آبادان؛

آبگرفتگی معابر در شهر تالابها

آبگرفتگی معابر در شهر تالابها چهره این شهر را نا خوشایند کرده است.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز آبادان ؛ بعضی وقتها در کتب تاریخ امده است ،در فلان نقطه شهری باستانی پیدا شده که در زمان خود دارای تمدن پیشرفته ای بود . برای برخی افراد کنجکاو این سوال مطرح است که چگونه اهل فن در می یابند این شهر بیرون امده از دل خاک ،دارای تمدنی غنی بود. جواب این سوال این است که یکی از مشخصه هایی که متخصصین در می یابند که فلان شهر باستانی، شهری پیشرفته بوده، سیستم فاضلاب آن شهر است .

آری نوع سیستم فاضلاب، یکی از نشانه های ساختار پیشرفته یک شهر است .اما وقتی به شهرستان شادگان با قدمتی چند هزار ساله می نگرید در میابید که این شهر،که تالاب بین المللی آن آوازه جهانی دارد ، دارای سیستم فاضلابی است که نشانه ای از تدبیر در آن به جشم نمی خورد.

طغیان و سرریز شدن فاضلاب در معابر اصلی شهر شادگان باعث شده مردم این شهر محروم، از مشاهده چنین وضعیت اسفناکی کلافه شوند ولی ظاهرا قرار نیست این مشکل حل شود

شادگان، شهر تالاب و نخل های بلند، به عنوان بخشی از استان خوزستان، همچون دیگر نقاط این استان بهره مند از منابع نفتی و غیر نفتی است ولی محرومیت هایی که این شهر با آن دست و پنجه نرم می کند ، .با شرایط خاص آن همخوانی ندارد. شرایط در شادگان به گونه است که در برخی معابر شهر امکان عبور مردم هم مهیا نیست و رودخانه ای از فاضلاب در برخی مناطق آن ایجاد شده كه واقعا در شان مردم محروم شادگان نیست

بدیهی ترین حق یک شهروند داشتن فضای امن، سالم و مناسب است که این حق با مشکل فاضلاب های روان و بوی نامطبوع، از مردم شادگان سلب شده و آنها را از داشتن کمترین ها محروم کرده است. به نظر می رسد تاکنون پای هیچ مسئول ارشدی از استان به معابر اصلی شهر شادگان باز نشده است تا مشاهده کند که وضع فاضلاب چگونه زندگی عادی مردم را تحت تاثیر قرار داده است

ولید آلبوناصر عضو شورای اسلامی شهر شادگان در این زمینه گفت : در شادگان خیابان های زیادی با معضل آبگرفتگی معابر و سرازیر شدن فاضلاب ها در سطح خیابانها مواجه هستند ولی تاکنون اداره آبفا کار مناسبی را برای حل آن انجام نداده است

وی همچنین گفت : این امر به روستاها و یا مناطق حاشیه شهر محدود نمی شود و در مرکزی ترین نقطه از شادگان یعنی خیابان ۱۵ خرداد که از اصلی ترین مرکز عبور و مرور شهرستان شادگان به شمار می رود نیز شاهد آبگرفتگی و طغیان فاضلاب هستیم .مردم دائما باید سرازیر شدن فاضلاب ها در سطح خیابان و انتشار بوی نامطبوع آن را تحمل کنند زیرا این موضوع تقریبا برای آنها عادی شده است.

عضو شورای شهر شادگان می افزاید: سخت تر آنکه این فاضلاب ها در برخی نقاط به منازل مسکونی برگشت می خورد و بوی متعفن و عوارض بهداشتی آن وارد حریم خانه های مردم شادگان هم می شود.

وی ادامه می دهد: به دلیل قرار گرفتن بازار درخیابان هایی که با مشکل فاضلاب مواجه هستند، در برخی موارد فاضلاب ها به داخل مغازه ها سرازیر می شوند . بازار این شهر، محل عرضه سبزیجات، میوه، موادغذایی و مایحتاج مردم است و این امر باعث شده که سطح سلامت و بهداشت این مواد غذایی که در مجاورت فاضلاب هاست، کاهش یابد.

آلبوناصر کم کاری و بی تدبیری اداره آبفا را دلیل اصلی این امر می داند و می گوید: تاکنون کار ملموسی از سوی اداره آبفا برای حل این معضل انجام نگرفته و مراجعات تاکنون ثمری نداشته است. پیش از این به گفته مسئولان این اداره، دلیل این مشکل ریختن زباله های مغازه داران به جوی های فاضلاب بود ولی بعد از تحقیق و بررسی،خلاف آن ثابت شد.

آلبوناصر با اشاره به تبعات این معضل شهری گفت : علاوه بر سلب آسایش مردم شهر برای داشتن یک محیط پاک، خرابی آسفالت از دیگر تعبات مشکل فاضلاب های شادگان است.

عضو شورای شهر شادگان با اشاره به انجام کارهای غیر کارشناسی از سوی اداره آبفا افزود: اداره آبفا بعد از گرفتن هزینه های انشعاب از مردم و انجام کارهای غیر اصولی در تکمیل خطوط انتقال فاضلاب، باعث به وجود آمدن چنین معضلی در سطح شهر شد.

مرتضی رنجبر رئیس اداره آبفای شادگان هم در این زمینه گفت : دلیل اصلی ایجاد چنین وضعی، ریختن زباله های خانگی و پسماند مواد غذایی در جوی ها است که باعث گرفتگی معابر می شود. باید برای حل چنین مشکلی ریشه ای عمل کرد و راه حل های آنی را نباید در دستور کار خود قرار داد.

وی با اشاره به لزوم فرهنگ سازی در میان مردم برای حفظ نظافت شهری گفت : ایجاد فرهنگ نظافت و نریختن زباله ها در جوی های شهر در میان مردم امری ضروری است. و می توان با ایجاد بستر مناسب و فرهنگ سازی و همکاری ادارات مختلف وایجاد مسئولیت میان مردم این مشکل را ریشه کن کرد.

رئیس اداره آبفای شادگان می افزاید: برای رفع مشکل برخی خیابان ها اقداماتی صورت گرفت ولی این اقدامات اثری موقت دارند و نمی توانند به طور کامل از گرفتگی فاضلاب جلوگیری کنند.

سعید شاوردی از شهروندان شادگان گفت : بیش از پنج سال است که مشکل آبگرفتگی معابر در این منطقه حاد و غیر قابل تحمل است و ساکنان برخی خیابان های شهر را که با این معضل روبرو هستند، آزار می دهد

این شهروند در پایان می گوید: سرکشی به خیابان ها بدون انجام هیچ گونه اقدام عملی کاری را از پیش نمی برد و مردم شادگان خواهان حل مشکل به صورت اساسی هستند.

انتهای پیام/س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.