رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه تاثیر دستاوردهای علمی در توسعه اقتصاد و خلق ثروت در کشور کم است، گفت: کشور باید سرمایه گذار و خریدار نوآوری باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر نیلی احمد آبادی رئیس دانشگاه تهران در مراسم تجلیل از نفرات برتر آزمون سراسری و المپیاد علمی دانشجویی سال 94 که هم‌اکنون در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران در حال برگزاری است، گفت: قطعا یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی ایران توفیقات علمی است که کشور کسب کرده امروز از موضوعاتی که می‌توانیم به آن افتخار کنیم کیفیت مطلوب دانش‌آموختگان و دیگری دستاوردهای علمی است که دنیا ما را با آن می‌شناسند و این ناشی از عملکرد بسیار خوب دانش‌آموختگان داخل و خارج از کشور است. 

وی ادامه داد: وقتی از دانشگاه‌های داخلی یا خارجی بازدید می‌کنیم حتی در زمان دیدن مسئولین سیاسی کشورهای خارجی آنها به پیشرفت علمی ایران اذعان می‌کنند و تقاضای همکاری با ایران را به دلیل استعدادها و توانایی‌های دانشجویان و دانش‌آموختگان ما دارند. 

نیلی احمد آبادی با بیان اینکه باید دستاوردهای علمی را ارج نهیم و به رشد بیشتر آنها کمک کنیم گفت: در این راستا با چند کمبود روبه رو هستیم که شاید مهمترین آنها تاثیر کم دستاوردهای علمی در توسعه اقتصاد کشور و خلق ثروت باشد. طبیعی است که فلسفه ارتقای علمی،‌ ارتقای سطح زندگی و فرهنگ ملی است و اگر دستاوردهای ما نقشی را که باید در رفاه عمومی و غیره داشته باشند ایفا نکنند قطعا مدل و مسیر ما جای سوال دارد. 

وی بیان کرد: فرهیختگانی که پرورش می‌دهیم در سطح جهانی موفق هستند اما از این افراد کمتر استفاده می‌کنیم و توانایی جذب همه آنها را نداریم  به همین خاطر این ثروت از دست ما می‌رود و باید در مسیری که دنبال می‌کنیم در تربیت و بکارگیری فرهیختگان بازنگری داشته باشیم. 

رئیس دانشگاه تهران عنوان کرد: بخشی از این کمبود به سیستم آموزش و پرورش، آموزش عالی و در راس آن به دانشگاه‌های برتر و بخش دیگر به اقتصاد ملی بر می‌گردد.  چرا که اگر کشور خریدار نوآوری نباشد طبیعی است که بابت توانمندی افراد هزینه‌ای را نمی‌پردازد و مادامی که مبانی توسعه خود را بر نوآوری و سرمایه گذاری نداند نمی‌تواند از این توان علمی استفاده کند. تمامی کشورهایی که از نظر اقتصادی وضعیت مطلوبی را دارند در عرصه جهانی نیز موفق‌ترین هستند چرا که مبنای اصلی آنها نوآوری در حوزه محصولاتشان است‌. 

وی ادامه داد: بخشی دیگر به دانشگاه‌ها بر می‌گردد و لازم است که این دانشگاه‌ها به جای توجه به کمیت به کیفیت توجه کند و مبنای تشویق و ترغیب در دانشگاه‌ها در کیفیت استوار باشد. ما در این دانشگاه این سیاست را دنبال می‌کنیم و امیدواریم با پشتیبانی نهادهای مختلف بتوانیم آن را به نحو مطلوب پیاده سازی کنیم. 

وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم دانش‌آموختگان دبیرستان و برگزیدگان المپیاد زمانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند و به دانشگاه بر می‌گردند توانسته باشیم  شرایط بهتری را برای حضورشان فراهم کنیم‌ ما رفتن به خارج از کشور را برای ادامه تحصیل منع نمی‌کنیم و حتی تشویق نیز می‌کنیم اما مهم این است که دانشجویان بعد از ادامه تحصیل مجددا به کشور خود برگردند و بتوانند به کشورشان خدمت کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار