فرماندار گچساران گفت: مطالعه 19 هزار هکتار از اراضی دیم پایین دست سد چم شیر این شهرستان برای آب رسانی در دست اجراست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛عبدالرحیم رحیمی افزود: با ساخت این سد بخشی از آب آشامیدنی و صنعت استانهای جنوبی تامین شده و 110 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان های خوزستان و بوشهر زیر کشت آبی می رود.

وی میزان پیشرفت فیزیکی این طرح ملی را 35 درصد اعلام کرد و افزود: عملیات اجرایی این طرح در سال 91 با اعتباری بیش از 230 میلیون یورو آغاز شد.

فرماندار گچساران با بیان اینکه حجم کل مخزن این سد 2.3 میلیارد متر مکعب است، گفت: این سد در هر ثانیه 500 متر بر ثانیه آب تخیله می کند که یکی از بزرگترین سدهای ایران است.

رحیمی با اشاره به اینکه اعتبار این طرح ملی از محل فاینانس تامین می شود افزود: این میزان اعتبار برای تکمیل این طرح ملی جوابگو نیست و برای تکمیل آن به سه هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی تولید 482 مگاوات برق آبی، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان 8/1 میلیارد مترمکعب، کنترل سیلاب های مخرب رودخانه زهره، اشتغالزایی در زمان اجرای طرح و تامین زیرساخت های صنعت گردشگری و پرورش ماهی را از مزایای احداث سد چم شیر ذکر کرد.

وی بیان کرد: مطالعه احداث سد چم شیر در سال 73 از سوی سازمان آب منطقه ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت.

فرماندار گچساران گفت: دو هزار نیرو در حال حاضر در این سد ملی مشغول به فعالیت هستند.

رحیمی تصریح کرد: سد چم شیر دارای یک میلیارد و 100 متر مکعب حجم بدنه، 150 متر ارتفاع، 580 متر طول تاج، هفت متر عرض تاج، 75 متر عرض بدنه و سه دهنه سرریز اوجی دریچه دار است.

سد چم شیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران استان کهگیلویه و بویر احمد واقع شده و پنجمین سد بزرگ کشور ایران خواهد بود.

مهمترین ویژگی سد چم شیر که آن را نسبت به سایر سدهای کشور متمایز می سازد این است که این سد بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلطکی (RCC) ایران می باشد.

انتهای پیام /ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.