مرگ 150 کودک در سال 93 در اثر بیماری عفونی گوارشی

رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت گفت: در سال گذشته 150 مورد فوتی از بیماری‌های عفونی و انگلی گوارشی داشتیم که این تعداد نیز از نظر وزارت بهداشت بسیار زیاد است.

سید حامد برکاتی رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص بیماری انگلی دستگاه گوارش در کودکان گفت: بیماری عفونی گوارشی کودکان به ویژه نوع انگلی آن بسیار مورد توجه وزارت بهداشت قرار دارد اما بیماری‌های ویروسی وجود دارد که خیلی شدید‌تر از بیماری‌های انگلی دستگاه گوارشی هستند؛ این بیماری‌ها بیشتر در فصل پاییز کودکان را با خود درگیر می‌کند. 


برکاتی گفت: مرکز مدیریت بیماری، امکان سنجی لازم برای فراهم کردن واکسن برای درمان بیماریها ی انگلی دستگاه گوارش کودکان انجام می دهد.

وی افزود: در بسیاری از کشورها، واکسن نیز در ارائه امکانات و خدمات درمانی به کودکان گنجانده شده است ولی در ایران این بیماری هنوز در مرحله امکان سنجی قرار دارد تا شیوع و اقدامات اولیه آن مورد بررسی قرار گیرد که تا 2 سال این فرآیند زمان می‌برد. 

رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت در خصوص علائم بیماری‌های گوارشی انگلی عنوان کرد: کم‌آبی ،‌اسهال و استفراغ از علائم بیماری های انگلی گوارشی است.دهه 60 حدود 40 هزار کودک در کشور در اثر بیماری‌های گوارشی فوت کردند.با اقداماتی که در جهت ارتقاء سطح مراقبت‌ها از سوی مردم و همچنین برنامه‌هایی که برای کودکان زیر 5 سال انجام شد، در سال‌های 65 و 66 و 67 برنامه‌های کنترل بیماری‌های اسهالی را داشتیم که تا سال 80 در قالب مراقبت های ادغام یافته ناخوشی‌های اطفال، ادامه یافت که شامل تمام بیماری‌های گوارشی، تنفسی، تب و بیماری‌های شایع اطفال بود که در حال حاضر نیز در شبکه بهداشتی کشور اجرا می‌شود. 

وی در ادامه گفت: برای کنترل این بیماریها نیاز به توسعه اقتصادی، فرهنگی و با سواد شدن مادران داریم که بخشی از آن برعهده وزارت بهداشت و بخشی به جامعه مربوط است. در سال گذشته  150 مورد فوتی از بیماری‌های عفونی و انگلی گوارشی داشتیم که این تعداد نیز از نظر وزارت بهداشت بسیار زیاد است. 

برکاتی در خصوص درمان بیماری‌های انگلی گوارشی خاطر نشان کرد: در سال 60 دسترسی بیماران به سرم‌های درمانی محدود بود ولی در حال حاضر در تمام نقاط کشور امکان دسترسی به سرم درمانی وجود دارد اما باز هم نیازمند اقدامات و برنامه‌های بیشتر در این حوزه هستیم. 

وی در خصوص روش‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های انگلی گوارشی در کودکان گفت: مردم در پیشگیری از ابتلای کودکان به بیماری‌های انگلی گوارشی بسیار نقش موثری دارند که این امر با رعایت بهداشت فردی به ویژه شستن دست‌ها به راحتی ، میسر می‌شود. متاسفانه کودکان وقتی به مهد کودک و مدرسه می‌روند علی رغم آموزش‌های‌ داده شده کمتر موارد بهداشتی را رعایت می کنند. 



انتهای پیام/
برچسب ها: عفونت ، گوارش ، واکسن ، انگل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار