچک می باشد که گنبد بزرگ و گلدسته های آن با کاشی معرق تزیین شده اند.

یادمان شهدای شلمچه

یادمان شهدای شلمچه در نقطه صفر مرزی ایران و عراق واقع شده و روزانه میزبان کاروان های راهیان نور و گردشگران از سراسر کشور است

این نقطه یاد سلحشورانی را که از جان خود برای دفاع از وطن گذشتند، زنده می کند. در این یادمان، آثاری از دوران هشت سال دفاع مقدس مانند تانک ها و نفربرهای ایرانی و عراقی متوقف شده در خاکریزها و منطقه های مین گذاری و حصار کشی شده در معرض دید بازدید کنندگان قرار دارد.

خرمشهر پل قدیم

ساخت این پل در سال 1338 خورشیدی بر روی رودخانه کارون آغاز و در سال 1349 به پایان رسید. این پل در زمان جنگ تحمیلی به منظور جلوگیری از ورود دشمن متجاوز به جزیره آبادان تخریب و پس از جنگ بازسازی شد.

مقبره دریادار بایندر

دریادار بایندر نخستین فرمانده نیروی دریایی مدرن ایران بود که در روز نخست حمله انگلستان در جنگ جهانی دوم به ایران در خرمشهر و در حال دفاع از وطن جان باخت و مقبره وی در جنوب خرمشهر و در محل نیروی دریایی سابق قرار دارد.

تالاب ناصری خرمشهر

تالاب ناصری خرمشهر یکی از تالاب های ساخت انسان است که در 17 کیلومتری شمال خرمشهر واقع شده و در نتیجه تخلیه زه آب های کشاورزی، در سال 1378 شکل گرفت . این تالاب زیستگاه پرندگان بسیاری است که از نقاط مختلف به انجا کوچ می کنند .

این تالاب محلی برای تجمع گونه های مهاجری انواع اردک های سرچرˈحناییˈ، کله سبزˈ، ˈنوک پهنˈ، ˈسرسفیدˈ ˈتاجدارˈ، ˈسرسیاهˈ، ˈدم درازˈ ، ˈبلوطیˈ، ارده ای، ˈابروسفیدˈ ،ˈخوتکاˈ ، ˈگیلارˈ و ˈفیلوشˈ است

گونه های اردک غاز نما، ˈآنقوتˈ ، ˈتنجهˈ و انواع غازها مانند غاز ˈپیشانی سفیدˈ، غاز خاکستری و غاز ˈپارزوˈ از دیگر گونه های مهاجر هستند که برای گذراندن زمستان به این تالاب مهاجرت می کنند.

جزیره مینو (از توابع شهرستان خرمشهر)

نام قدیم این جزیره ˈ صلبوخ ˈ به معنی ریگ بود. این جزیره از شرق با ایران و از غرب با عراق هم مرز است .جزیره مینو در ساحل اروندرود و در فاصله چند کیلومتری خرمشهر قرار دارد. بزرگترین قطر جزیره دو هزار و 600 متر و مساحت آن هشت هزار و 170 مترمربع می باشد که سراسرپوشیده از نخلستان است.

طبیعت بکر و نخلهای بی شمار این جزیره اکوسیستم مناسبی برای زیست پرندگان مهاجر بوجود آورده است .همچنین نیزارهای انبوه این جزیره پناهگاه حیوانات وحشی از جمله گراز است.

مینوشهر با توجه به بهره مندی از موقعیت خاص و جاذبه های گردشگری و توریستی از سال 1384 به عنوان منطقه سیاحتی و گردشگری در مجموعه منطقه آزاد اروند به تصویب هیات دولت و مجلس شورای اسلامی رسید و از این سال به بعد اجرای عملیات عمرانی در سطح وسیع از جمله ساحل سازی اروند صغیر در دستور کار قرار گرفت.

بهره مندی از فرودگاه بین المللی آبادان، راه آهن سراسری خرمشهر و بنادر آبادان و خرمشهر و قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی مطلوب از نظر دستیابی به راه آبی، زمینی و هوایی برای رسیدن به مرکز کشور، مینوشهر را به یک منطقه ویژه گردشگری در چهار چوب منطقه آزاد اروند تبدیل کرده است .

وجود مناظر طبیعی مناسب و پوشش گیاهی سرسبز و رودخانه های طبیعی ، و تردد کشتی ها و شناورها در رودخانه بین المللی اروند و نیز جلـوه زیبای رودخانه، چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند

جاذبه های گردشگری فراوان و خونگرمی و میهمان نوازی مردم خرمشهر موجب حضور گسترده مسافران به این خطه قهرمان پرور شده و هر سال پذیرای خیل عظیم گردشگران، کاروان های راهیان نور و مسافران از جای جای ایران اسلامی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.