آئین نامه ترویج فرهنگ حضور جانبازان و معلولین در نشست امروز کمیته ملی پارالمپیک مطرح شد.

تشریح آئین نامه ترویج ورزشی جانبازان و معلولین
به گزارش خبرنگار سایر حوزه‌های گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان اهداف و ساختارهای مرتبط با ورزش جانبازان و معلولین در نشست امروز در قالب تعریف معلولیت و انواع آن، آمار جهانی معلولان، اهداف کلان ورزشی معلولین و ساختارهای ورزشی آنها در کشور توضیح داده شد.

وظایف و اقدامات اختصاصی بخش دومی بود که در آئین نامه ترویج ورزش جانبازان و معلولین مورد بررسی قرار گرفت که از مهمترین آنها مشخص شدن وظایف اختصاصی برای نهادهای دولتی همچون مجلس شورای اسلامی، وزارت ورزش و جوانان وزارت آموزش و پرورش، وزارت کار و تعاون امور اجتماعی بنیاد امور شهید و ایثارگران و وزارت کشور شورای عالی استان‌ها، سازمان صداو سیما، ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان بسیج مستضعفین، جمعیت هلال احمر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت راه‌و‌شهرسازی وزارت ارتباطات، وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌ها بوده است.

مجلس شورای اسلامی با وضع قوانین حمایتی، نقش محوری خود را در تقویت و توسعه همه جانبه ورزش جانبازان و معلولین ایفا نمایید.

وزارت کشور با تخصیص بودجه، مناسب‌سازی امکان ورزشی و نیز واگذاری حداقل یک مجموعه ورزشی از طریق مزایده عمومی به این ورزش کمک کند. وزارت آموزش و پرورش هم با ترویج فرهنگ حضور، توانمندسازی و افتخارآفرینی معلولان در کتاب‌های درسی و ایجاد رشته تحصیلی ورزش جانبازان و معلولین در مراکز آموزش و تربیت معلمان ورزشی، فراهم نمودن تجهیزات ورزشی، ایجاد تسهیل امکان ورزشی برای استفاده دانش آموزان معلول و توجه به ورزش همگانی از طریق افزایش ساعت درسی از رشته ورزش معلولین و جانبازان حمایت نماید.

همچنین وزارت کار و تعاون و امور اجتماعی موظف است که توسعه و تقویت ورزش معلولان از طریق تامین مربی و تجهیزات ورزشی مورد نیاز توسعه ورزشی در منازل ویژه معلولین که حضور در اجتماع برایشان دشوار و نیز مساعدت در تامین وسایل نقلیه برای امکان حضور معلولان تحت پوشش در برنامه‌های ورزشی هستند را تامین نماید.

بنیاد شهید و امور ایثارگران عهده‌دار توسعه ورزش جانبازان در مراکز آسایشگاهی، توسعه ایستگاه ورزش‌های همگانی در نقاط مختلف شهر و تامین وسایل نقلیه جانبازان و معلولین ورزشکار شده است.

وزارت کشور نیز موظف است از طریق مدیریت عالیه و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و نظارت به انجام وظایف آنها حمایت مادی و معنوی از ورزش معلولین و جانبازان نماید و نیز با پیش‌بینی لازم برای احداث مجموعه‌های ورزشی ویژه جانبازان و تسهیل در ایجاد و حمایت از سازمان‌های مردم نهاد در راستای ترویج این ورزش از ترویج ورزش جانبازان حمایت نماید.

شورای عالی استان‌ها نیز با مناسب‌سازی امکان ورزشی و اختصاصی یک نوبت از ساعات روزانه مجموعه‌های ورزشی و فعال نمودن هیات‌های ورزشی جانبازان و معلولان شهرداری و بخشداری‌ها به ورزش معلولین کمک کند.

سازمان صداوسیما نیز با استفاده از ظرفیت شبکه‌های ملی و استانی از ترویج توانمندسازی و افتخارآفرینی معلولان حمایت و نیز با پخش برنامه‌های مستند از زندگی قهرمانان این ورزش به روحیه بخشی معلولین کمک کند.

ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان بسیج مستضعفین نیز عهده‌دار فعال سازی ساختار و برنامه‌های ورزشی همگانی جانبازان و معلولین در سطوح مختلف تابعه شد.

جمعیت هلال احمر در امر توان بخشی و به کار گیری ظرفیت‌ها مساعدت می‌کند و سوله‌هایی را در اختیار متولیان ورزش جانبازان و معلولین قرار دهد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با هدایت و حمایت از ورزش معلولین در حوزه مطبوعات و سایر رسانه‌ها و نیز استفاده از ظرفیت ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به ترویج فرهنگ حضور ورزش معلولین کمک می‌کنند وزارت علوم هم با تشویق و حمایت از دانشجویان در ارائه پایان نامه در حوزه‌های ورزشی معلولین و جانبازان و ایجاد رشته‌های تحصیلی در مقاطع مختلف مرتبط با ورزش معلولان حمایت لازم را این ورزش انجام دهد.

وزارت اقتصاد نیز موظف است مشارکت بخش خصوصی را جلب کند و باعث حمایت در امر سرمایه‌گذاری در این رشته شود.

وزارت ارتباطات نیز موظف است شبکه مجازی مناسبی را فراهم کند و شرایط لازم را برای استفاده از آن ایجاد نمایید.

وزارت امور خارجه با به کارگیری ظرفیت‌ها و تعامل با سفارت کشورهای میزبان حمایت مادی و معنوی را از تیم‌ها و کاروان‌های اعزامی داشته باشد.

وزارت بهداشت نیز باید به ارائه خدمات وحمایت ویژه از معلولان و جانبازان بپردازد و دیگر دستگاه‌ها نیز موظف به همکاری و حمایت از این حوزه می‌باشند.

در پایان این جلسه نیز رشته‌ها و کلاس بندی ورزش جانبازان و معلولین در 33 رشته و در 116 کلاس بندی پزشکی ورزشی مطرح شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار