بهمن دری تشریح کرد:

برنامه های معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 9۱

برنامه ها و فعالیت های معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 139۱از سوی بهمن دری معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد تشریح شد.

*اولویت ها و راهبردی فرهنگی

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی بهمن دری اولویت ها و راهبرد های فرهنگی معاونت امورفرهنگی در سال 139۱را  برشمرد و افزود : حمايت از اهالي قلم٬ نوقلمان و حمايت از كتب ارزشمند در عرصه دین و دفاع مقدس و ادبیات بویژه ادبیات داستانی و همچنین  حمايت از كتب قراني فاخر و برجسته به منظور احیای کتب شیعی  و ارتقا معرفت ديني و بصيرت فرهنگي راهبرد سال 9۱ معاونت فرهنگي است.

دري یکی از اولويتهاي حوزه نشر در سال آتي را  پیگیری منویات رهبری در حوزه نشر دانست وادامه داد : يكي از منويات مهم رهبري در حوزه كتابخواني اين است كه بايد فرهنگ ترويج مطالعه از پايه صورت گيرد به همين منظور نمايشگاههاي ياد يار مهربان در سال 90 در 5 استان اجرايي شد و بسياري از مدارس از كتابهاي موجود تجهيز شدند. و با تفاهم نامه هايی كه با وزارت آموزش پرورش منعقد شده در 30 استان كشور در سال آتي با هدف تجهيز كتابخانه هاي مدارس اين نمايشگاه را برگزار خواهيم كرد تا به مطالبات رهبر معظم انقلاب در اين حوزه جامعه عمل بپوشانيم.

*ارکان حوزه نشر

وی حوزه نشر  را به 4 ركن نويسنده ، ناشر ، عرضه كننده و مصرف كننده تقسیم کرد و گفت : اگر نويسنده به عنوان خالق و توليد كننده فكر اثري فاخر توليد كند اما ظرف مناسب بياني در كار نباشد اثرش قابل استفاده نخواهد بود ، اگر كتابي چاپ شد اما توزيع و ويترين مناسبي براي عرضه نبود باز هم اثر بي استفاده خواهد بود ودر نهايت اگر ركن چهارم يعني مصرف كننده نباشد اين چرخه كامل نخواهد شد. و ترویج کتابخوانی محقق نمی گردد.

*متعادل کردن  قیمت کتاب با تقویت نمایشگاهها

وي افزود : تلاش داريم قدرت خريد در نمايشگاهها بيشتر و با تخفيف مناسب هم به ناشر و هم به مصرف كننده كمك كنيم . ما با ارائه تخفيف 20 درصدي از ناشران حمايت مي كنيم و ناشر نيز خود 20 درصد به مصرف كننده تخفيف مي دهد كه اين سبب متعادل كردن قيمت كتاب مي شود.

معاون فرهنگي ارشاد با تاكيد بر اينكه نمايشگاهها بايد هدفمند برگزار شوند گفت : به همت استانها و تفاهم نامه هاي منعقده نمايشگاهها در سال آتي در سه بخش استاني ، جشن كتاب و موضوعي برگزار خواهد شد و هر استان ميزبان يك موضوع ،در نمايشگاههاي موضوعي با توجه به فرهنگ قالب در استان مي شود، مثلا در قم نمايشگاه كتب ديني و در مشهد كتب تاريخی وتاریخ اسلام  به نمايش در مي آيد.

اين مساله هم به ناشر و هم مخاطب فرصت درست و دقيق انتخاب كردن و جلوگيري از اتلاف وقت را مي دهد.

*تمرکزدایی فرهنگی

 'بهمن دري' گفت: رويكرد دولت نهم و دهم كاملا فرهنگي و سفرهاي استاني نيز مبتني براين اصل است.

دري ادامه داد: ‌در سال گذشته به منظور همراهی با رویکرد فرهنگی دولت تمركز زدايي برنامه ها از تهران به استانها مبلغ 43 ميليارد تومان براي اجراي برنامه هاي فرهنگي در شهرستانها هزينه كرديم ، اگر چه هيچ تكليفي براي تحقق برنامه هاي شهرستانها از ناحيه بودجه بر عهده ما نبود اما تلاش كرديم تا همسويي و همراهي خود را دراين مهم نشان دهيم.

دري اظهار داشت: با اين رويكرد بخشي از بودجه را معطوف به استانها كرديم كه برگزاري نمايشگاههاي كتاب استاني در سراسر كشور يكي از مهمترين فعاليتهاي فرهنگي محقق شده در استانها در سال 90 بود.

* خرید کتاب

معاون امور فرهنگی خاطر نشان کرد :در سال 90 نزديك به 2 ميليارد تومان به كتابهاي قراني ، نهج البلاغه ، مفاتيح و يك ميليارد تومان براي خريد كتابهاي مرتبط با موضوع نماز اختصاص پيدا كرد كه ناشران و مولفان قطعا توقع دارند در سال 91 اين ميزان افزايش پيدا كند. که با  تدابیر ویژه به گسترش خرید کتاب های ارزشمند مبادرت خواهیم کرد.

دري با بیان اینکه اگر بودجه فرهنگی سه برابر هم شود باز با نقطه مطلوب فاصله خواهیم داشت، افزود:توقع ما از همه مسوولان اين است كه تامين بودجه را با ديد فرهنگي نگاه كنند.
 
*ارتقای کیفی نمایشگاه استانها

دري رويكرد قالب در بیست و پنجمین  نمايشگاه بین المللی كتاب تهران  را  توجه به بحث كيفي دانست  و گفت : نمايشگاه داراي 2 بخش ظرف و اجرائيات و ديگري مظروف و محتوا است.

معاون فرهنگي ارشاد تصريح كرد: رويكرد ما در نمايشگاه هاي استاني كيفي است و تلاش خواهيم كرد در عرصه نشر تازه هاي كتاب به نيازهاي روز و خلاء هاي موجود پاسخ دهيم./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.