سخنگوی اسبق وزارتخارجه به بررسی پسابرجام پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "سید محمد علی حسینی" معاون حقوقی و بین المللی پیشین وزارت خارجه طی گفتگویی به بررسی پسابرجام و تاثیرات در اقتصاد پرداخت.

کاهش هزینه های تجارت با برقراری سوءیفت/ اجرای برجام پایان توطئه های آمریکا نیست

متن این گفتگو به شرح زیر است

اجرای سیاستهای چشم انداز بیست ساله و اقتصاد مقاومتی ضامن منافع ملی در پسا برجام

باشگاه خبرنگاران:
وضعیت اقتصادی با نگاه به اقتصاد مقاومتی در پسا برجام چگونه ارزیابی میشود؟

 
حسینی: با توجه به شرایط حاکم براقتصاد کشور مانند نرخ بیکاری، کاهش درآمدهای نفتی، وضعیت کسب وکار، تلاش دشمنان مبنی بر استفاده از ابزارهای مختلف برای تحمیل شرایط سخت اقتصادی، مانع تراشی آنان در مسیر توسعه و پیشرفت کشور؛ سیاست راهبردی اقتصاد مقاومتی، معقول ترین و مناسب ترین و از سوی دیگر ضروری ترین و فوری ترین پاسخ موثر است.

البته گذار از شرایط موجود، زمانبر بوده، همت بالا و تلاش بی وقفه ای را می طلبد. در کنار آن و توأمان انتظارات و توقعات را بایستی بر اساس واقعیتهای موجود تعدیل نمود،انتظاراتی که بی جهت توسط برخی از مسئولین واصحاب سیاست و رسانه افزایش یافته و چنانچه بنحو مناسب تعدیل نگردد بعنوان یکی از مهم ترین چالش های پیش رو خود نمایی خواهد کرد.

نکته مهم دیگر اینکه سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران به طور عام و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بطور خاص پیش روی ماست و مسیر و رویکردی که باید در پیش گرفته شود،کاملاً روشن ومشخص است.

مولفه های اقتصاد مقاومتی هم بخوبی تبیین شده. اقتصاد مقاومتی دانش محور است. عدالت بنیان است. درون زا و برون گرا است. رویکرد جهادی دارد ورشد تولید واشتغال وبهره وری را مورد توجه قرار میدهد وهدف اساسی آن افزایش قدرت مقاومت وکاهش آسیب پذیری کشور است.

براساس سند چشم انداز بیست ساله نیز جمهوری اسلامی باید ضمن حفظ هویت اسلامی وانقلابی خود، تعامل سازنده و موثری در روابط بین المللی داشته باشد و جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه را ازآن خود سازد.البته این یک سند ملی است و ضامن منافع ملی ومصالح عالی کشور است. و اجرای آن عزم ملی وانسجام ملی میطلبد و برخوردهای تنگ نظرانه، پر حاشیه و جناحی نباید در آن راهی داشته باشد.

تقویت اقتدار ملی و افزایش داشته ها عامل اصلی مهار شیطنتها (شرارتهای) دشمن
 
باشگاه خبرنگاران: لغو تحریم های غیر هسته ای با اجرای برجام چگونه پیش خواهد رفت؟
 
حسینی: توجه به این نکته مهم است که بدانیم اجرایی شدن برجام پایان شیطنتها و توطئه های آمریکا علیه ملت ایران نیست و نخواهد بود چرا که عامل اصلی این خصومتها هویت ناب و اسلامی جمهوری اسلامی ایران است بهمین دلیل همانطور که باید اجرای تعهدات طرف مقابل را با جدیت رصد کرد و راههای بدعهدیهای او را بست و پاسخ مناسب و بموقع، نه احساسی و هیجانی، را به اینگونه اقدامات او داد، همزمان باید قابلیتهای دفاعی و امنیتی کشور را حفظ و تقویت کرد؛ امری که موجب افزایش اقتدار ملی ما ویأس ونومیدی دشمن میگردد و با هیچ یک از قوانین و مقررات بین المللی نیز مغایرت ندارد.

آمریکاییها باید از گذشته آموخته باشند که زبان تهدید و تحریم، تنها، انگیزه وسرعت اقدامات مشروع جمهوری اسلامی ایران را افزایش خواهد داد.ما نیز باید آموخته باشیم که افزایش داشته ها و تقویت اقتدار ملی در تمامی ابعاد آن مهم ترین عاملی است که میتواند دشمن را به عقب براند و شرارتها و خصومت های او را کنترل و مهار نماید.
 
در پاسخ به سوال شما میتوان گفت با توجه به سوء سابقه آمریکاییها، تحریم های غیر هسته ای بیش و کم و همزمان با اجرای برجام ادامه خواهد یافت؛ اگر چه گستردگی تحریمهای هسته ای را نخواهدداشت. ما باید ضمن مدیریت شرایط، بهر نحو ممکن و مشروع با تحریم ها مخالفت و مقابله کنیم، چرا که اعمال تحریمهای موشکی و غیر آن، هیچ وجه قانونی و حقوقی ندارد.
 
باشگاه خبرنگاران: آیا به نظر شما با اجرای برجام ایران و آمریکا پیرامون سایر مسایل از جمله روابط اقتصادی گفتگو خواهند کرد.؟

 حسینی: موضوع مذاکرات هسته ای و توافق برجام و اجرایی شدن آن از ابتدا هیچ ارتباطی به روابط دو جانبه بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا نداشته و اساساً در دستور کار مذاکرات مسئولین جمهوری اسلامی نیز قرار نگرفته است. طبعاً موضوع تعامل اقتصادی و تجاری بین دو کشور بدلیل فقدان روابط سیاسی، از اولویت و اهمیتی برخوردار نیست؛ بویژه در زمینه واردات مواد مصرفی که مقام معظم رهبری نسبت به اجتناب از آن، تذکر جدی داده اند.

 باشگاه خبرنگاران: توضیحاتی درباره سوئیفت و باز شدن آن بفرمایید

  حسینی:سوئیفت یا " جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی" ، نظامی است که انجام معاملات ارزی و هماهنگی عملیات ارزی در سطح جهانی را سرعت میبخشد و مبادلات و خدمات بانکی را تسهیل میکند و در صورت برقراری آن ، هزینه های تجارت خارجی اعم از صادرات و واردات کاهش خواهد یافت.
برقراری سوئیفت یک محدودیت ظالمانه علیه کشور را رفع میکند و فضایی ایجاد میکند که اتباع ایرانی نیز بتوانند مانند سایر کشورها در شرایط عادی و طبیعی به تجارت بپردازند. مسئولین ذیربط در تلاش هستند تا این محدودیت هر چه سریعتر مرتفع گردد.

انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار