ایران در انجمن بین المللی انتقال خون و در کارگروه خون‌های نادر به عنوان الگویی موفق و عضوی توانمند و علمی در شناسایی‌، تامین و ذخیره گروههای خونی نادر در جهان معرفی شده است

کریم شمس اسنجان معاون فنی و فناوریهای نوین انتقال خون در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ایران در انجمن بین المللی انتقال خون و در کارگروه خون‌های نادر این انجمن به عنوان الگویی موفق و عضوی توانمند و علمی در شناسایی‌، تامین و ذخیره گروه‌های خونی نادر در جهان معرفی شده است ایران در حالی الگوی موفق در این زمینه به شمار می‌آید که کشورهای توسعه یافته‌، بیشترین اعضای کارگروه خون‌های نادر را شامل می‌شوند.

وی گفت: ایران از نظر علمی‌، فنی و رعایت استانداردهای بین المللی در خصوص شناسایی نمونه های مشکل‌دار، بانک خون و تامین خون توانسته است کرسی عضویت در کار گروه و کمیته اختصاصی ایمنوهماتولوژی را از آن خود کند.

 وی ادامه داد: 23 کشور عضو کارگروه خون‌های نادر هستند که از آسیا چین‌، ژاپن و ایران از اعضای این کارگروه به شمار می آیند ضمن اینکه این سه کشور در آسیا با توجه به زیر ساخت های ملی خود عضو فعال این کارگروه هستند. تاکنون 13 گروه خونی بسیار نادر در ایران شناسایی شده است. این در حالی است که کل گروه‌های خونی شناسایی شده در جهان به 338 گروه خونی می‌رسد. برنامه خون‌های نادر شامل شناسایی افراد با گروه‌های خونی نادر، ذخیره سازی، نگهداری استاندارد و استفاده به موقع برای نیازمندان به گروه‌های خونی نادر است.

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون افزود‌: بهره‌مندی همه جانبه از دانش‌های نوین در حوزه طب انتقال خون به ویژه برنامه ملی خون‌های نادر سازمان انتقال خون نیز نیازمند توجه ویژه مسئولین امر و تامین بودجه است امید است به زودی در سایه حمایت مسئولین شاهد گسترش برنامه ملی خون‌های نادر باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۴:۴۷ ۲۴ خرداد ۱۳۹۶
چه فایده داره
آخرین اخبار