حرف دل هنرمندان حاضر در مراسم تشییع کارگردان «سفیر»؛

حسرت فیلمسازی به دل فریبرز صالح ماند

حسرت فیلمسازی به دل فریبرز صالح ماند و به نظر من این حسرت به دل ماست که صالح فیلم نساخت. راه مقابله با این حسرت‌ها همراه بودن و همدل بودن ماست.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم تشییع فریبرز صالح کارگردان سینما در خانه سینمای شماره دو خیابان وصال شیرازی برگزار شد.

بنا بر این گزارش عده‌ای از اهالی سینما و هنرمندان این عرصه در این مراسم حضور داشتند. پرویز پورحسینی، حبیب ایل‌بیگی رئیس نظارت و ارزشیابی آثار سینمایی، علی روئین‌تن، علی دهکردی، سیروس الوند و ... از آن جمله هستند.

سیروس الوند کارگردان سینما و نماینده کانون کارگردانان، پس از قرائت یک شعر بیان کرد: 71 سال از نظر گذشت عمر سن کمی نیست؛ اما برای یک هنرمند که سال‌های هنرنمایی‌اش جزو عمر او محسوب می‌شود، سن کمی بود. چون هنرمندان با تفکر و احساسات‌شان فیلم می‌سازند و هنرنمایی می‌کنند.

فریبرز صالح متولد 1323 بود و در دهه چهل به ایفای نقش در فیلم «کشتی نوح» پرداخت و سپس به انگلستان رفت و در آنجا در رشته کارگردانی تحصیل کرد و سپس به ایران بازگشت و فیلم «سفیر» را ساخت.

آن زمان صالح یک جوان ناشناخته را روی کار آورد و به او اعتماد کرد و او کسی نبود، بجز خسرو شکیبایی. فریبرز صالح اولین فیلم تاریخی مذهبی تاریخ سینمای ایران را ساخت که بعدها دیگران سند آن را به اسم خودشان زدند. متاسفانه فاخرنویس‌ها و فاخرسازها و رانت‌خوار‌های فاخرساز اجازه کار به صالح ندادند و او در تمام این سال‌ها فیلم نساخت و فیلم مهم او که «سفیر» بود، در هیچ مراسمی اکران نشد. حسرت فیلمسازی به دل فریبرز صالح ماند و به نظر من این حسرت به دل ماست که صالح فیلم نساخت. راه مقابله با این حسرت‌ها همراه بودن و همدل بودن ماست. روحش شاد و یادش گرامی.

پس از سخنرانی الوند، محمود قنبری از پیشکسوتان عرصه دوبله گفت: صالح از نسل دوم دوبلاژ ایران بود و روح بلند‌پروازی داشت. او پس از بازگشت از انگلستان فیلم «سفیر» را ساخت و سال‌های بعد «مرگ پلنگ» و «شیخ مفید» را ساخت. اگر به فریبرز صالح زمان می‌دادند، یکی از کارگردان‌های مطرح سینما می‌شد. وی پس از این سخنان، به جامعه سینما و خانواده صالح تسلیت گفت.

حسن فتحی کارگردان سینما و تلویزیون هم در این مراسم به بیان سخنانی پرداخت. روزی که برف سرخ ببارد از آسمان/ بخت سیاه هنر شاید سبز شود. ما در اینجا برای ادای احترام به یک فیلمساز بزرگ جمع شده‌ایم. آثار وی هر کدام به یک نحو در حافظه تاریخی ملت ثبت و ضبط شده است.

فتحی در ادامه تصریح کرد: فریبرز صالح در زمینه دیگری هنرنمایی کرد که این هنر کار هر کسی نیست. او یکی از مستقل‌ترین فیلم‌سازهای ایران بود که تاوان این مستقل بودن را پرداخت. بسیاری از کسانی که رویای ورود به سینمای ایران را دارند، زندگی و کار فریبرز صالح را مطالعه کنند. متاسفانه ما الگوهایمان را در غباری که به پا شده گم کرده‌ایم. 

فتحی در ادامه بیان کرد: او با توشه‌ای پر از انگلستان برگشت تا کار خوب تولید کند و شاگردان خوبی را تحویل سینما بدهد تا فریبرز صالح مانا باشد.

علی دهکردی با اشاره به این اتفاق غم‌انگیز گفت: برایم سخت است ایشان را جز در قامت استوار ببینم. این حسرت امروز ما حسرت مضاعف و پیچیده‌ای است که ظاهر سرنوشت ما این گونه است که در آمیزه حسرت‌ها زندگی کنیم. کسانی که با صالح کار کرده باشند، می‌دانند که حسرت یک بار دیگر کار کردن با ایشان را دارم. من در شیخ مفید حس کردم یک دوره حرفه‌ای را یک اخلاق حرفه‌ای گذراندم. کار با ایشان برای من یک دانشگاه بود.

دهکردی در ادامه با ابراز تاسف فیلم نساختن فریبرز صالح گفت: ظلمی در حق صالح اتفاق افتاد و آن این بود که نتوانست دیگر فیلم بسازد و ظلم بیشتر در حق سینما بود که این اتفاق نیفتاد.

علی روئین‌تن کارگردان سینما بیان کرد: حقیقت سینما اینجا در عکس آقای صالح منعکس است. در سینما هر چه بزرگتر باشی قاب عکست کوچک است.

وی افزود: آن کسانی که نگذاشتند صالح فیلم بسازد، بدانند که او نمرده است. او کسی بود که «سفیر» امام حسین را ساخت.

پس از سخنان روئین‌تن مسعود نجفی روزنامه‌نگار و رئیس کانون طراحان و تبلیغات سینما با عرض تسلیت به اهالی سینما و خانواده صالح گفت: من به واسطه دوستی‌ام با آیدین فرزند او، بارها با فریبرز صالح هم‌کلام شدم و حسرت می‌خورم که چرا سینمای ما از تجارب ارزنده وی استفاده نکرد. ایشان طرح‌ها و فیلمنامه‌هایی داشت که ساخته نشد. یک فیلمنامه راجع به یکی از یاران امام حسین داشت که در مرحله نهایی متوقف شد.

نجفی با تحسین شخصیت و عزت‌مندی صالح گفت: او تحت هر شرایطی تن به کار کردن نداد و سرافراز درگذشت.

دهقان‌پور نیز بیان کرد: من در فیلم «مرگ پلنگ» تا آخرین لحظه کنار او بودم و این همکاری برای من افتخار است.

پوریا صالح فرزند فریبرز صالح که بغض راه گلویش را بسته بود؛ هم در این مراسم گفت: برایم بسیار سخت است که عشق زندگی‌ام جلویم خوابیده و من صحبت می‌کنم. پدرم با عشق و علاقه زندگی کرد و به همه ما عشق ورزیدن یاد داد. او حواسش به همه ما بود. اما از جامعه سینما گله داشت.

وی ادامه داد: من روزی نبود که با پدرم صحبت نکرده باشم و الان می‌دانم که اینجاست. پدر جان! اگر بیست بار دیگر متولد می‌شدم باز هم دوست داشتم که تو پدرم باشی و من عاشقت هستم.

پس از سخنان فرزند فریبرز صالح کامران ملکی اعلام کرد: مراسم ترحیم زنده‌یاد فریبرز صالح روز سه‌شنبه 15 و 30 تا 17 در مسجد حجت‌بن حسن در سهروردی برگزار می‌شود و فردا مراسم تشییع یدالله نجفی در خانه سینما شماره 2 برگزار خواهد شد. پس از اعلام این خبر مراسم نماز میت با حضور اهالی سینما در حیات خانه سینما به جا آورده شد و پیکر فریبرز صالح با بدرقه هنرمندان روانه بهشت زهرا شد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.