وزیر بهداشت و درمان‌ گفت: وقتی جامعه پزشکی را قضاوت می‌کنید، انصاف را رعایت کنید.

من
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان در پاسخ به سوال موسی الرضا ثروتی، نماینده جاجرم، سملقان و مانه در صحن علنی امروز(12بهمن‌ماه) مبنی بر علت عدم اجرای اصل 48 قانون اساسی، توسعه متوازن استان‌ها و اجرای قانون برنامه پنجم توسعه و بودجه سالانه گفت: بی‌عدالتی در حوزه سلامت وجود دارد و من پاسخم حتما مثبت است، بی عدالتی در حوزه بهداشتی و درمانی در کشور است و در دیگر خدمات هم وجود دارد.

وی ادامه داد: مراکز استانها در مقایسه با شهرها و استانهای محروم، نقاط مرزی حتما برخوردارتر هستند. بی‌عدالتی در رشته‌های دانشگاهی و توزیع تخصص‌ها و امکانات داریم که این را متاسفانه در همه بخش‌های کشور شاهد هستیم. البته خوشحالیم که در طول 37 سال اتفاقات بسیار مثبتی رخ داده است.

هاشمی در ادامه بیان کرد: ما امروز خوشبختانه بعد از این همه سال 60 دانشگاه علوم پزشکی داریم به خصوص در استان خراسان شمالی در رشته‌های متعدد و دانشجوهای فراوان که حالا در این فرصت 15 دقیقه امکان شرح آنها نیست. من می‌خواهم یک برش استانی به آنچه که نماینده محترم از من سوال کردند، بزنم. 

وی تصریح کرد: اگر جمعیت ایران را 77 میلیون نفر در نظر بگیریم، جمعیت استان خراسان شمالی 750 هزار نفر است، یعنی کمتر از یک درصد از جمعیت ایران. اعتبارات شهری که ما توزیع کردیم، در سال 94، 500 میلیارد تومان در کل کشور است که به این استان 0.8 درصد تعلق گرفت. یعنی حدود 4 میلیارد و 234 هزار میلیارد تومان بوده جمعیت روستایی ما 27 میلیون و 700 هزار نفر است و در خراسان شمالی 4 میلیون و 350 هزار نفر یعنی 1.5 درصد کشور اعتبارات روستایی که ما به اینها دادیم، معادل جمعیت روستایی آنهاست، یعنی 1.56 درصد.

هاشمی در ادامه اظهار داشت: 18 هزار خانهه بهداشت در کل کشور داریم که در استان مربوطه 302 واحد است، یعنی تقریبا ما خانه بهداشت ساخته نشده‌ای نداریم. 28 پایگاه سلامت، 9 مرکز جامع خدمات سلامت احداث کردیم.

وزیر بهداشت افزود: تعداد تخت‌های درمانی کشور 85 هزارتاست، در استان خراسان شمالی 850 تاست یعنی معادل 1.1 درصد، زیرا جمعیت کل خراسان شمالی 1 درصد از جمعیت کشور است و تعداد کل تخت‌هایی که داریم می‌سازیم فعلا 11 هزار و 500 تاست که از این 1000 تختش به استان خراسان شمالی اختصاص داده می‌شود.

هاشمی ادامه داد: تخت‌های ویژه سمهش از کشور در آن استان 1 درصد است. توسعه اورژانس نیم درصد بیشتر از بقیه استانهاست، در بخش پزشکی تمام پزشک عمومی مورد نظر تامین شده و تمام پایگاه‌ها و مراکز سلامت در این استان تا پایان سال 95 تجهیز خواهند شد و زیر پوشش خواهند رفت مثل استان البرز، قم که تا پایان سال 95 همانطور که قول دادیم کل کشور زیر شبکه بهداشتی قرار می‌گیرد.

وی افزود: بنابراین اگر بخواهم خلاصه کنم این است که بی‌عدالتی است و علی‌رغم همه کم‌لطفی‌هایی که وجود داشته، شما اینجا بودجه تصویب می‌کنید، چقدرش دست ما می‌رسد؟ شما راجع به بیمه‌ها قانون تصویب کردید که دو هفته بعد پول را بدهند، الان 7، 8 ماهه که ما گرفتاریم، نه پولی که تصویب شده به ما رسیده و از مجموع مالیات بر ارزش افزوده یا از هدفمندی چقدر به ما دادند ؟ خوب نیست پشت این تریبون می‌گفتم، ولی می‌دانستم که مشکلات کشور و بیمه‌ها چقدر مشکل دارد و من چقدر روسیاهم در برابر پرستار ، پزشک و کارمند که اینها با همه مشکلات که 7 ماه و 8 ماه است حقوق نگرفته‌اند، ولی دارند به مردم خدمت می‌کنند. در بی‌عدالتی قبول است ولی اگر منظور این است که ما عدالت را رعایت نکردیم، برای همه استانهاست و اعتباراتی که برای همه استانها در نظر گرفتند.

وی در بخش دوم سخنان خود گفت: بخشی از فرمایشات جناب آقای ثروتی را خودشان باید جواب بدهند و اما در مورد بیمه ما مطالباتی را انجام دادیم و در مجلس نیز تصویب شد و قرار شد که 60 درصد از  هزینه‌های درمان توسط بیمه‌ها پرداخت شود که البته این هم اتفاق نیافتاده است.

هاشمی در ادامه گفت: 850 تخت بیمارستانی در حوزه انتخابیه آقای ثروتی تحویل داده شده است و پروژه تأسیس بیمارستان در دو سال گذشته با 19 درصد رشد به 90 درصد رسیده است و در شش ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر بهداشت خطاب به ثروتی گفت: با یک نگاه به میزان خدمات درمانی ارائه شده به مردم در طول وزارت بنده، اگر انصاف داشته باشید میزان کارهای انجام شده را به خوبی می‌بینید نفت در دو سال گذشته به قیمت 120 دلار دولت می‌فروخت اما اکنون به زیر 30 دلار رسیده است و تمامی این خدمات ارائه شده با همین مقدار بودجه اندک بوده است.

هاشمی با اشاره به اینکه مردم بهترین قضاوت را انجام می‌دهند گفت: پزشکان سرمایه‌های سلامت این کشور هستند و زمانی که شما میگویید به معاون بنده 80 میلیون تومان حقوق می‌گیرد، اگر غیر این باشد شما باید جوابگو باشید هم در نزد خداوند و هم مردم ایشان قبل از متصدی این شغل درآمدشان بیشتر هم بوده مانند خیلی از شماها که اگر بیرون از مجموعه بودید خیلی بیشتر حقوق دریافت می‌کردید اما برای خدمت به مردم و نظام به این مکان آمده‌اید.

وزیر بهداشت با اشاره به رعایت تعرفه‌ها از سوی پزشکان بخش خصوصی گفت: شما بالا رفتن نرخ تعرفه‌ها را بیان کردید درحالی که از بسیاری از خدماتی که ارائه می‌شود غافل هستید مانند پیوند عمل کبد که در خارج از کشور 500 دلار می شود اما اینجا به طور مجانی بیمار عمل می‌گردد و پیوند قلب و لوزالمعده.

هاشمی با بیان سخنان مقام معظم رهبری موقع ترخیص از بیمارستان گفت: مقام معظم رهبری جامعه پزشکی را مایه مباهات نظام دانسته‌اند و زمانی که شما از وجود تخلفات در جامعه پزشکی صحبت می‌کنید باید گفت که در کدامیک از قشرهای جامعه تخلف وجود ندارد می‌توان از مردم پرسید که درباره شهرداری و دادگستری چه نظرهایی دارند.

وزیر بهداشت در پایان از ثروتی خواست که رعایت انصاف را کنند و به جامعه پزشکی را بدون دلیل مورد هجمه قرار ندهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار