اولین نشست لذت سینما، جادوی کتاب با نمایش فیلم فارنهایت 451، با حضور علاقه مندان به سینما برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ اولین نشست لذت سینما، جادوی کتاب با نمایش فیلم فارنهایت 451، با حضور علاقه مندان به سینما برگزار شد.

عنوان فارنهایت451 برای این فیلم بیانگر درجه ای از حرارت است که کاغذ را می سوزاند. این فیلم ساخته فرانسوا تروفو و اقتباسی از کتاب «ری بردبری» و در مورد جامعه تخیلی در آینده است که کتاب و نوشتار را تحمل نمی کنند و می سوزانند و حتی بر این اساس عنوان بندی فیلم ضمن نمایش آنتن های گیرنده بدون نوشته و به صورت شفاهی است.

در این جامعه اذهان مردم را با تلویزیون، تصویر و قرص های مسکن و مخدر کنترل می کنند و مردم فراموش کرده اند که آتش نشان ها زمانی آتش خاموش می کردند نه اینکه برای سوزاندن کتاب، آتش روشن کنند!

کارشناس فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی در جلسه نقد و بررسی این فیلم که پس از نمایش آن برگزار شد، درباره فارنهایت 451 اظهار داشت: در طول تاریخ، کتابسوزی با انگیزه‌های مختلف انجام می‌شده، اما در اثر «تروفو» خود کتاب سوزانده می‌شود؛ یعنی یکی از موضوعات اصلی فیلم و بلکه مهم ترین موضوع، تقابل تلویزیون با کتاب و تقابل فرهنگ تصویری و نوشتاری است.

رضا کریمی با اشاره به این مضمون به عنوان بحث اصلی، موضوع تفتیش عقاید و عدم آزادی بیان و موضوع مقاومت در برابر حکومت دیکتاتور را از دیگر مضامین فیلم دانست و گفت: کتاب حقیقی در وجود آدمها متحقق می شود و اگر کتاب صرفاً بر روی کاغذ بماند به موجودی انتزاعی تبدیل می شود.

وی افزود: آنجا که خطاب به پیامبر می خوانیم که تو کتاب نمی خواندی و با دستت آن را ننوشتی بلکه آن آیاتی آشکار در سینه های اهل علم است. این پیام مهم گرچه در ظاهر ماجرای امی بودن پیامبر را بیان می کند اما در حقیقت نشان حرکت و سلوک از سوی «خواندن»  و «نوشتن» به سوی «ثبت در سینه ها» است.

لذت سینما، جادوی کتاب، برنامه ای مشترک از اداره کل کتابخانه های عمومی و انجمن سینمای جوان است که با نمایش فیلم هایی با مضمون کتاب و یا اقتباس از کتاب و تحلیل، نقد و بررسی آن ها، با هدف ترویج مطالعه و گفتمان کتابخوانی در میان اقشار مختلف جامعه، روزهای چهارشنبه هر هفته در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی امیرکبیر به اجرا در می آید.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.