عکاس مجارستانی برای ثبت این عکس های با بهترین کیفیت نور ،پنج سال زمان صرف کرده است

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بوداپـِست پایتخت کشور مجارستان و بزرگترین شهر این کشور است. این شهر بعلاوه مرکز فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و صنعتی مجارستان نیز می‌باشد.

اطلاعات کلی کشور  مجارستان

پایتخت: بوداپست

نوع حکومت: جمهوری

زبان رسمی: مجاری (97%) ، آلمانی (2%)، اسلوواکی (1%)

مذهب: کاتولیک رومی (56%)، کالونی و لوتری (22%)

واحد پول: فورینت(Forint)

امید طول عمر: 71/3 سال

جمعیت: 10.032.375 نفر (July 2004 est.)

مجارستان کشوری است در اروپای مرکزی. پایتخت آن بوداپست است. مساحت آن ۹۳۰۳۰ کیلومتر مربع است. این کشور در حدود ۹ میلیون و ۸۸۰ هزار نفر جمعیت دارد، زبان رسمی آن مجاری و واحد پول آن فورینتاست. پایتخت و پرجمعیت ترین شهر این کشور بوداپست با یک میلیون ۷۴۰ هزار نفر جمعیت است.

در حدود ۸۴ درصد از مردم این کشور مجاری تبار، ۱۴ درصد نامشخص، و ۳ درصد روما (کولی) هستند. زبان مجاری پرگویشورترین زبان غیر هندواروپایی در قاره اروپا است.

جغرافیا

مرزهای مجارستان کنونی پس از پایان جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراتوری اتریش-مجارستان تثبیت شد. مرزهای مشترک مجارستان با دیگر کشورها جمعاً ۲۲۵۸ کیلومتر است. در شمال با جمهوری اسلواکی ۵۱۵ کیلومتر مرز مشترک دارد. در شرق آن کشور رومانی با ۴۴۳ کیلومتر مرز مشترک قرار دارد. همچنین در شمال شرقی مجارستان جممهوری اوکراین با ۱۰۳ کیلومتر مرز مشترک قرار دارد. در جنوب نیز کشور مجارستان با جمهوریهای پیشینیوگوسلاوی (صربستان ۱۵۱ کیلومتر، کرواسی ۳۲۹ کیلومتر و اسلوونی ۸۲ کیلومتر) مرز مشترک دارد. در غرب مجارستان کشور اتریش با ۳۶۶ کیلومتر مرز مشترک جای گرفته است.

مجارستان در غرب رود دانوب متشکل است از زمینهای پست پر فراز و نشیب که در شمال شرق، ارتفاعات پوشیده از جنگلهای انبوه می باشد. در جنوب شرق جلگه مسطح و بسیار وسیعی قرار دارد.

رودهای مهم: دانوب (دونا)، تیسا، دراوا.

 بلندترین نقطه: قله ککش، 1015 متر

آب و هوا، با تابستانهای خشک طولانی و بسیار گرم و زمستانهای سرد، متنوع است.

شهرهای مهم: دبرتسن, میشکولش, سگد, پچ, جار, نیرگی هازا, سگشفهروار, کچکمت
مساحت: 93.030 کیلومتر مربع
خط ساحلی: خط ساحلی ندارد
مختصات جغرافیایی: 47 درجه شمالی و 20 درجه شرقی

بوداپست از دو بخش بودا و پست تشکیل شده که اولی در کرانهٔ باختری (سمت راست) رود دانوب و دومی در سمت خاوری این رود واقع شده‌اند. جمعیت بوداپست در سال ۲۰۱۱ برابر با ۱٬۷۲۱٬۵۵۶ نفر بوده است. مساحت شهر حدود ۵۲۵ کیلومتر مربع است و یک واحد مستقل در تقسیمات کشوری مجارستان است.

در دوران باستان، در محل کنونی بوداپست سکونتگاه سلتی آکوئینکوم واقع بود که بعدها مرکز ایالات رومی پانونیای سفلی شد.

پس از آن مدتی بوداپست بدست رومی‌ها افتاد تا سرانجام در قرن نهم میلادی مجارها وارد این سرزمین شدند. از آن زمان تا زمان حمله مغول در نیمه‌های سده سیزدهم میلادی شهر بوداپست در اختیار مجارها باقی‌مانده بودپس از آن بوداپست مجدداً رونق خود را بازیافت و بلافاصله به یکی از اصلی ترین مراکز رنسانس در اروپا تبدیل شد. چندی بعد درپی نبرد موهاچ شهر بوداپست بمدت یکصدوپنجاه سال بدست دولت عثمانی افتاد.

این شهر در میانه‌های قرون هجدهم و اوایل نوزدهم از دست عثمانی‌ها خارج شد و از سال ۱۸۷۳ تا سال ۱۹۱۷ بعنوان پایتخت امپراتوری اتریش-مجار بعنوان یکی از مهمترین مراکز اروپایی مطرح شد.

در دوره جنگ جهانی این شهر اشغال شد و در پی انقلاب ۱۹۵۶ مجارستان دوره جدیدی در این شهر آغاز شد که تا کنون ادامه دارد.


برای نمایش عکس در سایز واقعی روی آن کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار