قزوین ؛

رییس سازمان حفظ نباتات کشور

امسال خسارت ناشی از مگس زیتون در کشور به زیر یک درصد رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ؛رییس سازمان حفظ نباتات کشور بر توسعه شبکه پیش آگاهی و ارتقای آمادگی های مبارزه با آفات و روش های غیرشیمیایی تاکید کرد و گفت: خوشبختانه با تدابیر صورت گرفته امسال خسارت ناشی از مگس زیتون در کشور به زیر یک درصد رسید.

 محمدعلی باغستانی در نشست تخصصی آفات و بیماری مگس زیتون سه استان زیتون خیز کشور افزود: پیش بینی ما برای خسارت ناشی از آفت مگس زیتون در سال جاری حدود 40 درصد بود که با مراقبت های صورت گرفته از سوی کارشناسان حفظ نباتات، این میزان بسیار کاهش یافته است.


وی مهار مگس زیتون در سال گذشته را از موفقیت های این سازمان برشمرد و اظهارکرد: با اقدام به موقع شبکه های پیش آگاهی و سازمانهای جهاد کشاورزی سه استان قزوین، گیلان و زنجان، میزان خسارت ناشی از مگس زیتون به زیر یک درصد رسید، درحالی که سال 92، مگس زیتون به بحرانی برای کشاورزان تبدیل شد.

باغستانی با بیان اینکه مدیریت مبارزه با آفت مگس زیتون نیازمند پیش آگاهی و مشارکت باغداران و تامین اعتبار به موقع و استفاده از روشهای مدرن و به روز است، اظهارکرد: اگر برای مبارزه با آفت مگس زیتون هر ساله از فرصت های موجود به خوبی استفاده نکنیم، باید منتظر خسارت های ناگواری در این بخش باشیم.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 600 نوع آفات و عوامل بیماری زا و خسارت زا شناسایی شده که 25 آفت بیشترین فراگیری را دارد که مگس زیتون در صدر آسیب زننده ها قرار دارد.
رییس سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: مشکلات و آفات حوزه باغبانی بیشتر و مهمتر از بخش زراعی است اما در آفت مگس زیتون با وجود تنوع روش ها و داشتن کارشناسان زبده به سادگی قادریم با این آفت مبارزه کرده و آن را مهار کنیم.
باغستانی تاکید کرد: مجموعه تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی دستاوردهای خوبی در حوزه آفات و بیماریها داشته که باید از تجارب کشورهای دیگر استفاده نمایی تا به موفقیت های بیشتری دست یابیم.
وی تصریح کرد: آفت مگس زیتون مانند آفت ملخ عمومی نیست که فقط دولت وظیفه مبارزه با آن را برعهده داشته باشد بلکه باید باغداران و بهره برداران نیز در مبارزه مشارکت کنند اما دولت نیز در کنار کشاورزان حضور موثر خواهد داشت تا کارها با تاثیر بیشتری انجام شود.

باغستانی اضافه کرد: سال گذشته با همکاری سازمانهای جهاد کشاورزی استانهای درگیر، میانگین سن زدگی مزارع به شش دهم رسید که رکورد این موضوع شکسته شد و امسال نیز با سرعت وارد کار شده و مبارزه با آفت نتیجه بخش بود.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور در ادامه به آفت زنجره خرما در کشور اشاره کرد و گفت: از اول اردیبهشت ماه مبارزه شیمیایی علیه زنجره خرما توسط کلینیک های گیاهپزشکی، شرکت های تعاونی و باغداران و ناظرین شروع شد که خوشبختانه امسال در مبارزه با این بیماری نیز موفق عمل کردیم.

باغستانی همچنین با بیان اینکه حجم عملیات کاری سازمان حفظ نباتات در سطح 16میلیون هکتار اراضی کشور است، گفت: سال گذشته در سطح دو میلیون هکتار با سن گندم مبارزه شد، به گونه ای که سن زدگی به نیم درصد رسید و هیچ محموله ای برگشت نخورد.

وی در پایان یادآور شد: پیش بینی سازمان برای میزان خسارت آفت سن گندم در کشور 30درصد بود که این میزان به زیر یک درصد رسید.

در ایران 130 هزار هکتار باغ زیتون موجود است که 40 هزار هکتار آن بارور است و در سال گذشته از این میزان باغ بیش از80 هزار تن دانه زیتون تولید و برداشت شد که میانگین تولید دو هزار تن در هکتار و بالاتر از میانگین جهانی است.

انتهای پیام/ت


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.