رئیس بانک مرکزی گفت: با وجود منابع محدود کشور در حال حاضر می‌بایست اولویت تخصیص منابع باید به صنایع مولد که توجیه اقتصادی بیشتری دارند داده شود.

تک نرخی شدن نرخ ارز تا 6 ماه آینده / منابع باید به صنایع مولد تخصیص یابدبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ولی‌الله سیف در نخستین اجلاس فعالان اقتصادی غیردولتی در خصوص نظام بانکداری کشور در پسابرجام گفت: واقعیت این است که نظام بانکی نقش اساسی در اقتصاد کشور به خصوص در حمایت از تولید و صنعت را دارد.

وی در ادامه گفت: قبل از برجام نگاه بانکی که فعالیت‌های عادی داشت این نظام خیلی شفاف نبود لذا در همان دوره سنگینی نبودن بانک‌ها در اقتصاد بین‌الملل به دوش صنعت بروز کرد و پیش از برجام هزینه مبادلات تا 15 درصد افزایش یافت و همچنین عدم امنیت در معاملات و مبادلات به شدت موجب افزایش ریسک شد.

وی با بیان اینکه با برجام شرایط در آینده کاملا متفاوت شده است، گفت: بانک‌ها در حال حاضر از استانداردها عقب مانده‌اند اما در همان روز اول گشایش هزار ال سی در بانک‌های عامل انجام شد و همچنین بانک مرکزی اقدامات لازم را با کارگزاران و سایر کشورها برای ایجاد فضای بانکداری بین‌الملل انجام داد.

سیف با بیان اینکه در حال حاضر کشور دچار تنگناهای مالی است گفت: حجم منجمد دارایی‌های بانک‌ها بین 45 تا 50 درصد است و بانک‌ها امکان ارائه سرویس‌های مطلوب را به دلیل انجماد دارایی‌های خود ندارند.

رئیس بانک مرکزی با اشاره به اینکه رفع مشکل انجماد دارایی در بودجه و برنامه ششم مد نظر قرار گرفته شده است گفت: باید نظام بانکی را برای دستیابی به اهداف کلان خود یاری دهیم.

وی در خصوص فقدان استانداردهای حاکمیت شرکتی افزود: نیاز محیط کسب و کار مطمئن، مستلزم ایجاد استانداردهای حاکمیت شرکتی است.

سیف در همین راستا افرود: در پسابرجام به دلیل شرایط خاص می‌توانیم اقدامات اولیه تجارت و تولید را انجام دهیم اما این اقدامات مداوم نخواهد بود چرا که باید تنگناها برطرف شده و نظام بانکداری باید به روز شود.

رئیس بانک مرکزی در ادامه تصریح کرد: دورن پساتحریم زمان استفاده بهینه از منابع محدود است و می‌بایست منابع خود را به درستی و با بهترین شیوه تخصیص دهیم لازم به ذکر است یکی از منابع محدود در دست بانک مرکزی منابع ارزی است.

که بایستی به درستی از آن استفاده کنیم همچنین منابع محدود تسهیلات نظام بانکی نیز بایستی برای افزایش آن تلاش کرد و به فعالیت‌هایی که بیشترین بازدهی را دارد اختصاص دهیم.

وی در ادامه گفت: به نظر می‌رسد که از وظایف بانک مرکزی حمایت از فضای آرام در بازارهای اقتصادی است که این آرامش در بازار ارز و برخورداری از ثبات نسبی از دیگر وظایف بانک مرکزی است.

وی با بیان اینکه ثبات نسبی ارز باید در گرو حمایت از صادرات و تولید باشد گفت: یکسان‌سازی نرخ ارز در شش ماه آینده باید در دستور کار قرار دارد.

سیف در ادامه گفت: ثبات نرخ ارز می‌بایست برای ایجاد ثبات در فضای اقتصادی کشور مد نظر قرار گیرد.

وی از آرامش در بازار پول نیز سخن گفت و ادامه داد: وجود موسسات غیرمجاز مالی و اعتباری ثبات بازار پولی کشور را مختل کرده است لذا با همکاری دستگاه‌های ذیربط برای پایان کار این موسسات اقداماتی جدی مد نظر گرفته شده است همچنین یکی از لازمه‌های تحقق این امر همراهی تمام فعالین اقتصادی می‌باشد.

رئیس بانک مرکزی در ادامه عنوان کرد: با تقویت شرایط نظام بانکی کشور امیدواریم فضا به نحوی مهیا شود که نرخ سود بانکی با استفاده از منطق‌های بانکی به یک دامنه منطقی برسد.

سیف در ادامه یادآور شد: در حال حاضر نرخ سود بین بانکی از 29.5 درصد به 19.5 درصد کاهش یافته است و امیدواریم این روند نزولی ادامه یابد تا به یک دامنه منطقی برسد که تحقق آن نیازمند درک شرایط بازار است.

وی از پارازیت‌های منفی و مخل نیز یاد کرد و گفت: وجود صرافی‌های غیرمجاز در سطح کشور موجب ایجاد اخلال در نظام پولی و مالی کشور شده شده است که می‌بایست توقف آنها در دستور کار قرار بگیرد که نهایتا منجر به نرخ سود باثبات در حدود نرخ تورم می‌شود.

رئیس بانک مرکزی در پایان گفت : نظام بانکی کشور همچون سال‌های گذشته تماما دولتی نیست و اکثر بانک‌ها به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شده‌اند که در فضای به وجود آمده پساتحریم باید برای ارتقای کارایی خود تلاش کنند.


**تک نرخی شدن نرخ ارز تا 6 ماه آینده/ آغاز به کار سوئیفت در ایران

ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه نخستین اجلاس فعالان اقتصادی غیردولتی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در واقع از آنجایی که تمامی کارها برای فعال شدن سوئیفت انجام شده بود بلافاصله با برداشته شدن تحریم‌ها قابل استفاده شد چرا که اقدامات لازم انجام شده بود و از طرفی بانک‌های ما از قبل برای سوئیفت فعال شده بودند.

وی با اشاره به گشایش یک هزار ال سی گفت: کار گشایش ال سی‌ها آغاز شده این یک هزار ال سی به مرور فعال خواهد شد.

سیف در مورد وضعیت نرخ ارز با لغو تحریم‌ها بیان کرد: بنا داریم نرخ ارز را در بازار تک نرخی کنیم اما این مسئله امری زمان‌بر است و لازم به ذکر است که تا شش ماه آینده این امر محقق خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار