وفا بلال هنرمند عراقی – آمریکایی قصد دارد با فروش کتاب‌های سفید خود،‌ کتابخانه‌ دانشگاه بغداد را بازسازی کند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین؛ وفا بلال هنرمند عراقی – آمریکایی در تلاش است تا با ارائه کار هنری خود سرمایه لازم جهت کمک به تهیه کتاب برای کتابخانه دانشگاه بغداد را فراهم کند.

کتابخانه دانشگاه هنرهای معاصر دانشگاه بغداد که تا سال 2003 میلادی، بیش از 70 هزار عنوان کتاب داشت در طی جنگ به آتش کشیده شد.

البته ساختمان این کتابخانه بازسازی شده؛ اما تعداد کتاب‌های فعلی آن بسیار محدود است. وفا بلال که مقیم نیویورک است یک کتابخانه حدودا 22 متری که هزار جلد کتاب سفید در آن قرار دارد، ساخته و قصد دارد با فروش هر یک از آن‌ها به قیمت 25 دلار، یک جلد کتاب برای کتابخانه بغداد تهیه کند.

وفا بلال امیدوار است که این حرکت هر چند نمادین، کمکی به احیای دوباره کتابخانه دانشکده هنرهای معاصر دانشگاه بغداد کند که روزی یکی از بهترین منابع هنری در خاورمیانه و جهان بوده است.

عنوان طرح هنری فوق «168:01» نام دارد که به ویرانی کتابخانه‌ها توسط مغولان اشاره دارد. بر طبق افسانه‌های تاریخی مغولان با ریختن تمامی کتاب‌ها به رود دجله پلی برای عبور از این رودخانه ساختند و کتاب‌ها حدود 7 روز (168 ساعت) در آب بودند. بلال از عدد «یک» نیز نمادی برای یک ثانیه جهت نابودی یک کتاب نام برد. این طرح هنری از 29 ژانویه (9 بهمن ماه) آغاز می‌شود.

وفا بلال متولد سال 1966 در شهر نجف است که در سال 1990 میلادی به دلیل خودداری از شرکت در جنگ صدام حسین با کویت، مجبور به فرار از عراق شد. وی تا کنون آثار هنری بسیاری را در خصوص شرایط  شهروندان عراقی و اوضاع نامساعد این کشور خلق کرده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار