معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در هفته ای که گذشت

در هفته ای که گذشت اخبارمتعددی در حوزه فن آوری منتشر شد.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در هفته ای که گذشتبه گزارش خبرنگار  حوزه فناوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمایت معاونت علمی از دانشگاه های نخبه پرور ، تسهیلات نظام وظیفه برای دانش آموختگان نخبه پرور واختصاص 5 میلیارد ریال بودجه برای 80 درصد طرح‌ها و ایده‌های فرابورس کشور مهم ترین اخبار حوزه فناوری در هفته گذشته بود.

تقویت حوزه سلول‌های بنیادی در دانشگاه علوم پزشکی ایران
امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی ایران به زودی در حوزه سلول‌های بنیادی رشد می‌کند و با توجه به پتانسیل‌های فعال و برجسته کشوری در این دانشگاه به ویژه اساتید فعال و برجسته کشوری زمینه برای تقویت حوزه سلول‌های بنیادی در این دانشگاه مهیا است.

راه‌اندازی اولین مرکز ارائه دهنده خدمات تجاری‌سازی به صورت غیر حضوری در کشور
مهدی صفاری‌نیا رییس پارک فن‌آوری پردیس بیان کرد: با توجه به اهداف معاونت علمی و فناوری در راستای تجاری‌سازی دستاوردهای فناوری، نوآوری، رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه پشتیبانی از طرح‌های نوآورانه و فناورانه در پارک علم و فناوری پردیس اقدام به راه‌اندازی نخستین مرکز ارائه دهنده خدمات تجاری‌سازی به صورت غیر حضوری در کشور کرده‌ایم.

وی ادامه داد: این مرکز با همکاری بنیاد ملی نخبگان از سال گذشته راه‌اندازی شده است.

استخراج سلول‌های بنیادی، یکی از گرایش‌های نخستین مدرسه زیست فناوری
شجاعی دبیر اجرایی مدرسه فناوری نانو گفت: مدرسه نانو فناوری امسال با عنوان مدرسه‌ی زیستی دانش‌آموزی برگزار می‌شود ثبت نام در این مدرسه تا 22 بهمن ماه ادامه دارد و این کارگاه آموزشی روزهای 27 و 28 بهمن‌ماه در پژوهشگاه ملی ژنتیک و زیست فناوری برگزار می‌شود.

وی اهداف کارگاه زیست فناوری را اینگونه توضیح داد: دانش آموزان کلیه کارگاه‌ها را تحت نظر اساتید مجرب در گرایش‌های مهندسی ژنتیک، طراحی دارو و واکسن و استخراج سلول‌های بنیادی می‌گذرانند.

حمایت معاونت علمی از دانشگا‌ه‌‌های نخبه پرور
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری با اشاره به اینکه دانشگاه‌های نخبه پرور به 10 دانشگاه برتر کشور محدود نمی‌شوند، گفت: ما در تمام استان‌ها دانشگاه‌ نخبه پرور داریم که با هدف تربیت نخبه در کشور فعالیت می‌کنند.

وی از بهبود وضع بودجه‌ی حمایتی از این دانشگاه‌ها در سال آینده خبر داد و افزود: سال آینده وضعیت بودجه‌ی حمایتی از دانشگاه‌های نخبه پرور بهبود می‌یابد هر دانشگاه به نسبت تعداد نخبه‌ای که تربیت می‌کند حمایت می‌شود در حال حاضر این حمایت از سوی بنیاد ملی نخبگان صورت می‌گیرد اما برنامه‌ داریم از سال آینده معاونت علمی و فناوری نیز از این دانشگاه‌ها حمایت کند.

پیشرفت چشم‌گیر ایران در حوزه علوم پزشکی و سلول‌های بنیادی
امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت: هم‌اکنون در رشته‌های علوم پزشکی و در زیر مجموعه‌های آن در خصوص سلول‌های بنیادی، مطالعات رشد چشم‌گیری داشته و پیشرفت کرده است.
وی ادامه داد: سلول‌های بنیادی در برخی از رشته‌های پزشکی مانند ارتوپدی مراحل ترجمه از پایه به بالین را طی می کند و به بازار مصرف نزدیک می‌شود.

ساخت ماهواره‌بر سیمرغ گامی به سوی تکمیل موشکهای ماهواره‌بر سنگین
منوچهر منطقی دبیر ستاد صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی عنوان کرد: با نهایی شدن مراحل ساخت ماهواره‌بر سیمرغ به زودی شاهد پرتاب آزمایشی این ماهواره بر پیشرفته ایرانی از نوع دو مرحله‌ای با سوخت مایع خواهیم بود. اتفاقی که قابلیت‌های فضایی کشورمان را افزایش داده و موجبات اعزام ماهواره‌های نسل جدید را به کشورمان به فضا را فراهم می‌آورد.

منطقی تصریح کرد: کشورمان به زیرساخت آزمایش و ساخت ماهواره‌برهای سنگین دست خواهد یافت و می‌تواند گامی موثر در راستای تکمیل موشک های ماهواره بر سنگینی همچون قائم داشته باشد.

اختصاص 5 میلیارد ریال بودجه برای 80 درصد طرح‌ها و ایده‌های فرابورس
علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به فراهم شدن زمینه برای مشارکت داوطلبان تجاری سازی ایده در بورس ایده اظهار کرد: ارزیابی بورس ایده در تابلوی فرابورس باید با دقت و توجه بیشتری انجام شود، لذا برگزاری فستیوال به ویژه فستیوال تخصصی می تواند به این امر بسیار کمک کند.

دلیری در پاسخ به این سوال که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری چه مقدار بودجه به این امر اختصاص داده است، تصریح کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای 80 درصد طرح‌ها و ایده‌های فرابورس 5 میلیارد ریال  بودجه اختصاص می‌دهد.

تسهیلات نظام وظیفه برای دانش آموختگان فناور
علی مرتضی بی‌رنگ معاون امور بین‌الملل معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری با اشاره به بحث وظیفه اظهار کرد: سال گذشته تعدادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف یک نظرسنجی از 4500نفر از ایرانیان تحصیل کرده در خارج از کشور انجام دادند که در پی این نظرسنجی مهمترین دغدغه جوانان عضویت آن‌ها در هیئت‌ علمی و همچنین سربازی آن‌ها بود.

معاون امور بین‌الملل معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری با اشاره به نامتعادل بودن تسهیلات در نظر گرفته برای ایرانیان مقیم خارج از کشور تصریح کرد:در واقع‌ ما وسیله‌ای هستیم برای آن دسته از متخصصین ایرانی غیر مقیم که می‌خواهند به پیشرفت علمی و فن‌آوری کمک کنند، سعی کرده‌ایم اعتدال را حفظ کنیم، رفتن برای تحصیل علم با ارزش‌ است و این بنیاد برنامه‌های زیادی برای حمایت از بچه‌های داخل و خارج از کشور دارد و تنها بودجه‌ی خود را صرف بچه‌های خارج از کشور نمی‌کند.

احیای دریاچه ارومیه نیازمند تجارب صاحبان فن و سرمایه بین‌المللی است
بهرامی دبیر ستاد توسعه محیط زیست، آب، فرسایش و خشکسالی معاونت علمی و فناوری ریاست  جمهوری اظهار کرد: در راستای تعامل و همکاری با ستاد احیای دریاچه ارومیه اقدامات ستاد توسعه آب برای استفاده از فناوری‌‌های رادار قابل نفوذ در زمین نسبت به شناسایی سفره‌های آب شور بررسی شد که توسعه این فناوری می‌تواند در دستور کار ستاد توسعه آب، فرسایش و خشکسالی معاونت علمی و فناوری محیط زیست قرار گیرد تا از مزایای چنین فناوری برای تجزیه و تحلیل زمین استفاده شود.

امضا دو تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت علمی و آکادمی علوم چین
پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو بیان کرد: پیرو سابقه همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با آکادمی علوم چین که به عنوان بزرگترین آکادمی علوم دنیا است که شامل 116 مؤسسه تحقیقاتی و پژوهشی زیر مجموعه است، دکتر چونلی بای سرپرست آکادمی علوم چین اردیبهشت ماه سال جاری به دعوت دکتر ستاری به تهران سفر کرده و ضمن دیدار با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بخشی از دستاوردها و توانمندی‌های کشورمان در حوزه علم و فناوری آشنا شد.

وی ادامه داد: طی این سفر دو تفاهم‌نامه همکاری در زمینه و فناوری توسط معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران و رییس آکادمی علوم چین به امضا رسید.

خودکفایی در زمینه طراحی و ساخت سازه‌های دریایی
محمد سعید سیف دبیر ستاد توسعه صنایع دانش‌بنیان دریایی گفت: در عرصه صنایع فراساحل پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم و به خودکفایی در زمینه سازه‌های دریایی رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: توجه کردن به زنجیره‌‌ی تولید توسعه بازار، فناوری را در بخش‌ خصوصی به همراه دارد، از این رو توجه به زنجیره‌ تولید الزامی است

سیف تصریح کرد: نقش و حضور بخش خصوصی در صنعت دریایی باید مورد توجه قرار گیرد.

رقابت ایران با کشورهای غربی در حوزه علم و فناوری
پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: اگر روی نظام آموزشی کشور سرمایه گذاری لازم را انجام بدهیم می‌توانیم ضعف‌ها و کاستی‌ها را رفع کنیم البته باید بررسی کنیم که در چه موضوعاتی ضعف داریم تا با راه حل‌های علمی ضعف‌ها را به قوت تبدیل کنیم.

کرمی عنوان کرد: در علوم و فناوری در جایگاهی هستیم که قابل رقابت با کشورهای دیگر هستیم. علاوه بر آن پیشرفت‌هایی را در دانش هسته ای داشته‌ایم.

یک درصد از کل جمعیت کشور سرآمد و نخبه‌اند
غلامعلی منتظر معاون برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان  روز پنج شنبه 8 بهمن در نخستین همایش نخبگان نفت و گاز استان بوشهر گفت: حدود یک میلیون نفر از جمعیت 80 میلیونی کشور افرادی هستند که می‌توانند طلایه داران و آینده سازان ایران اسلامی باشند. ما به عنوان بنیاد نخبگان به نیابت از ریاست جمهوری کشور تلاش می‌کنیم این افراد را شناسایی،‌تربیت و هدایت کنیم. تا بتوانیم آینده‌ کشور را با این متخصصان و نخبگان در حوزه‌های مختلف بسازیم. 

منتظر ادامه داد: ما تمام برنامه هایمان برای یک درصد از جمعیت 80 میلیونی کشور است که اگر خوب شناسایی و هدایت کنیم می‌توانیم آینده کشور را با این افراد امروز مشخص و روشن کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار