داور بخش بزرگ‌سال هشتمین جشنواره سراسری داستان انقلاب معتقد است: روح حماسه و قهرمان‌خواهی كه در انقلاب مطرح بود، در داستان‌های نویسندگان امروز گم شده است.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ منیژه آرمین، نویسنده و منتقد ادبی، با بیان اینكه نكات مثبت در آثار ارسالی به بخش بزرگ‌سال هشتمین جشنواره داستان انقلاب زیاد بود، اظهار كرد: در برخی از داستان‌ها نگاه‌های تازه‌ای را دیدم. تغییرات در روش و بینش داستان‌نویسان صورت گرفته است. اما نمی‌شود گفت آثار خیلی عالی بودند، چرا كه به لحاظ طرح، ساختار، شخصیت‌پردازی و ... مشكلاتی داشتند.

وی ادامه داد: داستان‌نویسان كشورمان وارد فضای خلاقه شده‌اند، اما چیزی كه در این داستان‌ها دیده‌ام این بود كه روح حماسه و قهرمان‌خواهی كه در انقلاب مطرح بود، متاسفانه در داستان‌های نویسندگان امروز گم شده است.

داور بخش بزرگ‌سال هشتمین جشنواره داستان انقلاب گفت: نویسنده باید دنبال مطالعه و تحقیق بر روی آثار مرتبط با انقلاب اسلامی برود و نمی‌توانیم بگوییم نویسنده تنها می‌تواند درباره چیزهایی كه تجربه كرده و برای خودش اتفاق افتاده، بنویسد. متاسفانه داستان‌نویسان كشورمان روحیه پژوهشی كه باید در این عرصه وجود داشته باشد، ندارند.

وی خاطرنشان كرد: كار داستان نویسی از كار پژوهشی مشكل‌تر است. در كار پژوهشی می‌دانیم بر روی چه موضوعی كار می‌كنیم و بر روی آن تمركز می‌كنیم و اطلاعات لازم را به دست می‌آوریم. اما داستان ابعاد مختلف دارد و پژوهش آن نیز باید در ابعاد مختلف صورت می‌گیرد. به همین دلیل داستان‌نویسان كار بسیار می‌كنند و اثرشان را به جایی می‌رسانند؛ اما بعد كه در اختیار منتقدین قرار می‌دهیم می‌بینیم كه اشكالات و چالش‌هایی داشته است و نویسنده هنوز برخی نكات را ندیده‌ است.

آرمین همچنین گفت: هر چه از انقلاب فاصله می‌گیریم، باید تحلیلی‌تر و تاریخی‌تر به این واقعه نگاه كنیم و ریشه یابی بیشتری داشته باشیم. اینكه انقلاب و تاثیر آن را در سطح جهانی مطرح كنیم بسیار خوب است. اما این موضوع كار جدی می‌برد. داستان‌نویسی بر خلاف چیزی كه بسیاری از نویسندگان می‌پندارند، سرهم كردن ماجراها نیست. بلكه نویسنده مانند غواصی است كه باید لباس مخصوصش را بپوشد و عمق اقیانوس‌ها را بگردد.

این نویسنده در بخش دیگری از سخنانش گفت: معتقدم كه كتاب از فیلم مهم‌تر است. كتاب ماندگار است و برای نسل‌های آینده هم خواهد ماند.

وی در پایان گفت: داستان‌های كوتاه خوبی از انقلاب اسلامی به نگارش درآمده است. انقلاب بسیار گسترده بود و به همین دلیل می‌توان قسمتی از آن را برداشت و در داستان‌كوتاه گنجاند.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.