پیروز ارجمند درباره اهمیت طراحی پوشاک گفت: طراحی لباس ریشه در هویت فرهنگی ما دارد

به گزارش  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیروز ارجمند آهنگساز و مدیر سابق دفتر موسیقی وزارت ارشاد در گفتگو با ستاد خبری پنجمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر، درباره ارتباط پوشاک و موسیقی به نکاتی اشاره کرد. 

وی درباره نخستین نشانه‌های پوشاک در نمایش هنرمندان عرصه موسیقی و جایگاه اجتماعی آن گفت: موسیقی و مد ولباس ارتباط نزدیکی با هم دارند، یکی از نمونه‌های بارز این ارتباط را می‌توان در دوره ساسانی در استان کرمانشاه مشاهده کرد. در آن زمان موزیسین‌‌ها لباس‌های ویژه‌ای داشتند که نمایانگر طبقه اجتماعی آنها بود. در دوره ساسانی موسیقی دانان در طبقه شاهزاده‌ها قرار داشتند . این طبقه بندی‌‌ها تا دوره قاجار وصفویه ادامه داشت.
 
ارجمند درباره اهمیت لباس در اجراهای صحنه‌ای عنوان کرد: هنر موسیقی اجرایی است که در صحنه نمود پیدا می‌‌کند و در حقیقت یک مکتب است که از طراحی ویژه برخوردار است. اهمیت طراحی پوشاک برای گروه های موسیقی برای چند دهه متوالی از یاد رفته بود و ده سال اخیر تنها دوره‌ای است که گروه‌های موسیقی به صورت جدی به طراحی لباس توجه کرده‌اند و این اهمیت را می‌توان از نام طراح لباس در بروشورهای کنسرت پی برد.

این آهنگساز درباره پیشینه لباس در موسیقی اقوام هم گفت: اگر نگاهی به پیشینه موسیقی بیندازیم، مشاهده ‌می‌کنیم که در موسیقی سنتی طراحی لباس متناسب با اقوام ایرانی وجود داشته است. به ‌طور مثال آشیل‌‌ها از لباس‌های خاصی استفاده می‌کردند. این موضوع نشان می‌دهد موسیقی اقوام دارای تنوع لباس است‌‌‌، اما در حوزه موسیقی کلاسیک این تنوع وجود نداشته است. به همین سبب موزیسین‌‌ها از لباس‌های غربی الگو برداری می‌کردند. چراکه این الگو به آنها انتقال داده شده بود. در صورتی که طراحی لباس ریشه در هویت فرهنگی ما دارد وبا هنر و شیوه زیست اقوام ایرانی همذات پنداری می‌کند.

پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر از هجدهم تا بیست و دوم اسفند در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار