تصميم اخير عربستاني ها در رابطه با عدم حضور در ايران براي برگزاري مسابقات فوتبال، نوعي توهين به ملت ايران است؛ چرا كه آن ها با اين تصميم مي خواهند بگويند ايراني ها قابل اعتماد نيستند و در كشور آن ها جان انسان ها در خطر است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،استفاده سیاسی سعودی‌ها از فوتبال برای اقدام علیه ایرانفارغ از بعد تجاری و اقتصادی، امروزه ورزش قهرمانی در سطح بین الملل حامل کارکردهای سیاسی فراوانی است كه تقویت حس ملی گرایی، تقویت حس قلمروسازی و توسعه مفهوم جهانی شدن نمونه هايي از آن است. همچنین کشورهای مستقل جهانی از ورزش به منظور ارتقای منزلت سیاسی، منزوی سازی رقبا، تقویت همگرایی و يا تضعیف همگرایی بهره می برند.
 
بنابراین گزارش ، اکنون پس از دوره جدیدی از شعله ور شدن تنش های سیاسی میان ایران و عربستان که حوادثی مانند فرودگاه جده، صحرای منا، اعدام شیخ النمر و اشغال سفارت عربستان آن را به اوج رسانده است، این روزها حکومت آل سعود نه تنها علاقه ای به کاهش تنش های سیاسی با ایران ندارد، بلکه در تلاش است تا از هر اهرمی برای افزایش تنش با ایران استفاده کند.
 
همانطور كه در خبرها آمده، یکی از این اهرم ها ورزش و مشخصاً ورزش فوتبال است که مقامات سعودی تلاش مي كنند با توسل  به آن، به زعم خود ایران را با چالش های جدید روبه رو کنند.
 
مسئله ورزش قهرمانی  و نگاه تأسف برانگیز حکومت آل سعود به آن موجب شد تا تابناک به سراغ دو تن از کارشناسان عرصه ورزش و  دانش ژئوپلیتیک برود و ابعاد مختلف این چالش و راهکارهای مناسب برخورد با آن را بررسی کند:
 
مصطفي هاشمي طبا، مشاور وزير ورزش و جوانان درباره نقش ورزش قهرماني در شكل دهي به همگرايي ميان ملت ها به تابناك گفت: «كشورهاي منطقه در شرايط طبيعي تلاش مي كنند تا از ورزش به عنوان پلي براي دوستي استفاده كنند و همين طور هر كشوري تلاش مي كند تا از طريق ورزش اهداف سياسي خود را دنبال كند».
 
رئيس پیشین سازمان تربيت بدني كشور در رابطه با ادعاي سعودی ها مبني بر عدم حضور در ايران براي برگزاري مسابقات ورزشي گفت: «عربستاني ها مي خواهند از اين موضوع يك بهره برداري سياسي بكننند و به جهان اين موضوع را القا كنند كه در ايران امنيت وجود ندارد و امكان حضور در اين كشور براي برگزاري مسابقات ورزشي وجود ندارد».
 
هاشمي طبا ادامه داد: «تصميم اخير عربستاني ها در رابطه با عدم حضور در ايران براي برگزاري مسابقات فوتبال، نوعي توهين به ملت ايران است؛ چرا كه آن ها با اين تصميم مي خواهند بگويند ايراني ها قابل اعتماد نيستند و در كشور آن ها جان انسان ها در خطر است».
 
اين مدير و كارشناس ورزشي ادامه داد: «مقامات ورزشي ايران در اين رابطه بايد نهايت دقت را به عمل آورند و كار خلاف قاعده اي نبايد انجام دهند. همچنين فدراسيون فوتبال ايران بايد موضوع را از طريق مراجع قانوني پيگيري كند».
 
مهندس هاشمي طبا در اين گفت و گو با انتقاد از وضيعت حاكم بر FIFA و AFC اضافه كرد: «اگرچه در اين مراجع حساب و كتاب مشخصي وجود ندارد و عربستاني ها با دلارهاي نفتي خود مي توانند در اين نهادها رأي نهايي را به سود خود كنند؛ اما اين ها هزينه اي است كه بايد براي حرف حق خودمان بدهيم».
 
هاشمي طبا در پايان افزود: «عربستان كشوري حامي تروريسم و افراطي است و از هر نظر محكوم است؛ اما حمله به سفارت عربستان كار اشتباهي بود كه از سوي عده اي صورت گرفت و اكنون ورزش ما هم بايد هزينه رفتار اين گروه حداقلي را بدهد».
 
دكتر عطاالله عبدي استاد جغرافياي سياسي دانشگاه خوارزمي تهران نيز در اين رابطه به تابناك گفت: «اصولاً ورزش چندين دهه است كه از حالت صرف ورزشي خارج شده است و با توجه به جذابيت ها و توانمندي هاي بالايي كه در جذب مخاطب دارد، تبديل به يك ابزار براي دستيابي به اهداف سياسي و ژئوپليتيك شده است».
 
اين استاد دانشگاه ادامه داد: «در عالم سياست، ورزش مانند شمشير دو لبه است. هم مي تواند ابزاري براي همگرايي باشد و همچنين مي تواند  ابزاري براي واگرايي  باشد».  
 
عبدي درباره روابط ايران و عربستان گفت: «بايد دقت كرد در بهترين حالت، جايگاه ايران و عربستان در منطقه خاورميانه به دليل برابري نسبي وزن ژئوپليتيكي و همچنين ابزارهاي مختلف پيشبرد اهداف در حالت رقابتي و برابر قرار دارد و اين موضوع تازه و عجيبي نيست. اما در حال حاضر، رقابت ژئوپليتيك ايران و عربستان روحي ايدئولوژيك يافته است و اين موضوع باعث شده رفتار ايران و عربستان به تنش و خصومت  سوق پيدا كند».
 
اين كارشناس ژئوپليتيك اضافه كرد: «در سال هاي اخير، تحولاتي در منطقه مانند ورود بنیادگرايي اسلامي و حمايت مادي و معنوي عربستان  از گروه هاي تروريستي بين ايران و عربستان تنش ايجاد كرده است و اين موضوع تأثير خود را در كاهش قيمت نفت و بحران يمن و حادثه سوريه نشان داده است».
 
اين استاد دانشگاه با پذيرش اين نكته كه عربستان در حال حاضر به دنبال بهره برداري سياسي از ابزار ورزش است، گفت: «بايد دقت كرد در  قضاياي حج امسال و اعدام شيخ نمر، عربستان تلاش كرد ايران را به رفتار تند و افراطي بكشاند و در رابطه با سفارت عربستان، آن ها تا حدود زيادي به هدف خود رسيدند. لذا در مقطع كنوني، هر گونه حركت شتابزده و تند، كشور ايران را به اهداف خود نخواهد رساند».
 
عضو هيئت علمي دانشگاه خوارزمي تهران در پايان گفت: «در اين مقطع، ايران بهتر است با رعايت اصل اقتدار و از موضع منطق، حقوق خود را از طريق مجامع  بين المللي مطالبه و پيگيري كند و از هرگونه شتابزدگي پرهيز كند؛ چرا كه رفتار شتابزده به دليل داشتن طيف گسترده رسانه و حجم بالاي دلارهاي نفتي به نوعي بازي در زمين عربستان است».
منبع:تابناک
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار