با آموختن مهارت حاضرجوابی می توان در موقعیت های حساس زندگی به موفقیت رسید.


مهارت به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ برخی افراد هستند که وقتی با آنها صحبت می‌کنید برای هر حرفی جواب دارند، از شیر مرغ تا جان آدمی‌زاد؛ انگار نمی‌توانند بی جواب بمانند و به اصلاح  کم نمی‌ آورند یا نمی‌خواهند کم بیاورند.پررویی و بی ادبی برخی حاضر جواب‌ها طوری شده که خیلی از افراد از این گونه اشخاص دل خوشی ندارند.

*نقش بی بدیل خانواده در حاضر جدای کودکان

والدین آیینه فرزندان هستند، مادر و پدری که حاضر جوابند و حق خود را در برابر زور می‌گیرند، کودکانشان هم با نگاه کردن به آنها الگو برداری کرده و خصلت‌های خوب یا بد را بر می‌دارند.

هستی، 29 ساله، کارمند می‌گوید: از بچگی حاضر جواب بودم، هیچ وقت والدینم را در مقابل حرف زور بی جواب ندیدم و این کار آنها ستودم.

*حاضر جوابی در چشم والدین بی ادبی است

برخی کودکان که با الگو برداری نامناسب از والدینشان به حاضر جوابی منفی روی می‌آورند، ممکن است در برابر آنها هم این عمل را انجام دهند و حرف مادر و پدر را بی جواب نگذارند، این در حالی است که در جامعه ما حتی اگر پاسخ آنها منطقی و منصفانه هم باشد از لحاظ عرفی قابل قبول نیست.

فاطمه 25 ساله دانشجوی هنر می گوید: حاضر جوابی به این معنی که هر فردی بتواند از حق خودش دفاع کند خوب و پسندیده است، اما این عمل در مقابل بزرگترها کار ناشایستی است.

این کارشناس درباره حاضر جوابی در مقابل والدین می‌گوید: یک مردم شناس اروپایی با تحقیقاتی که روی مردم ایران انجام داد به این نتیجه رسید که پسر و دختر خوب بودن یعنی مخالفت نکردن در برابر والدین!

*حاضر جوابی که جنبه مثبت به خود می‌گیرد

با این که حاضر جوابی در برابر والدین از لحظ عرفی واخلاقی قابل قبول نیست، اما این عمل اگر دفاع در برابر زورگویی باشد جنبه مثبت به خود می گیرد و فقط باید بدانیم در کجا و چگونه در چه زمانی پاسخ می‌دهیم و این مهارت می‌تواند فن پاسخ گویی خوب به شمار آید.

لیلا، 24 ساله، دانشجوی سینما می‌گوید: افرادی که در برابر حرف زور می‌ایستند را می‌ ستایم حتی اگر مقابل خودم باشد.

اشکان زاده معتقد است: با این که حاضر جوابی بار منفی دارد، اما اگر از ادب خارج نشود و فرد از خود دفاع کند و فن جواب دهی را بداند خوب و موثر است.


*کسانی که پر بارند بی جواب می‌مانند؟!

برخی از افراد می‌گویند کسی که پر بار است متواضع و فروتن است و در برابر هر حرفی پاسخ نمی‌دهد، اما حاضر جوابی مثبت کاربرد زیاد ومثبتی دارد و اینکه در بعضی موقعیت‌ها از حق خود دفاع کنیم، تاثیر به سزایی در موفقیت دارد و می‌تواند به افراد کمک شایانی کند.کسانی که اطلاعات عمومی زیادی دارند در مواقع ضروری با استفاده و از دانش خود می‌توانند  جواب‌های دندان شکنی بدهند.


*افراد کم رو حقشان دیده نمی‌شود

کسانی هستند که از اطلاعاتشان استفاده می‌کنند و جواب‌های مناسبی می‌دهند و در مقابل آنها اشخاصی نیز وجود دارند که در برابر هر حرفی حتی جایی که حقشان ضایع می شود سکوت می‌کنند.

مریم 32 ساله، خانه دار می‌گوید: خیلی مواقع با دیدن افرادی که نمی‌توانند حقشان را بگیرند، ناراحت می‌شوم و دلم به حالشان می‌سوزد؛ خودم نیز در خیلی از موقعیت‌ها که نیاز به پاسخ گویی بوده و جوابی ندادم پشیمان شدم.

*فنی با عنوان حاضر جوابی

برای حاضر جوابی بهتر است بتوانیم فنون آن را بشناسیم تا در مواقع ضروری استفاده کنیم.

با تکرار و تمرین به خود آگاهی برسیم سکوت در زمان عصبانیت می‌تواند از فردی منطقی بسازد.

داوری و تصمیم گیری کنید و بدانید که خط قرمزهای شما کجا هستند و چه کسی در تیررس آسیب دیدن شما است.

همه راه‌های جواب گویی را بشناسید؛ سکوت‌های پر معنا خیلی وقت‌ها در جواب گویی بهتر است! در پاسخ خود وقتی چیزی را تائید می‌کنید با روشی مشخص باشد و بدانید به کدام قسمت تاکید بیشتری دارید. اگر در جواب‌هایی که می‌دهید از حرف‌های مخاطب خود استفاده کنید قابل قبول تر است. زمانیکه به بزرگترها جواب می‌دهید با صدای آرام صحبت کنید و سعی در قبول داشتن تفکرات آنها داشته باشید و وانمود نکنید که از موضوع سر در نمی‌آورند. با این فنون می‌توانید به موقع و به جا پاسخگو باشید و در عین حال ادب و نزاکت را هم رعایت می کنید.



گزارش از پروانه محمدی


انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۳ ۰۸ فروردين ۱۴۰۰
عجبا! چی بود این من اومده بودم اینو بخونم که فن حاضر جوابی مودبانه رو یاد بگیرم این که همش حاشیه بود..
Iran (Islamic Republic of)
fkggifogy
۰۸:۱۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
اقا راه ترکشم بزارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
منم موقع دعوا با دوستام اصلا نمیدونم باید چی بگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۳۱ تير ۱۳۹۸
سلام :« ممنون از مطالب خوبتون و نظرات دوستان گل خیلی زحمت کشیدید ممنون .
Iran (Islamic Republic of)
ارام
۱۳:۰۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
من همکلاسی های خیلی بی ادبی دارم ولی منم معمولا نه زیاد ولی حاضر جواب هستم هر وقت مسخره ام میکنن بعضی وقت ها جوابدمیدم بعضی وقت ها هم سکوت میکنم البته هر وقت سکوت کردم پشیمون شدم امروز حقمو از همه شون گرفتم یه کاری کردن جلوی همه ابروشون رو بردم واقعا دلم خنک شد حق تون از ادم های بی ادب بگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
بهار
۱۲:۳۵ ۰۱ مهر ۱۳۹۷
مطلبتون خییییییییلیییییییییی مفید بود مرسی کاملا حاضر جوابی رو یاد گرفتم :/
Iran (Islamic Republic of)
بنفشه
۱۶:۱۷ ۲۷ شهريور ۱۳۹۷
منم حاضر جواب بودن رو لازم میدونم و شدت حاضر جواب بودن بستگی ب اطرافیان آدم داره ادمای مریض و پر رو که از حسادت میخوان حال ادمای خوب رو بگیرن زیادن،،باید حالشون رو حسابی بگیرید که دلشون بسوزه ،من ک هربار حواسم نبوده یا جواب پیدا نکردم در مقابل تیکه هایی ک میپرونن بعد حسابی پشیمون میشم ،خیلی وقتها هم شده از روی دلسوزی جواب ندادم ولی دیدم ک لیاقت ندارن ملاحضشون کنم
Iran (Islamic Republic of)
یهار
۲۱:۱۹ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
ببخشید من اصلا نمیتونم جواب مسخره کردنا و متلکای دوستامو بدم..وقتیم ک این اتفاق میفته خیلی احساس بدی بهم دست میده و اعتماد ب نفسم ب شدت پایین میاد..دوست دارم ی کاری کنم یا ی جور رفتار کنمو جواب بدم ک دیگه ب خودشون اجازه متلک انداختن و ندن..اگه میشه راهنمایی کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۶ ۰۵ دی ۱۳۹۶
ازکارفرمام طلب دارم موقعه گرفتنه حقم اصلا نمیدونم چی باید بگم برای همینم طرفه مقابلم اصلا برام‌تره هم خرد نمیکنه یه جورایی بلد نیستم روردررو یاپشته تلفن باهاش جروبحث کنم که حقمو نخوره.قبل از روردررو شدن توذهنم اینقد حرفایه گنده میاد تو ذهنم که الان اینو میگم اونو میگم ولی موقعه جواب هیچکدوم یادم نمیاد اون تازه طلبکارمم میشه ...بعضی جاهاش اون حرفه زور میزنه منم میتونم جواب بدم ولی میگم ولش کن ...راهنماییم کنین بگین چیکارکنم تاحقمو بگیرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۱۴ مهر ۱۳۹۶
سلام دانشجوی حسابداری 24 ساله منم بانظر آقا سهراب موافقم به نظر من دفاع از حق باحاضر جوابی خیلی فرق داره.
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۰۸:۴۸ ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
ببینید برای حاضر جوابی مثل هر مهارتی باید تمرین کنی و انتظار نداشته باشی مو قع تمرین دو سه روزه همه چیزو یاد بگیری و این نکته هم یادتون باشه که ممکن شکستم بخورید و وضع بدتر هم بشه ولی رمز موفقیت پایداریه
وقتی از بقیه میپرسم چطور شنا یاد گرفتید
میگن یکی هلم داد تو چهار متری دست وپا زدم یاد گرفتم
اگه بچگیامونم یادمون باشه موقع دوچرخه سواری هم چند بار زمین خوردیم بعد دوچرخه سواری یاد گرفتیم

اولین قدم اینه که هدفتون این باشه که از الان ب بعد که این پیام رو خوندی هیچ موقع کم نیاری ینی ذهنت باید دنبال جواب بگرده حتی اگه حرف بی ربطیم زدی کم نیار
ممککککککنه دو سه بار خراب کنی ولی بعد یاد میگیری
2-سعی کنید تو هر زمان و هر جا با همه صحبت کنید وروش صحبت کردن بقیه مردم رو ببینید
3-طرف مقابل رو غول فرض نکنید احتمالا شما هم در مقابل بعضی افراد حاضر جوابید مثل بچه ها

این نکاتو از امروز عملی کنید.
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۱:۳۴ ۱۷ بهمن ۱۳۹۵
منم بعضی وقتا میمونم ک چی باید جواب طرف مقابلمو بدم
واقعا سخته برام
کاش یکم زبون داشتم
Iran (Islamic Republic of)
علی 30ساله
۰۶:۰۲ ۰۹ دی ۱۳۹۵
به نظر من حاضر جوابی تو این زمونه خیلی نیازه چون زیاد باهاش مواجه شدم. و دیدم کسایی رو که با دادن جواب بموقع و سریع به حرف های غیر منطقی دیگزان حق خودشونو گرفتن و کسایی رو دیدم که حاضر جواب نبودن و با سکوت کردن حقشون ضایع شده.... این روزگار انسان با سکوت کردن فقط ازار میبینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۰۲ دی ۱۳۹۵
به نظر من اگر کسی به ادم بی احترامی و توهین کرد باید با منزق جواب طرف را داد در عیر اینصورت به قول معروف طرف زور شما رو می سنجه و این عمل زشت خودش رو تکرار میکنه مخصوصا اگه با شما دشمنی داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
سکینه
۱۹:۰۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۵
به نظر من حاضرجوابی در مقابل حرف زور یا افرادی که قصد تمسخر انسان را دارند خیلی پسندیده است من این مهارت را ندارم از دوستان می خواهم که به من در کسب این مهارت کمکم کنند
Iran (Islamic Republic of)
سکینه
۱۹:۰۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۵
به نظر من حاضرجوابی در مقابل حرف زور یا افرادی که قصد تمسخر انسان را دارند خیلی پسندیده است من این مهارت را ندارم از دوستان می خواهم که به من در کسب این مهارت کمکم کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۱۹ آبان ۱۳۹۵
متاسفانه من نمی تونم حتی حرفم رو بزنم 37 سالمه کارمند هستم موقعیت شغلی خوبی دارم ، ولی نمی تونم 1 کلمه جواب متلکها ودر خواستهای غیر معقول خانواده همسرم را بدهم ، خودشون اذعان دارن که من تا بحال جوابشون رو ندادم ولی شخصیتم را پیش دوست وآشنا با حرفهای طعنه آمیز وغیبت وبهتان پشت سرم که به گوشم میرسه خورد می کنند.ازشون می ترسم .می ترسم اگر چیزی بگم دعوا بشه چی میشه .کاش می توانستم کمی جواب بدهم .کمکم کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۰۴ آبان ۱۳۹۵
همه به من میگن حاضر جوابم.کم نمیارم.به نظرم خیلی هم کار خوبیه.من نمیزارم بگن طرف کم آورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۲۳ شهريور ۱۳۹۵
من با خوندن این گزارش حاضر جواب رو یاد گرفتم :|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
سلام دوستان ،میشه نمونه هایی از حاضر جوابی های جالبتونو بزارین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۴ بهمن ۱۳۹۴
سلام دانشجوی حسابداری 24 ساله منم بانظر آقا سهراب موافقم به نظر من دفاع از حق باحاضر جوابی خیلی فرق داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۰۴ بهمن ۱۳۹۴
کارشناس ارشد حسابداری 32 ساله :به نظر من اگه گزینه حاظر جوابی در مقابل پدر و مادر باشه کار پسندیده ای نیست چرا که هیچ پدر و مادری حق فرزندشو پایمال نمیکنه ولی در مقابل کارفرما خیلی جاها باید با تکنیک های حاظر جوابی به شرط رد نکردن خطوط قرمز ادم حقشو بگیره و یاد گیری این فن در خیلی از جاهای زندگی به درد میخوره. از طرفی در بعضی مواقع نتیجه معکوس داره و این مهمه که یاد بگیریم چه موقع سکوت کنیم و چه موقع حرف بزنیم چرا که در جایی که باید سکوت کرد حرف بزنیم نتیجه معکوس میده و کلا همه چی خراب میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۰۴ بهمن ۱۳۹۴
با سلام
سهراب 30 ساله کارشناسی ارشد برق، به نظر من اصلاً حاضر جوابی به کسی تو زندگیش کمک نمی کنه جز این که از چشم دیگران می افته، شاید فکر کنه که حقش را خوردن ولی اصلا این جوری نیست، درخت پر بار همیشه افتاده است، ما آدم ها معمولاً از آدم های حاضر جواب خوشمون نمی یاد و بیشتر کینشون را به دل می گیریم، چه برسه به این که بخواهیم جلوی پدر مادرمون حاضر جوابی کنیم که به نظر من اصلا هیچ دلیلی برای این کار نیست، با مهربانی و صحبت پسندیده خیلی راحتر به هدفمون می رسیم.
آخرین اخبار