رادیو آمریکا: نیاز مبرم عربستان به "نقشه ب" پس از کاهش بهای نفت

رادیو ان پی آر در گزارشی اعلام کرد عربستان برای کنار آمدن با سقوط بهای نفت، نیازمند استفاده از "نقشه ب" است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ رادیو "ان پی آر" آمریکا در گزارشی اعلام کرد: بهای جهانی طلا در یک سال و نیم گذشته از حدود 100 دلار در هر بشکه به کمتر از 30 دلار در هر بشکه سقوط کرد، این موضوع برای هر کس نگران‌کننده باشد، برای عربستان حیاتی است.  تقریبا تمام اقتصاد این کشور به فروش نفت وابسته است و به وضوح احساس می‌شود رژیم آل سعود نیازمند ارائه "نقشه ب" برای رهایی از یک بحران عمیق مالی است.

"استیسی وانک اسمیت،" گزارشگر رادیو آمریکا، در این باره گفت: از یک شهروند سعودی که در ریاض زندگی می‌کند سوالاتی درباره سبک زندگی آنها در عربستان پرسیدیم. نکات جالبی در سخنان این فرد، که عبدالعزیز" نام دارد به چشم می‌خورد. در بخش ثروتمندنشین عربستان که اتفاقا فاقد منابع نفتی است، همه به سبک آمریکایی زندگی می‌کنند. آنها از پول به دست امده از مناطق نفت‌خیز عربستان که در بخش‌های شرقی کشور قرار دارد بهره می‌برند؛ اما مناطق شرقی در فقر زندگی می‌کنند.

گزارشگر در ادامه افزود: در عربستان مفهومی با عنوان مالیات بر درآمد وجود ندارد. حتی آنها با واژه مالیات بر فروش نیز بیگانه هستند.این موضوع در دیگر بخش‌های عربستان نیز وجود دارد. به عنوان مثال یارانه دولتی بر برق مصرفی خانواده‌ها به حدی زیاد است که می‌توان آن را برای شهروندان رایگان تلقی کرد. مردم اغلب حتی زمانیکه به مسافرت می‎‌روند نیز کولرهای گازی منازل را روشن باقی می‌گذارند و هیچ نگرانی بابت قبض برق خود ندارند. بنزین حدود 50 سنت در هر گالون است و همه این‌ها از ناحیه فروش نفت تامین اعتبار می‌شوند.

خاندان آل سعود در سال‌های متوالی چنان از فروش نفت سود برده‌اند که حتی بخشی از درآمدهای حاصل از فروش نفت نیز برای ارائه خدمات رایگان دولتی در این کشور کافی بوده است. نفت برای سعودی‌ها اشتغالزایی کرده است بطوریکه 80 درصد از مردم این کشور دارای مشاغل دولتی هستند. جالب آنکه این مشاغل دولتی نیز چندان جدی و یا دشوار نیستند. کارمندان غیبت‌های طولانی مدت دارند و حقوق خود را تمام و کمال در پایان ماه دریافت می‌کنند.

"دیوید اوتاوِی،" کارشناس مالی مرکز "ویلسون" در واشینگتن در این باره گفت: زمان آن فرا رسیده تا سبک زندگی در عربستان تغییر کند. دولت عربستان در اصلاح نظام مالی حتی دیر اقدام کرده است و احتمالا نیازمند یک برنامه بلند مدت خواهد بود تا با کاهش بی‌سابقه بهای نفت کنار آید. عربستان صنایع قابل ذکری در اختیار ندارد. اگر نفت نباشد، آنها چه خواهند کرد؟

اسمیت در این باره گفت: دولت عربستان یک صنعت انحصاری و بزرگ به نام "آرامکو" در اختیار دارد. این شرکت نفتی به حدی بزرگ است که می‌تواند از لحاظ وسعت، شرکت‌های اپل، گوگل، اکسون، والمارت، سیتی بنک و جنرال الکتریک را در خود جای دهد. این شرکت متعلق به خاندان پادشاهی عربستان است و تصور کنید با بحران نفتی مواجه شود. تقریبا همه مردم عربستان بیکار می‌شوند و اقتصاد ریاض کاملا متوقف می‌شود. به همین دلیل است که اغلب کارشناسان معتقدند عربستان نیازمند "نقشه ب" است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار