وی ادامه داد: روابط با چین برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است. روابطی پایا و تاریخی بین دو کشور است. در حدود کمتر از نیم قرن گذشته که دوران جدید دو کشور برقرار شده است تا امروز همواره این روابط رو به گسترش بوده است و در بیش از یک دهه گذشته هم که جمهوری اسلامی ایران به دلیل تحریمهای ظالمانه تحمیلی برخی از قدرتهای جهانی شرایط خاصی را سپری میکرد روابط و همکاریهای بین ایران و چین از حجم و اهمیت خاص خود برخوردار بوده است.
جابری انصاری ادامه داد: در دوران جدید پسابرجام و پس از رفع این تحریمهای
ظالمانه بینالمللی طبیعتاً رابطه با چین برای ایران و رابطه با ایران
برای چین از اهمیت شایستهای برخوردار است و امیدواریم که مطابق توافقی که
بین دو کشور بوده است در افق بیست و پنج ساله آینده شاهد شکوفایی و افزایش
روابط دو کشور در حوزههای مختلف سیاسی، اقتصادی و سایر جنبههای روابط
باشیم.
این دیپلمات عالی رتبه ایرانی در ادامه به روابط تاریخی ایران و ایتالیا اشاره کرد و گفت: در جریان فراز و نشیبهای سالهای گذشته روابط ایران و ایتالیا از بیشترین قوت برخوردار بوده است.
وی همچنین به فراز و نشیبهای رابطه ایران با فرانسه اشاره کرد و گفت: در سفر به این دو کشور مذاکرات مهمی بین مقامات ایران و ایتالیا و فرانسه صورت خواهد گرفت . گفتوگوهای مهمی بین رئیس جمهور و پاپ در واتیکان انجام خواهدشد.
جابری انصاری با بیان اینکه در جریان این گفتوگوها در ارتباط با روابط دو جانبه منطقهای بینالمللی و انسانی به ویژه در گفتوگو با پاپ گفت و گو و رایزنی میشود تصریح کرد: امیدوارم این سفر زمینه ساز تحرکات و همکاریهای گستردهتر بین ایران و کشورهای اروپایی به خصوص در مرحله پسابرجام باشد.
وی ادامه داد: به
طور طبیعی وقتی سفری بین دو کشور انجام میشود جنبههای ممکن همکاری بین دو
کشور بر اساس سوابق قبلی و ظرفیتهای موجود بین دو کشور مورد توجه قرار
میگیرد. در سفر آقای رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه نیز هیأت بزرگ
اقتصادی از بخش خصوصی و دولتی ایشان را همراهی میکنند و طبعاً در جریان
نشستهای اقتصادی که در این دو کشور صورت میگیرد رایزنیهایی بین بخشهای
خصوصی و دولتی اقتصادی ایران و این کشورها صورت میگیرد.
جابری انصاری به روابط بین خودروسازان ایرانی و فرانسوی در دورههای گذشته اشاره کرد و گفت: چنین ارتباطی بین آنها وجود داشته و در حال حاضر نیز رایزنیهایی بین دو کشور در این حوزه وجود دارد. این رایزنیها در جریان این سفر نیز دنبال میشود و اگر توافق نهایی صورت بگیرد دو کشور در این زمینه همکاریهایی انجام خواهند داد.
وی تصریح کرد: گفتوگو در این زمینه جزو دستورکارهاست ولی تحقق این موضوع منوط به حصول توافق نهایی بین دو کشور در این زمینه است.
*خبری از علاقه عربستان برای ارتباط مجدد با ایران نیست
وی پیرامون از سرگیری روابط ریاض _تهران گفت: تاکنون نشانه ای از علاقه عربستان برای ارتباط مجدد با ایران دیده نشده است.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: خبر درگیری لفظی ظریف با شاهزاده سعودی در داووس سوییس اغراق شده بود. سفر ریس جمهور چین به ایران ربطی به تنش بین ایران و عربستان نداشت.
جابری انصاری افزود: در حاشیه اجلاس مجمع جهانی داووس مجموعه نشستهای مختلفی برگزار شد و آنچه که در آن خبر مورد اشاره قرار گرفته مربوط به نشستی است در ارتباط با مساله سوریه که در حاشیه اجلاس داووس برگزار شده است. این نشست توسط آقای دی میستورا، نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه برگزار شده بود و دراین نشست افراد شرکت کننده نظرات خود را در مورد بحث سوریه مطرح کردند.
سخنگوی وزارتخارجه کشورمان اظهار داشت: این عربستان سعودی بود که با ایران قطع ارتباط کرد و آن کشور است که باید برای اتخاذ سیاستهای جدید و حل مسائل پیش آمده اعلام آمادگی کند که در حال حاضر هیچ علامتی در این ارتباط از سوی عربستان دیده نمیشود.
*درخواست کمک آمریکا از ایران برای آزادی سه آمریکایی ربوده شده در عراق
جابری انصاری پیرامون ربوده شدن سه آمریکایی در عراق اظهار داشت: جان کری از ظریف خواسته تا برای
آزادی سه آمریکایی ربوده شده در عراق کمک کند، اگر توانایی مساعدت داشته
باشیم و در صورت تایید مجاری ذی ربط،کمک خواهیم کرد.
وی با اشاره به مساعدتها و کمکهای انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران درمورد موارد مشابه در چند سال گذشته گفت: مبادله اخیری که درارتباط با زندانیان صورت گرفت بر اساس همین نگاه و نگرش انسان دوستانه بود.
سخنگوی وزارت خارجه با بیان این که توجه به مسائل انسان دوستانه و ابعاد آن مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است گفت: توجه ایران به این موضوع زمینه حصول توافقی شد که شما هفته گذشته در بحث مبادله زندانیان شاهد آن بودید.
وی ادامه داد: در ارتباط با آنچه که در عراق رخ داده است اگر ایران بتواند کمکی بکند بر اساس سیاستگذاریهایی که در کشور انجام میشود این امر پیگیری میشود .
جابری انصاری بار دیگر با بیان اینکه سیاست ایران در مورد مسائل انسان دوستانه انجام
کمک در صورتی که توانایی آن را داشته باشد است ادامه داد: درمورد موضوع
خاصی که مطرح شد باید این موضوع در مجاری ذیربط مورد بررسی قرار گیرد که
آیا امکان چنین چیزی وجود دارد یا نه؟
*تلاش برای قطعی و مهار اختلافات با ترکیه
انصاری پیرامون تهدیدهای ترکیه علیه ایران گفت: ترکیه همسایه مهم و بزرگ ایران است و ما شاهد تاریخی از همکاریها و البته رقابتها و اختلافات بین دو کشور هستیم. سیاست ایران گسترش همکاری با ترکیه و کنترل قطعی و مهار اختلافات بین دو کشور است و ما تلاش میکنیم که روابط دو کشور در قالب رقابت طبیعی خود باقی بماند .
جابری انصاری درهمین راستا ادامه داد: به طور معمول بین کشورها رقابتهایی
وجود دارد و مهم این است که کشورها با هوشیاری و تدبیر اجازه ندهند که این
رقابتهای طبیعی تبدیل به دشمنی شود واین سیاست ایران در تعامل با کشورهای
مختلف از جمله در مورد ترکیه است. ما تلاش داریم همکاریهای خود را با این
کشور همسایه گسترش دهیم تا روابط دو کشور در چارچوب همان رقابهای طبیعی
باقی بماند.
وی پیرامون میانجی گری نواز شریف نخستوزیر پاکستان گفت: در سفری که به تهران و ریاض داشتند مسائل مختلفی را دنبال میکردند از جمله اعلام آمادگی برای ایفای نقش میانجیگری بین ایران و عربستان.
انصاری افزود: جمهوری اسلامی ایران بارها به صراحت
اعلام کرده است که ما از نیات حسنه کشورهای دوست و برادر در این زمینه
استقبال میکنیم ولی معتقدیم که موفقیت هر نوع میانجیگری منوط به تغییر
سیاست عربستان سعودی که مبتنی بر تنش و ایجاد بحران است، میباشد.
انصاری با اشاره به تلاش برخی از کشورها از جمله عربستان سعودی در راستای تحمیل نظرات خود در ارتباط با لیست گروههای معارض سوری، ادامه داد: این گونه عملکردها باعث شده که مشکلی در پیشبرد جدول زمانبندی اتخاذ شده به وجود بیاید. چنانکه آقای دیمیستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه در سخنان خود اشاراتی به مشکلات فراروی گفتوگوهای پیش رو داشتند.
وی افزود: ما از همان ابتدا تأکید داشتهایم که حل بحران سوریه در چارچوب راهحل سیاسی باید صورت بگیرد و این موضوع راهحل نظامی ندارد و ما در راستای حل این بحران از طریق سیاسی مشارکت و همکاری داشتهایم و همچنان به نقش کمک کننده و تسهیل کننده خود ادامه میدهیم.
انصاری با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه هرچه زودتر توافق در مورد لیست
گروههای معارض و گروههای تروریستی در سوریه صورت بگیرد تا مذاکرات حل
بحران سوریه ادامه پیدا کند بار دیگر تأکید کرد: ایران به نقش کمک کننده و
تسهیل کننده خود برای حل بحران سوریه از طریق سیاسی ادامه میدهد.
سخنگوی وزارتخارجه کشورمان تصریح کرد: سفر رئیس جمهور چین به تهران سفری بود که از مدتها قبل برنامه ریزی شده بود. سفری مهم در چارچوب همکاریها و گسترش روابط بین تهران و پکن بود و ارتباط مستقیمی با تحولات جاری که در سوال شما مورد اشاره بود نداشت.
وی با اشاره به قراردادهایی که بین ایران و چین در جریان این سفر منعقد شد، خاطرنشان کرد: در این سفر در ارتباط با همکاریهای دو کشور و گسترش آن گفتوگوها و رایزنیهای خوبی انجام شد و همانطور که اشاره کردم این سفر ناظر به یک موضوع خاص مطلقاً نبود.
انصاری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه ایران در شرایط پسابرجام در انتخاب شرکای تجاری خود محدودیتها و ضوابطی قائل است، خاطرنشان کرد: طبیعی است که در جریان رابطه هر کشور با کشور دیگر مجموعه عواملی از جمله ظرفیتهای دو کشور و نوع رابطه پیشین دو کشور در دورههای زمانی مختلف مورد توجه قرار میگیرد و قطعاً نوع روابط ایران با کشورهای دیگر نیز از چنین قاعدهای مستثنی نیست.
وی ادامه داد: ایران در انتخاب شرکای تجاری خود
علاوه بر موضوع ظرفیتها به این شاخص نیز توجه میکند که نوع تعامل آن کشور
با ایران به خصوص در شرایط سخت تحریمهای ظالمانه علیه ایران چگونه بوده
است و بر اساس معیارهایش از جمله معیارهایی که مورد اشاره قرار گرفت، روابط
خود را با کشورهای مختلف تنظیم و یا بازتنظیم میکند.
انصاری پیرامون سفر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به تهران در اردیبهشت ماه سال 95، اظهار کرد: آنچه که بین ایران و آلمان در جریان است این است که قرار است آقای اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان به تهران سفری داشته باشند و در مورد زمان این سفر توافقی میان دو کشور انجام شده است و دیگر موارد منتشر شده در این زمینه مطالب رسانهای است.
وی ادامه داد: هرگونه توافقی بین دو کشور ایران و آلمان در خصوص رفت و آمد
مقامات عالی دو کشور به تهران و برلین صورت بگیرد به اطلاع افکار عمومی
خواهد رسید.
وی گفت: همانطور که قبلا نیز بارها به اطلاع مردم ایران رساندهایم توافق هستهای در مورد یک موضوع خاص و موردی است و فضای استراتژیک روابط بین ایران و آمریکا تغییری نکرده است و طبیعی است که آمریکاییها سیاست خاص خود را دنبال کنند و ایران نیز سیاست خاص خود را بر اساس راهبرد خود در زمینه سیاست خارجی دنبال میکند و بر همین اساس درجاتی از اختلاف بین دو کشور به خاطر راهبردهای متفاوت وجود دارد.
انصاری افزود: از دیگر سو هرگونه اظهارنظری را در
مکان خود و در حد آن اظهارنظر انجام شده باید مورد توجه قرار داد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمانافزود: در دوران اخیر با پایان تحریمها امکان تحرک ایران در زمینههای مختلف دیپلماسی از جمله دیپلماسی انرژی بیشتر فراهم شده و ما تلاش داریم از این فرصت در جریان گفتوگوها و مذاکرات خود با کشورهای مختلف به نحو احسن استفاده کنیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: اینکه شرکتهای جهانی با نوعی احتیاط جهت حضور و سرمایهگذاری در بازار اقتصادی ایران در حال تصمیمگیری هستند و وارد این عرصه میشوند در آغاز مرحله جدیدی در اقتصادی ایران، این امر مقداری طبیعی است و مقداری از آن نیز جنگ روانی و بزرگنمایی رسانهای است.
وی با بیان اینکه وقتی اقتصاد یک کشور از یک مرحلهای به مرحله دیگر وارد میشود، سرمایهگذاران به طور معمول برای انجام سرمایه گذاری رویههای خود را طی میکنند و سرمایه و سرمایهگذار به شکلی محافظهکارانه وارد عرصه میشود و بخشی از این موضوع طبیعی است، ادامه داد: همانطور که اشاره کردم بخشی از آن نیز بزرگنمایی است و رسانههای ما باید به این مسأله توجه کنند که به اینگونه بحثها و مسائل دامن نزنند.
جابری انصاری با بیان اینکه مرحله جدیدی برای اقتصاد ایران فراهم شده و به طور طبیعی در دوران پسابرجام فضای مساعدتر بینالمللی برای ایران ایجاد میشود، ادامه داد: ما باید از این فضا حداکثر استفاده را کنیم.
انصاری همچنین در پاسخ به سوال همین خبرنگار مبنی بر اینکه مقامات سازمان هواپیمایی اعلام کردند که قصد دارند خطوط پروازی مستقیم بین ایران و آمریکا ایجاد کنند، گفت: برخی از اظهارنظرهایی که در این ارتباط از سوی مسئولان مربوطه صورت گرفته تنها خبر از درخواستهایی میدهد.
وی با بیان اینکه پیگیری این موضوع و دیگر مباحث مرتبط با آن را باید بر
عهده زمان گذاشت، خاطرنشان کرد: پس از بررسی جهات مختلف این موضوع اطلاع
بیشتری در این ارتباط در اختیار مردم قرار میگیرد.
وی پیرامون رأی مثبت عراق به بیانیه ضدایرانی اتحادیه عرب، گفت: آنچه که در جده صادر شد یک بیانیه غیراجماعی بوده است و کشورهای مختلف تحفظهایی نسبت به بندهای مختلف آن داشتهاند و آن را مطرح کردهاند ولی روند به گونهای تدوین و مدیریت شد که یک بیانیه یکجانبه و غیراجماعی و بر اساس خواستههای کشور میزبان صادر شود.
وی ادامه داد: انتظار طبیعی ایران از کشورهای دوستی مثل عراق این است که با هوشیاری و توجه به جنبههای عمیقتر مسائل جاری زمینهای را فراهم کنند که سازمان همکاری اسلامی به وظایف اصلی خود و اهدافی که برای آن ایجاد شده بپردازد. سازمان همکاری اسلامی بعد از آتشسوزی مسجدالأقصی و اشغال قدس شکل گرفت و هدف از ایجاد آن رویارویی با صهیونیستها و هتک حرمت به اماکن مقدسه بود. ولی باعث تأسف است که در مسیر تاریخی ما به جایی رسیدهایم که اختلاف بین کشورهای اسلامی به عنوان دستور کار این سازمان انتخاب میشود و امیدواریم که با همکاری دیگر کشورهای اسلامی اجازه بهرهبرداری سوء از یک سازمان منطقهای و بینالمللی که وظایف مشخصی در برابر دشمنان اسلام دارد، داده نشود و این سازمان به ابزاری برای تسویه حساب سیاسی از سوی یک کشور خاص تبدیل نشود و ما این موضوع را به کشورهای دوست از جمله عراق، رساندهایم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی پیرامون این موضوع که خبری منتشر شده مبنی بر اینکه رئیس جمهور نامهای را به سران کشورهای گروه 1+5 و همچنین کشورهای
منطقه در مورد اجرای برجام و اهمیت عمل به تعهدات از سوی شرکای برجام
نوشتهاند که جابری انصاری در پاسخ گفت: چنین چیزی اگر وجود داشته باشد به
استحضار ملت رسانده میشود و ما پاسخگوی گمانهزنیهای رسانهای و
بلندگوهای رسمی نمیتوانیم باشیم.
جابری انصاری با بیان اینکه آمریکا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقدام به قطع روابط با ایران کرد و من در اینجا نیاز به تعریفی از قطع یا بسط روابط دیپلماتیک بین کشورها نمیبینیم چرا که این موضوع در قوانین بینالمللی اشاره شده است، گفت: بر اساس کنوانسیونهای بینالمللی کشورها میتوانند رابطه خود را با کشور دیگری قطع کنند ولی این قطع ارتباط به معنای نبود هیچگونه ارتباطی بین دو کشور مثلاً در حاشیه نشستها و مجامع بینالمللی نیست. مثلا در مورد ایران و مصر نیز ما قطع روابط دیپلماتیک داشتیم ولی تماسهایی بین مقامات دو کشور حتی به شکل غیرمستقیم و حتی مستقیم وجود داشت. در مورد موضوع خاص سوال شما نیز همانطور که قبلاً گفتهام در دوران گفتوگوهای منتهی به برجام و مراحل اجرای آن تماسهای تلفنی و غیرتلفنی و همچنین دیدارهایی بین وزرای خارجه دو کشور وجود داشته است ولی این موضوع هیچ تغییری را در مفهوم قطع روابط سیاسی و دیپلماتیک بین دو کشور ایجاد نمیکند و گفتوگوهای اشاره شده در قالب رایزنی و گفتوگوهای دوجانبه بین شرکای برجام بوده و اکنون نیز ممکن است بر اساس نیازهایی جهت اجرای برجام چنین موضوعی رخ دهد.
وی افزود: در مواقعی مسائل خاصی رخ داده که از
کانالهای موجود برای اجرای برجام برای رایزنیهای ناظر به آن مسائل خاص
استفاده شده که به اطلاع افکار عمومی رسیده است و امر پنهانی وجود نداشته
است ولی همه این موارد که اشاره کردم به معنای ایجاد تغییر در فضای راهبردی
و استراتژیک بین ایران و آمریکا نیست.
انصاری گفت: همانطور که قبلاً نیز اشاره کرده بودم آقای کری صراحتاً متعهد شده بودند که اجازه نمیدهند اجرای این مصوبه تعهدات بینالمللی آمریکا در اجرای برجام را نقض کند و دولت آمریکا از اختیارات اجرایی و قانونی خود استفاده میکند که چنین اتفاقی نیفتد و آنچه که اخیراً نیز اعلام شده است در ذیل تعهدی است که آمریکاییها دادهاند و همانطور که پیش از این اشاره کردم برای ما عملکرد آمریکا و اجرای تعهداتش در چارچوب برجام حائز اهمیت است و ما بر اساس همین چارچوب تصمیمگیری میکنیم.
در این نشست خبرنگاری خطاب به سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که در روزهای اخیر آقای روحانی با روسای جمهور آذربایجان و ارمنستان گفتوگوهایی جداگانه به صورت تلفنی داشتند و آیا با توجه به این گفتوگوها ایران قصد ندارد بین این دو کشور در قضیه قرهباغ میانجیگری کند که این دیپلمات عالیرتبه پاسخ داد: تماسهای تلفنی که اشاره کردید در چارچوب روابط همکاری و دوستانه بین ایران و دو کشور مورد اشاره انجام شده است.
وی با اشاره به تلاش ایران برای گسترش روابطش با کشورهای همسایهاش، خاطرنشان کرد: در زمینه اختلافات منطقهای سیاست ثابت ایران مهار اختلافات است و در مورد اختلافات بین آذربایجان و ارمنستان نیز ایران سیاست ثابتش تلاش برای کنترل بحران و اجازه ندادن برای گسترش آن است.
جابری انصاری به سابقه تلاشهای ایران در این زمینه اشاره کرد و گفت:
هرگونه نقشآفرینی جدید منوط به نیاز و درخواست کشورهای ذینفع است که اگر
چنین موضوعی صورت بگیرد بر حسب مورد در ارتباط با آن تصمیمگیری میشود.
وی پیرامون بحث احیای معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه گفت: در مورد ایجاد تغییرات در چارت وزارت امورخارجه تصمیمی اتخاذ نشده است. وزارت امور خارجه حلقه وصل نهادهای اقتصادی کشور با خارج است و در این راستا تمام تلاش خود را برای انجام وظایفی که بر عهده دارد انجام میدهد و بر حسب نیاز اگر نیاز به تغییر در چارت وزارت امور خارجه وجود داشته باشد این موضوع مورد توجه قرار میگیرد ولی تاکنون چنین جمعبندی وجود نداشته است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد نتایج حاصل از حضور وزیر امور خارجه در اجلاس داووس در این نشست به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: در این اجلاس علاوه بر اینکه وزیر امور خارجه با برخی از مقامات دیگر کشورها رایزنیهایی را برای گسترش روابط داشتهاند در برخی از جلسات و نشستهایی که در جریان برگزاری اجلاس داووس برگزار شده شرکت کردند.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در حوزههای اقتصادی و سیاسی از فرصتهایی که برای رایزنی و گفتوگو وجود دارد برای گسترش منافع خود استفاده میکند و این اجلاس نیز فرصتی برای رایزنی فشرده بین مقامات ایرانی شرکت کننده در این اجلاس و دیگر کشورهای حاضر بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد برگزاری اجلاسی در ارتباط با هوانوردی در
تهران و اینکه گویی نمایندگانی از شرکت هواپیمایی ایرباس حضور پیدا کردند
ولی بوئینگ آمریکا به دلیل مشکل ویزا نتوانسته است حضور پیدا کند، گفت:
همانطور که اشاره کردید اجلاسی در این ارتباط در تهران برگزار شده،
شرکتهای مختلفی حضور پیدا کردهاند و همانطور که اشاره کردید برخی از
شرکتهای امکان حضور پیدا نکردند که جزئیات مربوط به این موضوع و دیگر
مسائل مربوط به آن را باید از مسئولان ذیربط بپرسید.
انصاری افزود: سیاست ایران شرکت در اجلاسهای بینالمللی و منطقهای است. به نحوی که منافع کشور را در این اجلاسهای پیگیری کند.
وی ادامه داد: اجلاس فوقالعاده سازمان همکاری اسلامی که با هدفگیری خاصی از سوی دولت میزبان برگزار شده بود و ایران تلاش کرد که با رایزنیهای مختلفی که در حاشیه این اجلاس انجام میدهد در بیانیه پایانی این اجلاس موثر باشد و اجازه ایجاد برخی از روندها در خصوص موضوعات خاصی را ندهد.
جابری انصاری با اشاره به حضور فعال ایران در این اجلاس، گفت: هیأت فعال ایرانی شرکت کننده در این اجلاس علیرغم تمام سختیها به موفقیت نسبی دست پیدا کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه پیرامون تلاشهای عربستان جهت ایجاد نوعی همراهی از سوی کشورهای دیگر در ارتباط با سیاستها و اقداماتش در ارتباط با ایران،خاطرنشان کرد: در واقع عربستان تلاش کرده که اقدام تکی و فردی خود را به یک اقدام جمعی تبدیل کند و در این راستا تلاش کرده که از ظرفیتهای بینالمللی برای پیشبرد اهداف خاص خود استفاده کند. در مقابل ایران نیز برای عدم تحقق این سیاست از ظرفیتهای خود استفاده کرده تا عربستان نتواند سیاست خاص و یکجانبه خود را تبدیل به سیاست جمعی بکند.
انتهای پیام/