آموزش برنامه های خودمراقبتی از محیط مدرسه آغاز شود/نیمی از مردم از بیماری های خود اطلاع ندارند

دکتر هاشمی گفت: خودمراقبتی رابطه مستقیم با سطح سواد، اقتصاد، جهل و همچنین کسانی که کشور را مدیریت می کنند، دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر سید حسن هاشمی صبح چهارشنبه در چهارمین کنگره خودمراقبتی و آموزش به بیمار که در تالار مجتمع بیمارستانی امام خمینی برگزار شد، اظهار داشت: خود مراقبتی و آموزش بیمار رابطه مستقیمی با سطح سواد دارد و کسانی که در یک کشور مدیریت می‌کنند قوای سه گانه و رفتار آنها است.

همچنین رسانه ها که خوراک فکر و روح مردم را فراهم می‌کنند نقش موثری در خود مراقبتی دارند. پیشرفت رسانه ها یا استفاده از رادیو و تلویزیون و موبایل و ماهواره که به مدرنیته شدن کمک کرده است می‌تواند به مردم کمک کند تا راه صواب را از ناصواب تشخیص دهند. 

وی افزود: مهمترین کار در حوزه سلامت که باید انجام شود همین خود‌مراقبتی است و از اینکه می‌بینم از این برنامه و کنگره استقبال شده است خوشحالم اما امیدوارم فقط طرفداران پیش قراول این موضوع نباشند و پزشکان هم تلاش خود را در این زمینه انجام دهند.

هاشمی در ادامه تصریح کرد: خیلی زشت است که در کشور ما دو عامل مرگ و میر بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته مغزی باشد چرا که هر دو این بیماری‌ها قابل پیشگیری است، 50 درصد از مردم ما از بیماری‌های خود مثل فشار خون اطلاع ندارند یا به افزایش وزن خود توجه نمی‌کنند و مواد و کالایی را مصرف می‌کنند که به روح و اخلاقشان آسیب می‌رساند که عوارض آن با هزاران میلیارد قابل جبران نیست.

وزیر بهداشت با تاکید بر اهمیت سلامت کودکان و نوجوانان اظهارداشت: قدر جمعیت دانش آموزی را باید دانست در حالی که خیلی کم به سلامت این بچه ها توجه می شود و جمعیت 13 میلیونی دانش آموزان فرصتی برای خودمراقبتی و کاهش هزینه های درمان است.خودمراقبتی باید از محیط مدارس و کتاب های آموزشی مدارس آغاز شود در این صورت می تواند بسیار موثر واقع شود

وی با بیان اینکه خودمراقبتی را بایستی از خودمان شروع کنیم، اظهارداشت: خیلی بد است پزشکانی که به مردم توصیه می کنند سیگار نکشید ولی خودشان سیگاری هستند.

وزیر بهداشت با اعلام اینکه نظام سلامت ما در مسیر درستی حرکت می کند، تاکید کرد: متاسفانه در گذشته فرصت هایی را از دست داده ایم که دلیل آن تنها بودن حوزه سلامت است.

وی اظهار امیدواری کرد: برنامه های حوزه سلامت با سرعت بیشتری اجرا شود و نظام سلامت مورد توجه سیاستمداران قرار بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار