مبلغ اعلام شده برای حمایت از نشر و کتاب به اندازه پول تو جیبی است و کمکی به این وضعیت نخواهد کرد.

سعید عاکف نویسنده و مدیر انتشارات ملک اعظم در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص بودجه فرهنگی سال 95 گفت: ادعای عبور از رکود ،پایین آمدن نرخ تورم یا رشد اقتصادی کاملا قابل درک است ولی بالا رفتن ناگهانی اجناس را متوجه نمی‌شوم. این یعنی اینکه همه حرف‌های ناشی از رشد اقتصادی توهمی بیش نیست.وقتی فروش کتاب‌های ما نسبت به سال گذشته کاهش چشم‌گیری داشته و یا فروشگاهی که ما به عنوان کتابفروشی در آن فعالیت داریم ، حتی هزینه آب و برقش هم با این وضعیت تامین نمی‌شود ، درک مساله کاهش نرخ تورم دشوار خواهد بود.
 
وی ادامه داد: هزینه کاغذ نسبت به سه سال گذشته بیش از حد افزایش داشته است البته هزینه‌های چاپ، حمل و نقل، کارگر و نیرو را نمی‌توان نادیده گرفت و با درنظر گرفتن همه این شرایط متوجه اوضاع نا به سامان نشر می شویم.
 
مدیر انتشارات ملک اعظم با بیان درخواستش از سوی وزارت ارشاد گفت: انتشارات ما حدود 4 سال در انتظار گرفتن وام از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است در صورتی که این وام به بسیاری از ناشران در مدت زمان کوتاهی تعلق گرفت. ما هر بار با مطرح کردن در خواستمان با بی توجهی رو به رو می شویم .
 
عاکف با اشاره به نداشتن هیچ گونه توقعی از دولت اظهار داشت: مبلغ اعلام شده برای حمایت از نشر و کتاب به اندازه پول تو جیبی است. اختصاص بودجه 194 میلیارد به حوزه نشر و کتاب و افزایش 200 میلیاردی کمکی به این وضعیت نخواهد کرد. این مساله تفاوتی در بهبود شرایط حوزه فرهنگی نخواهد داشت و از نظرم باید برای این حوزه پیش از اینها در نظر گرفته شود. البته ما با توجه به همه مشکلات توقعی از دولت نداریم ولی انتظار می رود دولت  در این مساله  و در برنامه ریزی های راهبردی با ما همکاری کند ولی متاسفانه هیچ ثباتی در این زمینه وجود ندارد تا بر اساس آن برای آینده کاری خود برنامه‌ریزی کنیم.
 
وی تصریح کرد: ما در 5 سال گذشته یک برنامه راهبردی برای نشر خودمان طراحی کردیم . در آن زمان 10 نفر نیرو داشتم که به طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق انتشارات ملک اعظم ارتزاق می‌کردند. بنابراین برنامه و شاخص‌هایی را تعریف کردیم که در طی سه‌، چهار، سال آینده نیروی کار خود را به پنجاه نفر افزایش دهیم و البته این توانایی را هم داشتیم تا اینکه ظرف کمتر از 6 ماه قیمت کاغذ‌ از هجده‌هزار تومان به هشتاد هزار تومان رسید و در راستای آن ما نه تنها به نیروهای ما افزوده نشد، بلکه مجبور شدیم عذر تعدادی از آنها را بخواهیم و در نهایت با تعداد محدودی به کارمان ادامه دهیم.
 
مدیر انتشارات ملک اعظم در پایان خاطرنشان کرد: نشر در فرهنگ نقش کلیدی ایفا می‌کند ولی متاسفانه برخی ناشران به صورت تخصصی و علمی با آن برخورد نمی کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار