مدير كل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری استان كردستان از شناسايی ۹۸ غارتاريخی و طبيعی در سطح استان خبرداد.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،سید محسن علوی در كار گروه غارشناسی گفت: تمامی غارهای استان كردستان قابلیت بازدید ندارند و این واقعیت در بازدید هایی كه  از این غارهای تاریخی و طبیعی صورت گرفته محرز شده است.

وی افزود: با كار كارشناسی در این حوزه تاکنون تعداد ۹۸ غار را در سطح استان شناسایی شده كه برای ۱۲ مورد آن نقشه تهیه و تدوین شده است.

مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كردستان ادامه داد: از تعداد کل غارهای موجود در استان تعداد ۶ غاردر فهرست آثار طبیعی و ملی  كشوربه ثبت رسیدند.

علوی با اشاره به اینکه شناسایی و معرفی غارهای استان متسلزم انجام اقدامات علمی و پژوهشی ایت، بیان کرد : پرونده هایی پژوهشی، باستان شناسی و طبیعی برای غارهای استان توسط كارشناسان حوزه میراث فرهنگی تهیه و تدوین شده است.

وی به وجود آثار تاریخی در غارهای استان اشاره كرد و گفت: بیشتر غارهای استان دارای آثار و بقایای تاریخی كه نشان از قدمت تاریخی و فرهنگی، كاوش‌هایی انجام شده است كه می توان به غار (كونه شم شم) در مریوان، (غار گولسانه) در شهرستان بیجار كه متعلق به دوره مزوزویك، غار (كونه كم تیار) و غار(زورآوا) در بخش زیویه، غار (سمنگان) در شهرستان دیواندره، غار(كول تاریكه) درشهرسستان بیجارو غار(كول بی بن) در بخش كرفتو اشاره كرد.

علوی عنوان کرد:قدمت بیشتر غارهای مذکور مربوط به هزاره پنجم  قبل از میلاد یاقبل از آن است.

مدير كل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری استان كردستان گفت: با توجه به اینكه  این اداره كل در سطح استان كردستان متولی گردشگری و شناسایی غارهاست، باید در راستای جذب گردشگر و توسعه صنعت گردشگری و اكوتوریسم به این مقوله نگاه ویژه ای داشته باشد.

 وی به كاوش های باستان شناسی در حاشیه سد داریان اشاره كرد و گفت: در حاشیه سد داریان كاوش های باستان شناسی توسط تیم باستان شناسی  استان انجام شده كه در این محوطه گورستانی باپوشش گنبدی همراه با ۸ گور مربوط به ۷۰ هزار سال قبل كشف شد و در كنار سد نیز دو غار تاریخی  شناسایی شده كه به دلیل آبگیری سد داریان این غارها  به زیر آب خواهند رفت.
  
كارشناس محیط زیست به اهداف كار گروه غار شناسی اشاره كرد و گفت: هدف از تشكیل كار گروه غار شناسی معرفی غار های موجود، شناسایی غارهای جدید، تدوین و تهیه اطلس غارهای استان، تعیین حریم غارهابرای حفاظت و نگهداری از آنها، پیگیری و نظارت بر غارهایی  كه ارزش تاریخی و حفاظتی دارند، است.

وی  نظارت و پایش غارها، برگزاری دوره های آموزشی غار نوردی و امداد و نجات در غارهای استان، و تهیه اطلس معرفی غارها و تكمیل آن برای ساماندهی، نظارت محیط زیست و میراث فرهنگی بر این غارها، را ازدیگر اهداف این كارگروه  ذکر کرد.

معاون عمرانی استانداری كردستان هم در این کارگروه بر لزوم استفاده علمی و پژوهشی غارهای استان برای شناساندن غارهای تاریخی و ایجاد ظرفیت های گردشگری از طریق معرفی غار ها به غارنوردان و علاقه مندان تاكید کرد.

انتهای پیام/ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.