مسئول آزمایشگاه ایمونوهماتولوژی سازمان انتقال خون از کشف گروه خونی بسیار نادر Pnull در کشور خبر داد.

مصطفی مقدم مسئول آزمایشگاه ایمونوهماتولوژی سازمان انتقال خون در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در پd سقط جنین در سه مادر، در بخش‌های مختلف کشور به دلیل عدم سازگاری خون جنین و مادر در آن ها، نمونه خون این افراد به آزمایشگاه مرجع سازمان انتقال خون فرستاده شد.

وی گفت: 336 گروه خونی شناخته شده در جهان داریم که مجموعاً در یک سیستم 331 نوع خونی دسته‌بندی شده‌اند. ولی عموم مردم تنها با 4 گروه خونی معروف آشنا هستند، ما هنوز گروه‌های خونی نادر زیادی در جهان داریم که ناشناخته مانده‌اند و درصد بسیار اندکی از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

مقدم ادامه داد: با تعاملات بین‌المللی با انجمن خون‌های نادر و آزمایشگاه مرجع پاریس و همچنین توانمندی مجموع آزمایشگاه سازمان انتقال خون توانستیم جان افرادی که دارای این گروه خونی هستند را نجات بدهیم، همچنین با ذخیره خون افرادی که گروه خونی Pnull دارند و انجماد آن با روش‌های ویژه؛ این خون را برای مصرف این افراد در مواقع نیاز در آینده نگهداری می‌کنیم.

مقدم خاطرنشان کرد: گروه خونی بسیار نادر Pnull با تعاملات بین‌المللی شناسایی شد و امکان تبادل خون بین این 3 خانواده فراهم گردید چون تا پیش از آن، این افراد قادر نبودند هیچ گونه تبادل خون با افراد دیگر داشته باشند و بنابراین به دلیل عدم سازگاری خون بین مادر و جنین معمولاً بارداری به سقط می‌انجامید.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار