مدیرگروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بیشتر توصیه های رایج در فضای مجازی پیرامون آموزه های طب سنتی معتبر نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ دکتر " مجید نیمروزی" در خصوص رواج توصیه هایی به نام طب سنتی در فضای مجازی، ادامه داد: مردم باید در خصوص پیام هایی که در فضای مجازی به نام طب سنتی رایج است، هوشیار باشند، چرا که بیشتر این موارد استناد علمی ندارد. 
وی افزود: تنها مطالبی در این زمینه قابل اعتماد است که زیر نظر وزارت بهداشت، دانشگاه های علوم پزشکی و متخصصان دانشگاهی طب سنتی تهیه شده باشد. 

او با بیان اینکه در طب سنتی تنها اصول کلی و عمومی طب سنتی است که قابلیت آموزش رسانه ای دارد، ادامه داد: هر محتوایی در این زمینه عمومیت ندارد و نسخه هر فرد، وابسته به شرایط ویژه او است، به طور مثال حجامت و فصد که از روش های درمانی طب سنتی است، قابل استفاده برای همه افراد نیست و تنها باید انجام آن به تایید پزشک متخصص طب سنتی برسد.
دکتر نیمروزی با اشاره به شش اصل کلی حفظ تندرستی در طب سنتی که اجرای آنها در سلامت همهافراد موثر است، گفت: "هوا" نخستین اصل است که بر اساس آموزه های طب سنتی ، باید پاکیزه باشد و از تنفس هوای آلوده، مصرف قلیان، سیگار و دخانیات که سلامت آن را به خطر می اندازد، پرهیز کنیم و اینها بخشی از موارد مرتبط با این اصل هستند.
او از "خوردن و نوشیدن" به عنوان دومین اصل یاد کرد که از موارد مرتبط با آن می توان به درستی و به اندازه جویدن غذا، نوشیدن جرعه جرعه آب، پرهیز نوشیدن آب به همراه غذا، پرهیز از خوردن آب همراه با یخ و نوشیدن آب به تناسب بدن و بر حسب تشنگی، اشاره کرد.
مدیرگروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، افزود: خواب و بیداری هم اصلی دیگر در طب سنتی است که در این خصوص توصیه می شود فاصله مصرف غذا و خواب، رعایت شود. 

او از "حرکت و سکون" که کمیت و کیفیت فعالیت بدنی و استراحت را شامل می شود، "احتباس و استفراغ" به معنای مواردی که باید در بدن باقی بماند یا خارج شود و "اعراض نفسانی" به معنی مسایل روحی و روانی، به عنوان دیگر اصول کل طب سنتی نام برد.
دکتر نیمروزی تاکید کرد: در طب سنتی مواردی مانند چای سبز، چای سفید و قهوه سبز که امروزه مصرف آنها رواج یافته، دارو محسوب می شود و مصرف آنها باید بر اساس شرایط فرد و به دور از افراط باشد. 

این متخصص طب سنتی اضافه کرد: چگونگی مصرف مواد غذایی در کنار یکدیگر، توصیه های مربوط به مصرف ترشی هایی نظیر سرکه، تفاوت های انواع گوشت ها مانند گوشت گوسفند، گاو و مرغ، از جمله نکاتی است که در طب سنتی قوانین ویژه ای دارد و بر اساس شرایط فرد، به او توصیه می شود. 

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.