قزوین ؛

تعادل آبخوان دشت قزوین با کاهش برداشت از سفره های زیر زمینی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: برای رسیدن به تعادل آبخوان دشت قزوین نیاز به کاهش برداشت از سطح سفره های زیر زمینی و استفاده بهینه از این منابع است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ؛ابراهیمی پاک اظهار کرد: بر اساس آخرین برآورد آب ۱۵۰۰ میلیون متر مکعب از دشت آب برداشت می شود که بر اساس سند ملی آب شورای آب باید به ۸۸۷ میلیون متر مکعب کاهش می یابد.

وی بیان کرد: طی مدت سه سال با یک برنامه ریزی مناسب باید به این میزان برداشت رسید تا برای تولید محصولات کشاورزی استان مشکلی ایجاد نشود.

ابراهیمی پاک تصریح کرد: باید سال به سال کاهش برداشت از سفره های زیر زمینی را انجام داد تا سطح تولید محصولات کشاورزی کاهش پیدا نکند.

به گفته وی؛ با یک برنامه ریزی مدون و همچنین مدیریت بهینه مصرف آب و افزایش راندمان تولید می توان به تولید پایدار بخش کشاورزی رسید.

ابراهیمی پاک انتقال یافته های نوین، برگزاری دوره های آموزشی، اجرای طرح های نوین آبیاری و همچنین استفاده از بذور جدید و کود و سم استاندارد را از حمله راههای حفظ تولید پایدار برشمرد.

وی گفت: برای حفظ آبخوان دشت و تعادل این بخش راهی جز استفاده بهینه از منابع آبی زیرزمینی نداریم.

ابراهیمی پاک خاطر نشان کرد: با اجرای روش های نوین و تغییر و در نظر گرفتن حداقل سطح کشا ها و اجرای به زراعی می توان ۳۰ تا ۳۵ درصد در مصرف آب در مزارع صرفه جویی کرد.

به گفته وی، اگر در خصوص آب کشاورزی چاره اندیشی نشود در آینده نزدیک دشت قزوین با مشکل کم آبی مواجه خواهد شد.

انتهای پیام/ت


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.