برای نخستين بار در تاريخ صنعت پالايش نفت ايران ، متخصصان ايرانی به دانش فنی و توليد استراتژيك ترين كاتاليست توليد بنزين دست يافتند وخط تولید این واحد با حضور رئيس سازمان محيط زيست كشور رسما افتتاح شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،  از اصفهان در پی این افتتاح ایران به عنوان یكی از تولید كنندگان برتر این نوع كاتالیست در جهان ، مجتمع بنزین سازی شركت پالایش نفت اصفهان كه مدتها به دلیل تحریم ناتمام مانده بود، پس از انجام آزمایش و بررسی های مختلف، به طور كامل راه اندازی شد.

این مجتمع كه دارای واحد های تصفیه هیدروژنی نفتا(NHT) ، ایزومریزاسیون (ISO) ، تبدیل كاتالیستی با احیای مداوم (اكتانایزر یا CCR)و واحدهای جانبی است با رویكرد ارتقای الزامات زیست محیطی و با هدف افزایش درجه آرام سوزی (عدداكتان) بنزین از عدد۸۷ به ۹۱ و ۹۵ ، قطع وابستگی به مواد اكتان افزا به میزان ۳ میلیون لیتر در روز ، راه اندازی شده است.

افزایش ظرفیت بنزین تولیدی پالایشگاه از۱۰ به ۱۲میلیون لیتر در روز، افزایش كیفیت روزانه ۵/۸میلیون لیتر بنزین معمولی طبق استاندارد یورو۴ و بومی سازی كاتالیست مصرفی واحد ایزومریزاسیون برای نخستین بار در كشور از دیگر نتایج پروژه بنزین سازی است.

گفتنی است این طرح از سال ۸۵ آغاز و براساس برنامه ریزی صورت گرفته در سال ۹۲ واحدهای NHTو CCR به طور كامل نصب و راه اندازی گردید. اما چون تامین كاتالیست مورد نیاز واحد ISO به دلیل تحریم ها میسر نشده بود راه اندازی آن به تاخیر افتاد.

خوشبختانه به همت متخصصان داخلی با فراهم شدن كاتالیست مورد نیاز پالایشگاه توانست واحد ایزومریزاسیون را بدون كمك كشور های خارجی در مهر ماه ۱۳۹۴ راه اندازی نماید و پس از انجام آزمایشات و اطمینان از فعالیت مطلوب آن مجتمع بنزین سازی شركت پالایش نفت اصفهان به صورت كامل به بهره برداری رسید.

شایان ذكر است هزینه پروژه بنزین سازی شركت پالابش نفت اصفهان شامل طراحی تفضیلی، فعالیت های مهندسی، مدیریت اجرایی، تأمین كالا و اجرا ۵۲۰میلیارد تومان اعلام شده است.


انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.