لایحه دسترسی پذیری شهر،چندی پیش از سوی شهرداری تهران به پارلمان شهری پایتخت ارسال شد،طرحی که با تصویب واجرای آن،سرآغاز نقطه عطفی برای حضور معلولان،ناتوانان جسمی و حرکتی و سالمندان در مجامع عمومی می شود.

پیوست دسترسی‌پذیری پروژه‌های شهری،دست‌گیر معلولان می‌شود؟/معلولان در انتظار شهر بدون مانع
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگارن جوان،مناسب سازی از نمونه طرح هایی است که همواره در کشورهای توسعه یافته به عنوان اصلی اولویت دار مد نظر مسئولان و مدیران شهری قرار می گیرد.

مناسب سازی عمدتا مشمول معابر می شود که پیرو آن تردد معلولان،نابینایان،افراد سالمند و ناتوانان یا کم توان جسمی و حرکتی با سهولت مضاعفی در جامعه حضور می یابند.

فارغ از ثمرات این طرح برای شخص معلولان،در سطح کلان جامعه نیز،این امر ضرورتی است که با حصول آن زمینه حضور همه جانبه معلولان و ناتوانان جسمی و حرکتی تسهیل می شود و به نوعی با ایجاد خود باوری لازم

توسعه و شکوفایی جامعه را سرعت می بخشد زیرا در چنین شرایطی،گروه های آسیب پذیر،همچون معلولان و افراد مسن یا نابینا،بر مبنای توانمندی ها و داشته های خود در جامعه حضور می یابند و چنین امری در جلوگیری از انزوای احتمالی گروه ها و افراد اینچنینی پیشگیری می کند.

با توجه به اهمیت موضوع،طبق اظهارات علی صابری،عضو حقوقدان شورای شهر تهران دو گام سازنده در این خصوص برداشته خواهد شد.

نخست دسترس پذیری شهر به عنوان پیوستی ضروری و دیگری تعریف و تامین اعتبارات مختص چنین پروژه و طرح هایی که با تحقق آن برای اولین بار،بودجه مورد نیاز این حوزه در اختیار ستاد مناسب سازی فضاها و معابر شهری قرار می گیرد امری که با حصول آن،تخصیص بودجه و رصد آن به نحو مطلوب تری محقق خواهد شد.

**پیوست دسترس پذیری شهر،تحولی برجسته در جامعه شهری

صابری معتقد است 10 سال پیش به هیچ عنوان چنین  طرحی مد نظر قرار نداشت و می توان گفت رویکرد مذکور،تحولی برجسته در جامعه به شمار می رود.

در واقع امر  دسترس پذیری دایره و گستره وسیع تری را در بر می گیرد که مناسب سازی را نیز شامل می شود زیرا مناسب سازی تنها به شرایط فیزیکی معابر توجه می کند اما دسترس پذیری ابعاد گوناگونی از نیازها و الزامات ناتوانان جسمی و حرکتی را در جامعه شهری مد نظر قرار می دهد.

** بهره وری از ظرفیت های درونی،فکری و نرم افزاری معلولان


حمیده منصور نژاد،کارشناس خانواده و مددکار اجتماعی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، معتقد است این طرح یکی از برنامه های هوشمندانه مدیریت شهری تهران محسوب می شود که با عملیاتی شدن آن نه تنها تردد معلولان،جانبازان وناتوانان جسمی و حرکتی تسهیل می شود بلکه شرایط برای بهره گیری اصولی از استعدادهای این گروه ها نیز به نحوی موثر و سازنده محقق خواهد شد.

وی افزود:با مطالعات و کار کارشناسی و اجرایی شدن پیوست دسترس پذیری در طرح های عمرانی،شور،نشاط و طراوتی نو و جدید بر پیکر جامعه معلولان و ناتوانان جسمی تزریق می شود که می تواند جامعه و کشور را با سرعت هر چه بیشتر به سمت پیشرفت وتوسعه سوق دهد.

منصور نژاد یادآور شد:امروزه،سرمایه اجتماعی،ارزنده ترین ثروت و دارایی هر کشوری محسوب می شود.

این کارشناس و مددکار اجتماعی یادآور شد:کارآمدی و کارکرد سرمایه انسانی لزوما به فعالیت یدی انسان خلاصه نمی شود بلکه مجموعه ای از تفکرات،نظرات،ایده ها،اندیشه ها در این سرمایه ارزنده متمرکز شده که فعال و آزاد شدن آن پشتوانه حرکتی کشور را به سمت اعتلا و پیشرفت همه جانبه تقویت می کند و دسترس پذیری،یکی از سکوهای پرتاب این تحول و گام جهنده و سازنده در این راستا به شمار می رود.

**دسترسی پذیری، توانمند سازی معلولان جسمی و حرکتی را هموار می کند

همواره یکی از دغدغه های مجموعه بهزیستی و مدیران زیربط در این حوزه به توانمند سازی معلولان معطوف می شود.

توانمند سازی صرفا در مهارت آموزی های فنی و تخصصی معلولان خلاصه نمی شود ، بلکه بخش دیگر توانمند سازی مشمول ذهن و روح انسان می شود که پشتوانه و بستر ساز بسیاری از موفقیت ها و پیشرفت ها می شود،و یکی از الزامات حفظ سلامت روح و روان شامل افزایش تعاملات و ارتباطات اجتماعی و پرهیز از گوشه نشینی یا خانه نشینی است.

امید آن می رود طرح مورد اشاره پس از بررسی ابعاد پیدا و پنهان و دقیق آن از سوی کمیته مشاوران شهرداری با شتاب و تسریع زمانی پیاده سازی شود،رویکردی که در صورت تسری آن به دیگر نقاط کشور باعث رفع و دفع بسیاری از مشکلات این حوزه  همچون توزیع نامتوازن امکانات برای معلولان و ناتوانان جسمی و حرکتی در شهرها و کلانشهرها خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار