شرکتهای چند ملیتی بیگانه باید برای درآمدهای سالانه کسب شده در روسیه، 18 درصد مالیات بر درآمد بپردازند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بلومبرگ: ارزش شرکتهای گوگل، اپل و مایکروسافت مجموعا بیش از تولید ناخالص ملی روسیه است؛ ولی این شرکت‌ها از هنگامی که "کلیمنکو آلمانی" شش هفته پیش نخستین رایزن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در زمینه اینترنت شد زیر ذره بین رفته اند.

کلیمنکو در گفتگویی 90 دقیقه ای گفت که واداشتن گوگل و اپل برای دادن مالیات بیشتر و جلوگیری از به کار گرفتن نرم افزار ویندوز روی رایانه های دولت، گام های بایسته ای هستند: «گاو را ما پرورش می دهیم و شیرش را آنها می دوشند.» او که هنوز فرصت نکرده تا به دفتر خود در کرملین گام بگذارد، این سخنان را در مسکو و در دفتر مرکزی گروه اینترنتی خود ادا کرد. کار این گروه میزبانی وبلاگ ها و دادن خدمات آماری است.

او پافشاری می کند مالیات شرکتهای آمریکایی را بالا ببرند تا به هموار شدن زمین برای بازیگران روسی، همچون یاندکس و میل دات رو، کمک کند. تلاشهای او بازتابی از کارهای دولتهای سراسر اروپا و فراتر از آن برای کسب درآمد بیشتر از گوگل و اپل و دیگر شرکتهای چند ملیتی است. 

مشاوره پوتین در مجلس روسیه نیز شریک کاری دارد به نام آندره لوگووُی که یکی از دو افسر پیشین کا گ ب است و یکی از قضات در انگلستان آنها را به دست داشتن در ترور سال 2006 الکساندر لیتوینکو، از منتقدان پوتین، در لندن متهم کرده است. لوگووی دنبال لایحه ای است که بر درآمد سالانه گوگل و اپل و دیگر شرکتهای بیگانه 18 درصد مالیات بر ارزش افزوده خواهد بست. در این لایحه فهرستی از چندین مقوله از کالاها و خدمات دیجیتال درج شده که شرکت های داخلی، مالیات بر ارزش افزوده آنها را می پردازند؛ ولی خارجی ها معاف هستند از جمله آگهی ها، بازی ها، فیلم ها، آمار دادوستدهای بازار.

کلیمنکو می گوید: «هنگامی که در سراسر اروپا برنامه ای را از گوگل پلی یا اپ استور می خرید مالیات بر ارزش افزوده را در همان جایی که پول پرداخت می شود می گیرند؛ ولی در اینجا خبری از آن نیست.»

این اصلاحیه پیشنهادی برای قانون مالیات یکی از ده ها مواردی است که قانون‌گذاران روسیه در راه یافتن منابع درآمد تازه پیش کشیده اند تا جلوی بزرگترین کسری بودجه شش سال گذشته را بگیرند. کاهش بهای نفت و تحریم ها بر سر اوکراین به طولانی شدن بدترین رکودی که از زمان روی کار آمدن پوتین در سال 2000 پدید آمده، کمک کرده است.

انتهای خبر/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار