شی‌جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، آماده سفری دوره‌ای به منطقه خاورمیانه می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم "مایکل مارتینا" درباره سفر رئیس جمهور چین به خاورمیانه نوشت: "ژانگ مینگ،" معاون وزیر امور خارجه چین امروز گفت پکن قصد دارد موضع متعادل خود را در خاورمیانه حفظ کند. 

این در حالی است که شی‌جین پینگ، رئیس جمهور چین، آماده سفری دوره‌ای به منطقه خاورمیانه می‌شود. به علت بحران دیپلماتیک بین ریاض و تهران، رئیس جمهور چین این هفته ابتدا به عربستان سعودی و سپس به مصر و ایران سفر می‌کند. 

عربستان سعودی پس از حمله عده‌ای به سفارت این کشور در ایران که در واکنش به اعدام یک روحانی شیعه عربستان صورت گرفت، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد. سپس جمهوری اسلامی مبادلات تجاری با عربستان و اعزام زائر به مکه را متوقف کرد.

ژانگ مینگ در مورد این تنش‌ها گفت: «چین در مورد مشکلات منطقه خاورمیانه، همواره موضعی متعادل و درست  اتخاذ کرده است.»

وی بدون اشاره به برنامه زمانی سفر رئیس جمهور چین به خاورمیانه افزود: « چین از کشورهای منطقه برای یافتن راه حلی متناسب با شرایط ملی آنها، کاملا حمایت می‌کند.»

با آن که بخشی از اقتصاد چین به نفت خاورمیانه  وابسته است، پکن تاکنون پرونده‌های بزرگ این منطقه را به دیگر اعضای دایمی شورای امنیت واگذار کرده بود اما اکنون اشتیاق بیشتری برای مداخله در پرونده‌های این منطقه از خود نشان می‌دهد. به طوری که وزیر امور خارجه سوریه و نمایندگان مخالفان این کشور اخیرا در پکن دیدار کردند.

 «هوجینتائو» و «جیانگ زمین« آخرین روسای جمهور‌ چین بودند که  به عربستان سعودی و ایران سفر کردند. هوجینتائو در سال 2009 به عربستان سعودی و جیانگ زمین در سال 2002 به ایران سفر کردند.

چین بزرگترین بازار نفت ایران است و دو کشور روابط نزدیکی دارند. وانگ ایی، وزیر امور خارجه چین، نیرو محرکه مذاکراتی بود که به توافق 14ژوئیه وین منجر شد.

سخنگوی وزارت خارجه چین از اهداف دو جانبه در این سفر چیزی نگفت اما خبرگزاری شین‌هوا دیروز گزارش داد ایران قطعه‌ای مهم در «جاده ابریشم جدید» است، ابتکاری که به توسعه مبادلات تجاری و زیرساخت‌های فراسوی آسیا کمک می‌کند.

این خبرگزاری افزود:« ایران در دوران پس از تحریم‌ها  می‌تواند  توسعه‌ای سریع داشته باشد اما این کشور برای بازگشت به عرصه اقتصادی به سرمایه گذاری خارجی، حمایت فنی و بهبود زیرساخت‌ها نیاز دارد.»

شین هوا در این خصوص به امکان همکاری در زمینه بهره‌برداری از چاههای نفت، قطار پر سرعت و  نقل و انتقال سوخت‌های فسیلی اشاره کرد. 

سخنگوی وزارت خارجه چین خاطر نشان کرد چین و کشورهای خاورمیانه قربانی تروریسم هستند و در مبارزه با این پدیده مشارکت دارند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار