یک شاعر کودک و نوجوان گفت: در مجموعه «شعر نوجوان امروز» سراغ برخی شاعران مطرح نوجوان نرفتند ولی سراغ نویسندگان و یا شاعران بزرگسال رفتند و این به نظرم اشکال دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان بابک نیک‌طلب با اشاره به کمبودهای حوزه شعر نوجوان در کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: با احساس این  کمبود پروژه‌ای تحت عنوان شعر نوجوان امروز در کانون تعریف شد و آثاری در دست انتشار قرار گرفت که نهایتاً مجموعه‌ای از آثار شاعران در آن منتشر شد.
 
وی افزود:‌ البته این مجموعه مبری از نقص نبوده و شاید برای مثال در تصویرگری دچار نواقص است. ما در این مجموعه و به طور کلی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر این نیستیم که اولین اثر یک شاعر را چاپ کنیم. البته مراد از این عبارت بیشتر منظور نوقلمان هستند. این کتاب‌ها در کتابخانه‌های کانون توزیع خواهد شد و بخشی نیز در فروشگاه‌های کانون به فروش می‌رسد.
 
نیک طلب در بخش دیگری از سخنانش گفت: در این مجموعه 7 شعر در قالب چهارپاره و 17 اثر در قالب نیمایی منتشر شده. ما در این کتاب شاهد سبک و زبان ابراهیمی هستیم. در حالی که امروز کمتر شاهد چنین روالی هستیم. این شعر زبانی صمیمی و ساده دارد و ما پشت شعرهای ابراهیمی یک کودک 10 ساله را می‌بینیم.
 
*شعرهای این مجموعه شهری است
 
او در پایان سخنانش گفت: زبان این کتاب با سایر آثار این مجموعه تفاوت دارد و ما در آن شاهد شعر نوجوان هستیم. البته در این مجموعه برخلاف کارهای پیشین ابراهیمی کمتر شاهد فضای روستایی هستیم و شاعر بیشتر از شهر می‌گوید البته طبیعت در این کار نیز به چشم می‌آید اما با قدرت کارهای دیگر او نیست. برخی شعرهای این مجموعه در روز تولد شاعر سروده شده و برخلاف شاعران بزرگسال که می‌خواهند در روز مرگشان شعر بگویند و اغلب غم در اشعارشان موج می‌زند، اشعار این کتاب صفا و صمیمیت دارد.
 
*علت راز آمیز بودن شعر کودک چیست؟
 
محمد گودرزی دهریزی در بخشی از این عصرانه ادبی گفت: به طور طبیعی هر شعری دارای دو تمایل است که یکی شاعر است و دیگری مخاطب آن به شمار می‌رود و این دو نوع انگیزه موجب رازآمیز بودن شعر کودک می‌شود. من معتقدم اگر بزرگسالان هم مخاطب شعر کودک می‌شوند به خاطر تلفیق این دو تمایل است بر این اساس شعر کودک را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد یکی آنجا که شاعر تمایلات خود را کم می‌کند و خود را آنقدر پایین می‌آورد که از روزنه نگاه کودک شعر می‌سراید و در اینجا تمایلات کودکانه بر تمایلات شاعر غلبه دارد.
 
وی افزود: اما در دسته دوم این تمایل بزرگسال شاعر است که به کودک غلبه دارد آن هم به خاطر تجربه شاعر بزرگسال است که می‌خواهد سطح و افق نگاه کودک را باز کند و در دسته سوم ما شاهد تلفیقی از این دو نگاه هستیم  که هم تمایلات کودکانه در آن جاری است و هم تمایل شاعر بزرگسال در آن دیده می‌شود.
 
گودرزی دهریزی گفت: دسته اول شعرهایی هستند که نگاه روانشناختی دارند اما برای کودکان فقط نگاه طنز و سرگرمی دارد و در بزرگسال‌ها شناخت و طنز با هم است. شعرهای دسته دوم یک نوع هم‌حسی برای کودک و بزرگسال دارد و شعرهای دسته سوم نیز تمام این نکات دیده می‌شود.
 
*در نقد تخصصی شعر کودک باید از 36زاویه به آن نگریسته شود
 
این شاعر و منتقد ادبی گفت: در نقد تخصصی شعر کودک باید از 36 زاویه به شعر نگریسته شود و من معتقدم که نقد شعر کودک یک نقد میان‌رشته‌ای است و باید متخصصان حوزه‌های مختلف در مورد آن نظر دهند و نکته جالب توجه در شعر کودک این است که شعری که از 36 زاویه باید به آن نگریسته شود توسط یک نفر سروده شده است. من این کتاب را سه مرتبه خواندم و به نظرم اشعار آن از طبقه دوم است و تلاش می‌کند که زاویه دید نوجوان را تغییر بدهد.
 
*وجه تمایز «پرنده خواهر من است» عشق است
 
مریم اسلامی در بخش دیگری از این عصرانه ادبی با اشاره به وجه تمایز کتاب «پرنده خواهر من است»، گفت: موضوع این کتاب آن را از سایر کتب این مجموعه متمایز می‌‌کند که آن هم پرداختن به عشق است. کارشناسان در تعاریف خود جایگاهی برای شعر نوجوان قائل نیستند زیرا معتقدند که نوجوانی دوره‌ای است که تغییرات فیزیکی و روحی در نوجوان ایجاد می‌شود و به خاطر خطوط قرمز در جامعه نمی‌توانند به آنها نزدیک شوند.
 
وی در ادامه گفت: یکی از این خطوط قرمز در شعر نوجوان عشق است که نوجوانان در این دوره با آن روبه‌رو می‌شوند. نکته جالب توجه در این کتاب این است که اکثر اشعار در موضوع عشق سروده شده است و در 13 شعر این مجموعه شاعر سراغ یکی از خطوط قرمز یعنی عشق رفته است.
 
اسلامی گفت: در شعر نوجوان این مقوله را در دو محور می‌توان بررسی کرد یکی اینکه شاعر نمادهای اسطور‌ه‌ای عشق را وارد شعر می‌کند و از آنجا که شعر برای نوجوان است این کار کمی دشوار است در نوع دوم استفاده از نمادهای عشق در شعر است که در ادبیات ما این دسته پرکاربردتر است.
 
*در این اشعار شاهد جسارت شاعر هستیم
 
او در پایان سخنانش گفت: در این  اشعار شاهد جسارت شاعر در پرداختن به این مسئله هستیم استفاده از نمادهایی چون او، کسی که ، یک نفر، پنجره و ... در شعر بسیار به چشم می‌آید. مجموعه «پرنده خواهر من است» با فاصله گرفتن از مجموعه‌های شعر یک ارتباط خوب با مخاطب برقرار خواهد کرد و تلاش کرده تا  عشق را در قالب کلام به مخاطب عرضه کند.
 
*در مجموعه «شعر نوجوان امروز» به جای شعرا از نویسندگان شعر چاپ کردند
 
جعفر ابراهیمی در پایان پنجاه و چهارمین عصرانه ادبی فارس، گفت: صفحه‌آرایی و طرح جلد این کتاب از نظر من اشکال دارد یعنی این کتاب بیشتر کودکانه است تا نوجوانانه. وقتی سخن از شعر نوجوان امروز می‌رود شاید دو منظور مورد نظر است یکی اینکه این شعر نوجوان امروز است و دیگری اینکه برای نوجوان امروز این شعر سروده شده است.
 
وی افزود: در این مجموعه سراغ برخی شاعران مطرح نوجوان نرفتند ولی سراغ نویسندگان و یا شاعران بزرگسال رفتند و این به نظرم اشکال دارد. مثلاً جای شعبانی و رحماندوست خالی است اما در ازای آن از برخی نویسندگان در این مجموعه کار وجود دارد. البته من مخالف این نیستم ولی بهتر بود از شعرای نوجوان بیشتر کار چاپ می‌شد.
 
*مجموعه‌ای که چاپ آن طولانی و عجولانه بود
 
ابراهیمی در پایان گفت: من در یک دوره‌ای از چاپ این کار ناامید شدم و از همین رو دو شعر این کتاب را در یک کتاب دیگر چاپ کردم که ای کاش در این مجموعه چاپ نمی‌شد. روی هم رفته مجموعه خوبی شده که هم چاپ آن طول کشید و هم به نظرم عجولانه بود.
 
منبع:فارس
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.