عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در جلسه تخصصی زوال انگور و زیتون در قزوین گفت: عوامل مختلف ایجاد کننده زوال مو، ویروس‌ها، زنجیره‌ها و سایر عوامل غیرزیستی (شوری و خشکی) است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ مریم غایب‌زمهریر اظهار کرد: عوامل مختلف ایجاد کننده زوال مو، ویروس‌ها و سایر عوامل غیرزیستی (شوری و خشکی) است که طی 3 تا 5 سال موجب از بین رفتن تاکستان‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش تحقیقات بیماری‌های گیاهان در ابتدا وظیفه انجام تحقیقات مرتبط با تمام بیماری‌های گیاهی از جمله بیماری‌های قارچی، باکتریایی، ویروسی و نماتدها را برعهده داشت، اظهار کرد: در حال حاضر با گسترش موسسه تحقیقات ویروس‌شناسی و نماتد‌شناسی در دو بخش مستقل این مهم پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مؤسسه تحقیقات ویروس‌شناسی یکی از اهداف مهم بخش تحقیقات بیماری‌های گیاهان محسوب می‌شود، ادامه داد: ایران یکی از سرزمین اولیه کشت انگور در جهان به شمار می‌آید که در استان‌های فارس، خراسان، قزوین، آذربایجان شرقی و غربی در آن عوامل مختلف زوال انگور مشاهده می‌شود.

عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در خصوص زوال انگور عنوان کرد: زوال انگور عوامل مختلفی را در پی دارد که از جمله آن می‌توان به بیماری اسکا یا سکته مو که یکی از مخرب‌ترین و مهلک‌ترین بیماری‌های قارچی انگور است، اشاره کرد.

غایب‌زمهریر با اشاره به اینکه اسکا یک بیماری کمپلکس بوده و موجب زیان‌های فراوان و شدید اقتصادی، از جمله، کاهش محصول و دوباره‌کاری به دلیل کاهش طول عمر تاکستان‌ها می‌شود، مطرح کرد: چندین عامل در ارتباط با آن و برای ردیابی این بیماری گزارش شده است.

این مسئول با بیان اینکه بیماری اسکا در سال 2001 از سوی محمودرضا کریمی و هم‌گروهانش در ایران شناسایی شد، خاطرنشان کرد: بیماری اسکای مو در میان برگ‌ها به صورت پوست ببری گسترش پیدا می‌کند و در ناحیه طوقه، پوسیدگی‌های قهوه‌ای ایجاد می‌کند.

عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور یادآور شد: بیماری اسکا یا همان سکته مو کاهش محصول را در پی دارد که در هوای گرم و خشک گیاه به این قارچ آلوده می‌شود و به صورت ناگهانی ایجاد سکته و یا مرگ ناگهانی گیاه را به همراه دارد.

غایب‌زمهریر گفت: تاک‌های حساس در اوایل فصل تابستان و مقاوم‌ها نیز در اواخر تابستان شروع می‌شود و اگر تاک‌ها به گرمای شدید و خشکی دچار شوند، درخت‌ها نیز به دلیل ناگهانی زوال دچار مرگ ناگهانی می‌شوند؛ درختان تاکی که کمتر از یک هفته به این خشکی تبدیل شوند به آن اسکا یا همان سکته می‌گویند.

این مسئول اضافه کرد: مؤسسه تحقیقات آموزشش و ترویج کشاورزی با مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته بر روی سکته مو، آن را یکی از تهدیدهای جدی باغات انگور عنوان کرد که این بیماری در استان‌های خراسان، آذربایجان، فارس، کرمان، مرکزی، کهکیلویه و بویر احمد و قزوین وجود دارد.

عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور تشریح کرد: یکی از عوامل مسبب بیماری اسکا یا همان سکته مو، قارچ است که در ایران مشاهده و در درختان پهن برگ تولید می‌شود که از طریق هوای آزاد، خاک و غیره شیوع پیدا می‌کند.

غایب‌زمهریر با اشاره به کنترل بیماری اسکا ادامه داد: طبق راه‌های فیزیکی برای جلوگیری از آلودگی تنه درختان انگور و کنترل سریع بیماری روش‌های مؤثر پیشگیری مانند سالم‌سازی نهال‌ها و قلمه‌ها است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.