محققان دانشگاه علم و صنعت با به کاربردن نانو ساختارها در ساختار سلول‌های خورشیدی توانستند به توسعه‌ی هرچه بیشتر این فن‌آوری کمک کنند.

سعید شهبازی دانشجوی دکترای دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه فناوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  گفت: در کشور ما به علت آفتاب خیز بودن، نور خورشید منبع مناسبی برای تولید برق محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر به کمک سلول‌های خورشیدی از انرژی نور خورشید برای تولید نیروی برق استفاده می‌کنند که ساخت این سلول‌ها روش‌های متفاوتی دارد.

وی ادامه داد: سلول‌های خورشیدی حساس شده با رنگدانه از اجزایی همچون الکترولیت و رنگدانه تشکیل می‌شوند که موادی که در ساخت رنگدانه استفاده می‌شود، گران قیمت هستند و از آنجایی که کاهش قیمت به توسعه بیشتر این فن‌آوری کمک می‌کند، در این طرح نانو ساختارهایی را جایگزین مواد مورد استفاده معمول کردیم.

شهبازی درخصوص مواد به کاربرده شده در این طرح افزود: نانو ساختارهایی از جنس پروسکیت که دارای شدت جذب بیشتر و گستره‌ی طول موج بالاتری در ناحیه‌ی مرئی هستند. اگر بتوان ترکیبات پروسکیت را با هزینه‌ی کم تهیه کرد، کاهش هزینه ساخت نتیجه می‌شود. استفاده از سلول‌ها و کارخانجات، در کاهش آلودگی هوا نقش مؤثری دارد. از طرفی در بحث هزینه نیز صرفه‌جویی می‌شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: نانو ، سلول ، خورشید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار