مسئله‌ای كه نویسندگان داستان انقلاب و متولیان فرهنگ كمتر در نظر می‌گیرند این است كه نسل‌ها تغییر می‌كنند و نوع نیاز آنان هم طبیعتا متفاوت با گذشته است.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ كامران پارسی‌نژاد، نویسنده و منتقد ادبی، در آستانه برگزاری هشتمین جشنواره داستان انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی ایران با انقلاب دیگر كشورها متفاوت است؛ زیرا معمولا انقلاب‌های دیگر نقاط جهان منوط به جابه‌جایی قدرت و سیاست بوده، در حالی‌كه در ایران انقلاب بیشتر جنبه فرهنگی داشته است. 

به گفته این نویسنده، انقلاب اسلامی ایران منبعی از سوژه‌های ناب و بكر است كه همواره هنرمندان می‌توانند به آن‌ها بپردازند. 

این پژوهشگر عرصه ادبیات داستانی با بیان اینكه برای ارتقای هنر انقلاب اسلامی باید از نخبگان این هنر حمایت شود، افزود: حمایت از نخبگان و كسانی كه صاحب سبک هستند و آشنایی كاملی به تكنیک‌های هنری و ادبی دارند باید در اولویت كارها قرار گیرد. 

وی افزود: زیرا حمایت زمانی منطقی است كه فرد توانمندی خود را اثبات كرده باشد و نشان دهد كه توانایی لازم را دارد. دستگاه‌های دولتی وظیفه دارند از چنین چهره‌هایی حمایت كنند. چنانكه در دوره‌های گذشته در ایران وقتی سعدی‌ها، حافظ‌‌ها و شیخ‌بهایی‌هایی را حمایت كردیم، آنان در درجه اول توانایی خود را اثبات كردند و بعد نتیجه حمایت از آنان مشخص شد. برای همین هم بود كه در آن برهه از تاریخ، ما نویسندگان و شاعران و هنرمندان بزرگی داشتیم.

پارسی‌نژاد با اشاره به نوع پرداخت به سوژه‌های تاریخی از جمله موضوع انقلاب اسلامی تصریح كرد: مسئله‌ای كه متاسفانه نویسنده‌ها و حتی متولیان امور فرهنگی درنظر نمی‌گیرند یا كمتر به آن توجه می‌كنند این است كه نسل‌ها تغییر می‌كنند و نوع نیاز آنان هم طبیعتا متفاوت می‌شود؛ یعنی باید در درجه اول نسل خود را به ‌خوبی بشناسیم و بدانیم نسل جوان چه نیازی و چه سوالی از جهان پیرامون خودش دارد و بر مبنای آن نیازها دست به خلق آثار بزنیم.

وی توضیح داد: اگر قرار است در عرصه فرهنگ و هنر حركتی صورت ‌گیرد، باید این كار به صورت پژوهشی و تحقیقی پیش رود و در مورد نیازهای جوانان جامعه نیازسنجی شود تا بدانند كه نیاز جوان امروز ما چه چیزی است. در غیر این‌صورت اگر بخواهیم با همان تفكر خاص و با كلیات و به‌نوعی كلیشه‌ای به محورهای داستانی بپردازیم كه بارها و بارها در گذشته كار شده است، بالطبع جوانان ما مجذوب این حوزه‌ نخواهند شد.

پارسی‌نژاد گفت: نویسنده اگر موقعیت و امكان آن را داشته باشد كه پرسشنامه‌ای برای تحقیقات و پژوهش‌های خود انجام دهد و با جوانان موضوعات روز را در میان بگذارد، مسلما از نیاز جوان امروز آگاه می‌شود. 

وی در پایان افزود: جوان ما زمانی جذب آثار می‌شود كه آن آثار بتواند نیازهای آن‌ها را برآورده كند. مسلما برخی از این نیازها مربوط به اطلاعات و آگاهی‌ها می‌شود و برخی دیگر به موضوعات و مسائل احساسی و عاطفی ارتباط پیدا می‌كند. بر این مبنا نویسنده باید بر این امر واقف باشد كه جوان امروز ما چه اطلاعات و چه امور زیباشناسانه‌ای را در یک داستان انقلاب می‌خواهد.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.