دکترقدیمی جامعه شناس و مدرس دانشگاه انتخابات را مسیری برای ادامه حیات و اداره جامعه می داند و می گوید: انتخابات مناسب ترین شیوه برای پویای حیات سیاسی یک جامعه و اداره آن است .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ انتخابات فرآیندی است که مردم به واسطه آن نمایندگانی را انتخاب می کنند که به جای آنان تصمیم بگیرند و از حقوقشان دفاع کنند درحقیقت انتخابات یک مشارکت سیاسی است که یکی از شاخص های جامعه دموکراتیک محسوب می شود و نشانگر حضور علنی مردم برای تعیین سرنوشت خود است .

مهدی قدیمی برآن است به لحاظ جامعه شناسی بهترین نحوه  اداره جوامع گزینش نمایندگان مردم از طریق انتخابات است که در واقع به این طریق مردم سرنوشت خود را با انتخاب وکیل و تفویض بخشی از اختیارات به آنان رقم می زنند، در واقع انتخابات به مفهوم آن است که یک ملت به صورت ارادی به گروهی از افراد اجازه میدهند به جای آنان تصمیم بگیرند .

مهدی قدیمی با بیان اینکه باید فرایند انتخابات و دموکراسی عمل کردن در اداره جامعه در جوامع، نهادینه شود اظهار کرد:برای پویایی حیات سیاسی بشر فعلا راه مناسبتر دیگری جزءانتخابات نداریم و بدون شک با گستردگی و پیچیدگی جامعه ،فرایند دموکراتیک شدن جامعه نیز پیچیده تر خواهد شد و هرچه فرایند انتخابات به صورت فعالیت های گروهی، مدنی تر و حزبی باشد به همان اندازه در توسعه ی سیاسی جامعه نقش مهمتری را ایفا خواهد کرد.

حال با وجود اینکه انتخابات فرآیندی است که مردم به واسطه ی آن زمام داران را انتخاب می کنند و سرنوشت زندگی خودشان را به دست آن ها می سپارند تا با تصمیم گیری هایشان سرنوشت ها را تعیین کنند،وظیفه ی آن ها در قبال این همه اعتماد و اختیاراتی که به آن ها داده شده است چیست؟

یکی از شهروندان زنجانی برآن است که وقتی مردم از طریق ارای مخفی شخصی را به نماینگی بر میگزینند تا از طرف آنها تصمیم بگیرد. در عوض فرد یا نماینده انتخاب شده نیز بایستی ضمن رعایت اخلاق انتخاباتی باید تمام توانش را به کار گیر تا آسایش و آرامش را به مردم هدیه و از حقوق آنان دفاع نماید این وظائف ذ اتی کسانیست که مردم به میل و اراده خود بخشی از اختیاراتشان را بدو تفویض مینمایند.

از منظر فکری این شهروند،نمایندگان مردم هرگز نباید برای جلب آرائ آنان به روشهای غیر قانونی ،وعده های توخالی و یا احیانا به دروغ و فریب دست یازند.چرا که اگر چنین باشد در واقع با شرنوشت یک ملت بازی کرده اند و از اعتماد اکثریت جامعه سوء استفاده نموده اند.

مهدی قدیمی دکترای جامعه شناسی در این باره میگوید:معتقدیم که در دنیای سیاسی و انتخاباتی امروز،کاندیدای مستقل معنا ندارد چراکه برای نهادینه شدن انتخابات باید به سمت ایجاد تشکل های سیاسی مانند احزاب و جریانات سیاسی برویم و برنامه ها و تبلیغات کاندیداباید از دل حزب بیرون آید تا قابل اعتماد تر و فابل تحقق تر باشد .

قدیمی در ادامه خاطر نشان کرد:یک فرد به شخصه نمی تواند برنامه ها و شعار های انتخاباتی جامع ارائه دهد ودر صورت تحقق چنین فرضی به طور قطع و یقین توانایی محقق کردن آن هارا ندارد .اینجاست که توانایی های گروهی و حزبی اهمیت پیدا میکند زیرا این تشکیلات دارای ارکان قانونمند ، مقبول و توانمندیست که بر نامه های ارائه شده را به توانایی های شخص خاصی منوط نمیکند بلکه با تکیه بر توانایی های همه اعضا و قدرت چانه زنی و نفوذش وارد میدان میشود تا ضمن کسب کرسی مورد نظر، به شعارهایش هم جامه عمل بپوشاند تا از این طریق ضمن حفظ منافع حزبی امکان انتخاب دوباره و اقبال مردم د رانتخابات اتی را نیز از دست ندهد.

وی اضافه کرد:کاندیدای مستقل و انفرادی در انتخابات با اصول جامعه مدنی سازگاری ندارد ویک امر اصولی نیست بلکه باید کاندیدا از درون احزاب و تشکل های سیاسی بیرون آیند و این احزاب و تشکل های سیاسی هستند که می توانند برنامه های انتخاباتی بنویسند و شعار و استراتژی تعیین کنند ودر همین راستا است که مردم یاد می گیرند به کاندیدای انفرادی رأی ندهند و به کاندیدایی که از درون احزاب و تشکل ها بیرون می آیند رأی دهند و همچنین اگر مؤافق یک جریان سیاسی هستند می توانند به کاندیدای آن جریان و تشکل رأی دهند که در این میان قدرت و دامنه انتخاب کاندیداتوسط مرم افزایش پیدامی کند .

مهمترین آسیب های انتخابات در ایران مستقل عمل کردن برخی از کاندیدا است

مهدی قدیمی دراین باره مینویسد: شرط کاندیدا شدن یک فرد این است که حداقل برای مدت زمانی کار های اداری را تجربه کرده باشد تا بتواند متصدی یک امر مهم باشد و در واقع در کشورهایی که به صورت دموکراتیک اداره می شوند افراد از سن 25سالگی در درون احزاب قرار می گیرند و بعد از گذشت 30سال فعالیت مستمر کاندیدای شورا و مجلس می شوند و با چند دوره قرار گرفتن در مجلس و آشنایی با قوانین واداره ی سیاسی جامعه در سن 50سالگی آمادگی این را دارند که بتوانند نماینده مجلس شوند .

این دکترای جامعه شناسی به یکی از مشکلات و مهمترین مشکلات درحوزه ی انتخابات ایران اشاره کرد و گفت: مستقل عمل کردن بعضی از داوطلبان انتخابات مهمترین مشکل در انتخابات ایران است که در دنیا مرسوم نیست که این عمل کاندیدای انتخاباتی خیلی پسندیده نیست .

قدیمی عنوان کرد:برنامه های کاندیدایی که از دل تشکل ها و جریانات بیرون آمده اند معقول تر ،منطقی تر و قابل اجرایی تر است و در این جریانات شعار های بزرگ و دهان پرکن و فریب دهنده وجود ندارد .

وی عنوان کرد :عمده آسیب ها در دوره های گذشته نیز انفرادی بودن کاندیدا بود که آسیب های دیگر ناشی از این قضیه است و دیگر آسیب این است که کاندیدا شعار های غیرواقعی که عملی نیست را می دهند و این نشان دهنده ی آن است که ازپتانسیل و شعور سیاسی و آگاهی و اطلاعات لازم برخوردار نیستند .

تبلیغات سنتی مبتنی بر کار های انفرادی و تبلیغات انتخاباتی است که در زمینه ی انتخابات بایدبه سمتی برویم که تشکل ها و احزاب بایکدیگر به رقابت بپردازند و در کنار آن روزنامه هایی نیز وجود داشته باشد که سیر حوادث رار صد و منعکس نمایند. آن موقع است که دیگر چنین آسیب هایی را نخواهیم داشت و کاندیدای انفرادی به خودی خود کنار می روند و جامعه انتخاب گر از آسیب ها مصون میماند .

نقش شبکه های اجتماعی درآسیبهای انتخاباتی ویا کاهش آن

فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی این روزها بر هر مخاطبی رو میگشایند و در هر زمینه ورود پیدا می کنند که در حال حاضر در تبلیغات کاندیدای انتخاباتی ورود میکنند و کاندیدا می توانند به شرط رعایت اخلاق قانونی و حقوقی تبلیغات خود را در این فضا ها انجام دهند .

دکترای جامعه شناسی با اشاره به اینکه فضاهای مجازی به اختیار ما شکل نگرفته و به اراده ما بستگی ندارد بیان کرد: با وجود چنین شرایطی فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی کارکردهای مثبت و منفی داردو البته کارکردهای مثبت آن بیشتر از کارکردهای منفی است اما به شرط آنکه قرار گرفتن در این فضا ها با آگاهی مردم و کاربران همراه باشد که هر چیزی که در این فضاها وجود دارد را قبوال نکنند .

قدیمی ابراز کرد: فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی می توانند تریبونی باشند برای جریاناتی که به حق هستند و فاقد تریبون ،که این یک کارکرد مثبت است و این فضاها در نقل و انتقال اطلاعات و اخبار بسیار مفید هستند ومردم می توانند با افزایش آگاهی خود کارکردهای منفی را کاهش دهند حال باوجود اینکه عمده کاربر فضاهای مجازی افراد تحصیل کرده هستند می توانند کار کردهای مثبت را افزایش دهند .

در انتخابات ،فرهنگ سیاسی و آگاهی مردم تأثیر پذیر تر خواهد بود

مصطفی رازقی کارشناس ارشد روابط بین الملل است که تجربه چندین انتخابات را نیز در کارنامه کاری اش دارد.

وی بر آن است: در انتخابات،فرهنگ سیاسی و آگاهی مردم تأثیر پذیری و اثر گذاری فراوانی دارد به طوری که در زمینه ی انتخابات باید فرهنگ پذیری سیاسی رخ دهدکه نمی توان آن را به جامعه و دیگران تزریق کرد و یک فرایند طولانی است و عامل محرک و شتاب دهنده ی آن فرایند انتخابات آزاد است که به مردم اجازه می دهد در یک جریان فعال سیاسی قرار بگیرند .

رازقی بیان کرد:رآی دادن یک کنش عقلانی است ونه کنش عاطفی و مبتنی بر روابط احساسی و کنش عقلانی در تکاپوهای احزاب صورت می گیرد. از این رو باید معیارهای انتخاب و تحلیل عقلانی در جامعه ارتقاء یابد و این امر مستلزم تمرینی مستمر و طولانی مدت است که بدان تمرین دموکراسی گفته میشود .

وی ادامه میدهد آرمانهای سیاسی مدنی به آسانی و یکباره محقق نمیشود بلکه میبایست پروسه زمانی خود را طی نموده و با تغیر فکرها و نگرشها و تحت یک جریان جامعه پذیری سیاسی، روح کلی اجتماع متحول گشته و افقهای سیاسی اجتماعی نوینی را پیش رو ی خود بگشاید.

انتهای پیام/ب


برچسب ها: انتخابات ، مردم ، حزب ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.