احتمال ابتلا به سرطان را با اصلاح الگوی غذايی و متعادل نگه داشتن وزن بدن، كاهش دهيم.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ كارشناس مبارزه با بيماري هاي غير واگير مركز بهداشت شهدای والفجر، رژيم غذايي روزانه افراد را دارای نقش مهمي در پيشگيري از بروز انواع سرطان ها دانست و توصیه کرد: احتمال ابتلا به سرطان را با اصلاح الگوي غذايي و متعادل نگه داشتن وزن بدن، كاهش دهيم.

راحله نظری گفت: استعداد افراد در ابتلا به سرطان، در افراد مختلف به دليل تفاوت هاي زمينه اي و ذاتي با يكديگر متفاوت است. 

وی افزود: اگر چه نمي توانيم در عواملي مانند وراثت و سن تغيير ايجاد كنيم، اما مي توانيم با اصلاح و متعادل سازي عواملي مانند الگوي غذايي، احتمال ابتلا به سرطان را در خود به ميزان قابل توجهي كاهش دهيم؛ ماهيت سرطان و ارتباط آن با رژيم غذايي در مناطق مختلف متفاوت است.

این کارشناس سلامت، چگونگي نگهداري غذا را عاملي در ابتلا به سرطان دانست و ادامه داد: مصرف غذاهاي مانده وكپك زده، سرطان زا است.

دكتر نظری اظهار کرد: متعادل نگه داشتن وزن بدن در پيشگيري از سرطان نقش بسيار مهمي دارد، زيرا چاقي عامل بسياري از بيماري ها مانند سرطان است و براي پيشگيري از ابتلا به سرطان، باید رژيمي متنوع از تمام گروه هاي مواد غذايي شامل سبزي ها، ميوه ها، غلات، گوشت و محصولات لبني را رعايت کرد.

وی مهار مصرف چربي زياد، به ویژه چربي هاي حيواني و افزايش ميزان مصرف غذاهاي حاوي فيبر مانند سبزي ها،ميوه ها، دانه ها، نان و غلات را در كاهش احتمال ابتلا به سرطان موثر دانست و توصیه کرد: با محدود كردن مصرف شيريني و غذاهاي با كالري زياد، كاهش ميزان نمك در رژيم غذايي و استفاده از روش بخارپز و آب پز به جاي سرخ كردن، خطر بروز سرطان در بدن، کاهش می یابد.

كارشناس مبارزه با بيماري هاي غير واگير مركز بهداشت شهدای والفجر ادامه داد: تماس ماده غذايي در هنگام كباب كردن و بريان كردن با دود سرطان زا است و براي جلوگيري از اين امر، باید غذا را از قبل در فويل پيچيد و از خوردن غذاهاي خيلي داغ اجتناب کرد.

 نظری یادآور شد: براي تشخيص زودرس سرطان، بايد از نشانه های هشداردهنده در انواع سرطان ها اطلاع داشت و بررسی هاي منظم و كامل دوره اي براي اطلاع و اطمينان از سلامت عمومي بدن، ضروري است.

انتهای پیام/ت
برچسب ها: کاهش ، سرطان ، اصلاح ، غذایی ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.