عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: خاندان پهلوی نمی‌توانند درباره اموال ایران ادعایی داشته باشند.

احمد بخشایش عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تشکیل 3700 پرونده از سوی وابستگان خاندان پهلوی علیه جمهوری اسلامی ایران در دادگاه لاهه، گفت: طرح چنین شکایاتی نمی‌تواند مبنای قانونی داشته باشد.


نماینده مردم اردستان با بیان اینکه افراد با داشتن تابعیت آمریکا می‌توانند ادعاهایی مبنی بر اینکه کشور ایران اموال ما را گرفته است را مطرح کنند، تصریح کرد: این قانون درباره دوتابعیتی‌ها صدق نمی‌کند، لذا اینها دوتابعیتی بودن خود را در دادگاه بیان نمی‎کنند تا با تابعیت آمریکایی خود ادعای بلوکه شدن اموالشان در ایران را مطرح کنند در آن صورت به عنوان یک تبعه آمریکایی قانون شکایتشان را پیگیری خواهد کرد.


وی با بیان اینکه امکان به نتیجه رسیدن چنین پرونده‌هایی بسیار ضعیف است، خاطرنشان کرد: زمانی که پرونده ایران و آمریکا درباره لانه جاسوسی مطرح شد و به نتیجه رسید، یکی از بندهای آن اشاره به خاندان پهلوی داشت مبنی بر اینکه آنها نمی‌تواند درباره اموال ایران ادعایی داشته باشند و مورد دیگر اینکه در این توافق ذکر شد موضوع ایرانی‌های فراری بود که براساس این بند این افراد نیز نمی‌توانند برای ایران هیچ گونه چالشی ایجاد کنند.


او اظهارداشت: طبق قوانین دادگاه لاهه موجودی کشورها در این دادگاه نباید کمتر از 500 میلیون دلار باشد و از سوی هر دو کشور وکیل مدافعانی برای احقاق حق آنها در نظر گرفته شده است. لذا هر زمان یکی از این کشورها در پرونده مورد نظر پیروز شود از آن حساب مشترک پول برداشت می‌کند. در آخرین طرح دعوایی که در این دادگاه بین ایران و آمریکا ایجاد شد، آمریکا موظف به پرداخت یک میلیون و 700 دلار به ایران شد که البته پرداخت این مبلغ اصلا ربطی به مسئله برجام ندارد.


نماینده مردم اردستان با بیان اینکه بعضی وابستگان خاندان پهلوی با سوء استفاده از تابعیت آمریکایی خود قصد تصاحب بخشی از پولهای آزاد شده ایران را دارند، گفت: این افراد با این خیال که روابطشان در زمان سلطنتشان با آمریکا نزدیک بوده است و با این توهم که در ایران اموال، خانه و واحد صنعتی دارند که بعد از انقلاب از سوی دولت جمهوری اسلامی تصاحب شده‌است، بعد از آزاد شدن پولهای ایران به جنب و جوش افتاده‌اند تا شاید بتوانند از این پشم کلاهی برای خود ببافند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار