جهانگیر: بهره برداری از سامانه هوشمند دارو و درمان زندانیان/نیمی از زندانیان کشور دارای اعتیاد هستند

رئیس سازمان زندان‌های کشور گفت: با توجه به این که نیمی از جمعیت زندانیان کشور دارای اعتیاد هستند بحث تامین دارو و درمان آنها بسیار مهم است.

جهانگیر: بهره برداری از سامانه هوشمند دارو درمان زندانیان/نیمی از زندانیان کشور دارای اعتیاد هستند
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌های کل کشور در همایشی که امروز(سه شنبه) با عنوان افتتاح و بهره برداری از سامانه هوشمند دارو و درمان سازمان زندان‌ها برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به این که نیمی از زندانیان کشور دارای اعتیاد به مواد مخدر هستند و باید درمان شوند و همچنین برخی از زندانیان دارای مشکلات روحی و روانی هستند پرونده بهداشتی با استفاده از اثر انگشت برای تامین نیازهای درمانی در سامانه‌ای با نام درمان و داروی زندانیان گردآوری شده است.

وی افزود: به دلیل این که زندانیان در محیطی بسته نگهداری می‌شوند امکان سرایت بیماری بین آن‌ها بسیار زیاد است و چون زندانیان به واسطه ملاقات با خانواده شان با دیگر اقشار جامعه در ارتباط هستند حفظ سلامت زندانیان تامین کننده سلامت جامعه است.

رئیس سازمان زندان‌های کل کشور بیان کرد: در این سامانه به عوامل مختلفی از جمله نگهداری زندانیان، قرنطینه آن‌ها، داروهای مصرفی، اشاره شده است و از طریق آن می‌توانیم دوره‌های درمان را با وزارت بهداشت هماهنگ کنیم.

جهانگیر گفت: از جمله بیماری‌های شایع بین زندانیان بیماری سل است که این افراد حتما باید در محل‌های جدا نگهداری شود اعتیاد به مواد مخدر از دیگر موارد رایج در زندان‌ها است که با تشخیص نوع اعتیاد درمان‌هایی از جمله متادون درمانی برای زندانیان آغاز می‌شود.

وی با اشاره به این که در حال حاضر 200 هزار زندانی در کشور وجود دارد، افزود: حدود 50 درصد زندانیان کشور یعنی 100 هزار نفر دارای اعتیاد هستند که درمان آن‌ها در زندان‌ها آغاز می‌شود.

رئیس سازمان زندان‌های کشور تصریح کرد: سامانه دیگری که امروز مورد بهره برداری قرار گرفت سامانه پرونده شخصیت زندانیان است به دلیل این که زندانیان برای بازگشت به جامعه نیازمند آموزش و بازسازی روحی و روانی هستند شخصیت آن‌ها از لحاظ آموزش، اشتغال و حرفه آموزی بررسی می‌شود و در پرونده قضایی آن‌ها ثبت شده و برای آنان برنامه ریزی‌های حرفه آموزی تا اتمام مدت محرومیتشان در نظر گرفته می‌شود.

جهانگیر ادامه داد: در زندان‌ها از سطح سواد آموزی تا دانشگاه به زندانیان آموزش داده می‌شود و امروز تمام زندان‌های کشور داری کد مدرسه هستند و معلم به ندامتگاه‌ اعزام می‌شود و در رشته‌های نظری، کار و دانش و فنی و حرفه‌ای به زندانیان آموزش می‌دهند .

وی افزود: در راستای آموزش به زندانیان به مراکز فنی و حرفه‌ای، علمی و کاربردی و دانشگاه پیام نور قرارداد همکاری بسته‌ایم در حال حاضر 100 هزار دانشجو در زندان‌ها وجود دارند که کلاس‌های آن‌ها در ندامتگاه‌ها و یا از راه دور برگزار می‌شود و زندانیان می‌توانند ادامه تحصیل‌شان را در صورت آزادی بیرون از زندان ادامه دهند.

رئیس سازمان زندان‌های کل کشور گفت: رشته‌هایی که زندانیان در آن‌ها مشغول به تحصیل هستند شامل رشته‌های مدیریت، حقوق، مهندسی عمران و برق و حسابداری می‌شود.

جهانگیر در خصوص سامانه مکاتبات قضایی زندان‌ها بیان کرد: سالیانه حدود 5 میلیون مکاتبه بین سازمان زندان‌ها و مراکز قضایی در خصوص وضعیت اعزام، مرخصی، فرار و اتمام محکومیت زندانیان انجام می‌شود که به منظور ارتقای سطح امنیت، کاهش اطاله دادرسی و کاهش هزینه سامانه مکاتبات  قضایی زندان مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی افزود: در گذشته قوه قضاییه دارای سیستم CMS و سازمان زندان‌ها دارای سیستم پانیز بود که با لینک شدن این دو سامانه به کمک مرکز فناوری قوه قضاییه قصد داریم صد در صد مکاتبات بین سازمان زندان‌ها و دستگاه قضایی از طریق آن انجام شود، اما به دلیل  فراهم نشدن زیر ساخت‌های لازم در حال حاضر 60 درصد مکاتبات از این طریق در حال انجام است.

رئیس سازمان زندان‌های کل کشور با توضیح سامانه جامع آموزش کارکنان گفت: بحث آموزش برای کارکنان سازمان زندان‌ها بسیار مهم است و با توجه به کمبود نیروی انسانی امکان جا به جایی برای کارکنان وجود ندارد بنابراین شرایطی را فراهم کردیم که کارکنان بتوانند در محل خدمت خود ادامه تحصیل دهند و از کلاس‌های آموزشی برخوردار شوند که کمک موثری برای افزایش انگیزش برای آن‌ها است.

جهانگیر تصریح کرد: سامانه هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان یکی دیگر از سامانه هوشمند مورد بهره برداری است که از طریق آن به تخلفات اداری کارکنان زندان‌ها رسیدگی می‌شود.

وی در رابطه با میزان تخلفات صورت گرفته در سازمان زندان‌ها گفت: میانگین تخلفات بین کارکنان سازمان زندان‌ها تقریبا برابر دیگر سازمان‌ها است، اما به دلیل حساسیت بالای این سازمان کوچک‌ترین تخلفات بسیار مهم جلوه می‌کند و باید هر چه سریع‌تر به آن‌ها رسیدگی شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار