شبیه‌سازی فعالیت بافت‌های استخوانی با فناوری میکروسیالی

میکروتراشه‌هایی که توسط محققان کره‌ای ساخته شده‌اند قادرند فعالیت‌ بافت‌های استخوانی را شبیه‌سازی کنند

به گزارش خبرنگار  حوزه فناوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  پژوهشگران دانشگاه سئول با همکاری پژوهشگران دانشگاه چونام موفق به ساخت میکروتراشه‌ای شدند که قادر است بافت استخوانی بدن را تقلید کند.

در این تراشه از فناوری میکروسیالی استفاده می‌شود که در آن محیط موجود در بدن شبیه‌سازی شده است. این تراشه از مفهوم «اندام روی تراشه» بهره‌مند شده است. در سیستم‌های اندام روی تراشه، طراحی به گونه‌ای است که معماری اندام‌های بدن در قالب تراشه‌ای انجام شده و در نهایت، حرکت سلول‌های بدن در این محیط شبیه‌سازی می‌شود.

این تراشه‌ها به عنوان جایگزین آزمون‌های روی حیوانات است، به طوری که در تولید دارو یا انجام آزمایش‌های سم شناسی می‌توان از آن استفاده کرد.

یکی از ویژگی‌های اصلی در این سیستم این است که باید شبکه‌ای از رگ‌‌های مشابه با آنچه که در بدن است، در تراشه‌ ایجاد شود. با این کار رشد و تکثیر سلول‌های بدن روی تراشه شبیه‌سازی می‌شود. این گروه تحقیقاتی در سال 2013 موفق به ارائه دستگاه میکروسیالی شدند که فعالیت‌های رگ‌های خونی را شبیه‌سازی می‌کرد. این تراشه جدید که محققان ساخته‌اند، فعالیت‌های بافت استخوانی را شبیه‌سازی می‌کند.

پیش‌بینی محققان این است که این تراشه بتواند تولید و ترمیم سلول‌های استخوانی را شبیه‌ساز کند، دقیقاً مشابه فرآیندی که در بدن حیوانات و انسان‌ها اتفاق می‌افتد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار