رئیس سازمان غذا و دارو گفت: برای جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق کشور باید تقاضای مردم را برای این کالاها به صفر برسانیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در دومین گردهمایی مسئولین روابط عمومی معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور ضمن تبریک فرا رسیدن ایام دهه فجر گفت: با وجود فراز و نشیب‌هایی که در طی 37 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یعنی حدود دو نسل صورت گرفته اما هنوز راه طولانی برای رسیدن به قله‌هایی که مد نظر مردم است در پیش داریم. 

وی در ادامه گفت: کار سازمان غذا و دارو به خاطر اینکه با کالاهای مصرفی مردم سر و کار دارد بسیار حساس است. چرا که مردم سلامت و اصالت کالای مصرفی خود اهمیت می‌دهند که بازخورد آن در رسانه‌ها منعکس می‌‌شود ، نمی‌شود در میدان خالی و بدون تماشاچی بازی برگزار کرد. مردم همیشه در صحنه حضور دارند، قضاوت می‌کنند و تصمیم می‌گیرند. بنابراین نباید کارها به صورت انفعالی و پاسخگویی باشد بلکه باید طراحی،‌برنامه ریزی و اقداماتی صورت گیرد تا بتوانیم از به راه افتادن موج‌های اینچنینی جلوگیری کنیم. 

دیناروند با بیان اینکه از عملکرد فعلی روابط عمومی‌های سازمان غذا و دارو راضی نیست، افزود: باید روابط عمومی‌های سازمان غذا و دارو از انفعال بیرون بیایند که بخشی از آن به عملکرد روابط عمومی و بخشی از آن به سازمان‌ها برمی‌گردد.گاهی اوقات چون در انعکاس موفقیت و نقطه قوت فعالیت خود ضعیف عمل می‌کنیم در حالی که یک کارنامه جدی برای آن ارائه داد‌ه‌ایم تلاش‌های صورت گرفته به نقطه ضعف ما تبدیل می‌شود. 

رئیس سازمان غذا و داروگفت: در گذشته سازمان غذا و دارو و مسئولان آن به رسمیت شناخته نشده بودند اما امروز به رسمیت شناخته شده‌ایم و مردم از ما انتظار دارند ولی هنوز راه بسیاری در پیش داریم. 

وی در ادامه گفت: با وجود تلاش‌هایی که برای مبارزه با قاچاق صورت گرفته، نتوانسته‌ایم مرزها را کنترل کنیم و میلیاردها دلار کالای قاچاق وارد کشور می‌شود که 20 تا30 درصد آن اعم از فرآورده‌های غذایی، دارویی‌، مکمل ها، بیولوژیک و آرایشی به حوزه سلامت اختصاص دارد. 

دیناروند خاطر نشان کرد: تمام تلاش‌های کشور برای کنترل مرزها موفق نبوده یعنی نتوانسته‌ایم مرزها و بازارچه‌های مرزی را و گمرک کالاها را کنترل کنیم. اما با آگاهی بخشی به مردم می‌توانیم بخش زیادی از قاچاق را حذف کنیم. باید مردم به کالاهای قاچاق حساس شوند و فکر نکنند که قاچاق همان کالای اصلی است که پول گمرک نداده است. چون اینچنین نیست و اغلب کالاهای تقلبی هستند که راهی جز قاچاق برای ورود آنها به کشور وجود ندارند.بنابراین روابط عمومی نقش اساسی برای کنترل قاچاق کالای سلامت دارد.

وی دیناروند با تاکید بر اینکه حذف تقاضا موجب حذف عرضه کالای قاچاق می‌شود عنوان کرد: باید روی کنترل تقاضا کار شود و مردم حساس شوند تا کالای قاچاق مصرف نکنند. که این وظیفه روابط عمومی است اگر بتوانیم 80 درصد تقاضا را با بسیج مردمی حذف کنیم، دستاورد عظیمی است. 

دیناروند ضمن بیان اینکه نمی‌توانیم مردم را از خطر کالاهای ناسالم آگاه نکنیم گفت: کار سازمان غذا و دارو تیغ دو لبه است ،یعنی نباید دچار افراط و تفریط شویم از یک طرف نمی‌توانیم مردم را از خطر کالاهای ناسالم آگاه نکنیم و از طرفی دیگر نیز اگر بخواهیم در آگاهی دهی به مردم افراط کنیم می‌تواند خطر آفرین باشد و مردم به جای اینکه در آستانه تحریک قرار بگیرند، توجهی به هشدارها نمی‌دهند. مثلا عکس‌هایی که روی پاکت سیگارها وجود دارد نمی‌تواند مثل گذشته موجب تحریک مردم شود چرا که آنها به این تصاویر عادت کرده‌اند. 

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: مرز افراط و تفریط به هم نزدیک است یعنی اطلاع رسانی بیشتر یا کمتر از واقعیت می‌تواند خطرآفرین باشد. مسئولان روابط عمومی باید افراد کارآمد باشند نه اینکه هر فرد بیکاری در مجموعه را به عنوان روابط عمومی انتخاب کنیم. چرا که روابط عمومی وظیفه سنگینی در سلامت مردم به عهده دارد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار