به گزارش خبرنگار
حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری فیلم سینمایی «سینما نیمکت» به کارگردانی محمد رحمانیان در پردیس چهارسو با حضور عوامل فیلم و اصحاب رسانه برگزار شد.
محمد رحمانیان در خصوص قصه فیلم گفت: قصه «سینما نیمکت» بین سالهای 1368 تا 1371 میگذرد و فقط سکانس آخر آن در زمان حال اتفاق میافتد. این فیلم به دورهای اشاره میکند که داشتن ویدئو و نوار ممنوع بود. ایده آن از یک کار کوتاه به همین نام و در مجموعهای با نام «نیمکت» با بازی علی عمرانی گرفته شد.
وی در خصوص نقش حسین عرفانی افزود: زمانی که حسین عرفانی این نقش را پذیرفت بار زیادی را از روی دوش من برداشت که این جای خرسندی دارد و به خاطر بازی خوب و حیرتآور او از وی قدردانی میکنم.
این کارگردان همچنین در مورد نقش رضا ناجی در این فیلم عنوان کرد: زمانی که دستم به قلم رفت فقط به ناجی فکر کردم چون هیچکس جز او نمیتوانست این کاراکتر را بازی کند. در کل حسین عرفانی و رضا ناجی وزن و اعتبار خاصی به فیلم بخشیدند که من مدیون آنها هستم.
رحمانیان اظهار داشت: معتمدی نیز در ساخت نماهای خارجی که به خاطر محتوای فیلم به آنها دسترسی نداشتیم بسیار حرفهای عمل کرد و به بهترین شکل ارائه داد.
این کارگردان در خصوص راهنیافتن به بخش سودای سیمرغ و نگاه نو سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: به نظر میرسد که انتخابها به شدت بودار و سیاسی بود و اظهارنظرهای شجاع نوری و جیرانی مرا آزرده خاطر کرد. به آنها تأکید میکنم فیلم «سینما نیمکت» ممیزی ندارد و این یک دروغ محض است. از شجاع نوری و جیرانی انتظار بیشتری میرفت که به این صراحت در خصوص محتوای آثار اظهار نظر کنند و ادامه صحبتهای آنها باعث شد که وضع جشنواره بد و بدتر شود.
وی افزود: جیرانی در مورد پیرنگ و خرده پیرنگ صحبت میکرد. اصلا پیرنگ و خرده پیرنگ چیست؟ خود پیرنگ یعنی خرده روایتها و تار و پودی که داشتن را میسازد. باید به جیرانی گفت: این کلمه جعل کردنها نباید از دهان او بیرون آید بلکه باید سعی کند پشت حرفهای خود منطق داشته باشد.
رحمانیان ادامه داد: اصغر فرهادی، عباس کیارستمی و برخی دیگر از فیلمسازان ما منحصر به فرد هستند. آقای جیرانی نیز در سبک و سوی خود همتایی ندارد چه کسی میتواند فیلمی به خوبی «خوابزدهها» را بسازد!
این کارگردان افزود: برای جیرانی و شجاع نوری زشت است که دروغ بگویند امیدوارم آنها به خاطر حضور داشتن طی سالیان زیاد در سینما سرحرفهایی که درباره فیلمهای جشنواره زدند، بایستند و جوابگو باشند و بگویند که مسئله اصلی چه چیزی بود که برخی فیلمها مستحق کنار گذاشته شدهاند یا واقعا تلفنها، سفارشات، لابیگریها و دیگر مسائل پشت پرده باعث این موضوع نشدهاند!؟
رحمانیان گفت:حضور کرمی و احسانی نیز در هیئت انتخاب جای تأمل دارد آنها در مورد خرده پیرنگ صحبت میکنند و مسائل این چنینی که بسیار تخصصی است و از عهدهی حرفهایهای سینما بر میآید. چرا هیئت انتخاب حرفهایی میزند که حقیقت ندارد. دروغ نگویید و بگویید که انتخاب ربطی به صلاحیت و کیفیت آن فیلم ندارد بلکه عوامل دیگری باعث کنار گذاشتن برخی فیلمها میشود.
این کارگردان تصریح کرد: فیلم من و دیگر فیلمهای بخش هنر و تجربه بسیار عالی و خوش ساخت هستند و وجود این گروهها را در سینما ضرورت میبینم اما با نهایت احترامی که برای هنر و تجربه قائلم فیلم من ربطی به این گروه ندارد چون محتوایی کاملا کلاسیک دارد و میتواند مخاطب عام را به سوی خود جلب کند. با همه تفاسیر خوشحالم در این بخش پذیرفته شد و مطمئنا مورد استقبال قرار خواهد گرفت.
رحمانیان مجددا در مورد عملکرد جیرانی عنوان کرد: جیرانی سازنده بدترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران است. شهرام اسدی نیز بهترین فیلم نامه یعنی «روز واقعه» را به بدترین شکل ارائه داد. درباره شهرام اسدی فکر میکنم مقرضانه با فیلم برخورد کرد چون نقدی را راجع به «روز واقعه» از او کردم که فکر میکنم به مزاجش خوش نیامد و اینجا انتقام آن زمان را از من گرفت.
رحمانیان عنوان کرد: احتمالا این نشست طبق رویکردی که برنامه هفت دارد باعث خنده آنها خواهد شد. اخطار میکنم هر کسی که «سینما نیمکت» را و صحبتهای ما را در این نشست مسخره کند با من طرف است و راه را برای زدن برخی حرفهای من باز کرده است .
این کارگردان در خصوص عملکرد جشنوارههای فیلم فجر بیان کرد: فکر نمیکنم برای رسیدن به نقطه پویایی جشنواره فیلم فجر راهحلی وجود داشته باشد چون همهچیز از ابتدا تا انتهای آن بر مدار لابیگریها و زورگویی و سیاسی بازیها پیش میرود.
محمد رحمانیان گفت: «سینما نیمکت» فیلی را به سینما، تئاتر و هنر دوبله ادا میکند و من در این فیلم هیچ کارهام و فیلم متعلق به تورج منصوری است. من چیزی بلد نیستم امیدوارم برای گروه دست و پاگیر نباشم.
این کارگردان در پایان صحبتهای خود افزود: حس می کنم رفتارمان برای اطلاع رسانی در خصوص تولید فیلم بسیار محافظه کارانه بود که ای کاش این کار را انجام نمی دادیم چون باعث یک سری حواشی شد که به فیلم ضربه زد و آن را در انتخاب نشدن آن دیدیم.
تورج منصوری تهیهکننده فیلم گفت: به خاطر غیر متعارف بودن مدل ساخت «سینما نیمکت» این فیلم در مقابله با نمونههای مرسوم که تماشاچی این روزها به دیدن آنها عادت کرده ظرافتهای بیشتری را در ساخت خود دارد یعنی بر جزئیات و کلیات ریزهکاری ها و مینیاتورهای فیلم به درستی درآمده است.
وی افزود: ما فیلمی فرهنگی و بسیار سالم ساختیم و در آن داستانی شاعرانه در مقطعی تاریخی و مکانهایی آشنا برای همه عنوان میکنیم.
وی ادامه داد: حضور نیافتن فیلم خوب در بخش سودای سیمرغ و یا نگاه نو چیزی از ارزشهای آن کم نمیکند چونکه در اکران مورد استقبال قرار خواهد گرفت و آنجاست که مخاطبان و منتقدان تصمیم میگیرند که چه فیلمی خوب و چه فیلمی بد است. «سینما نیمکت» نیز از جمله فیلمهایی است که برای تماشاچی جذاب و قابل تأمل است و آن را به گونهای ساختیم که دو حالت دارد یعنی یک بخش آن قابلیت اکران در ایران و نسخه دیگر آن قابلیت جضور در جشنوارههای معتبر دنیا را دارد.
منصوری عنوان کرد: زمانی که متوجه شدم فیلم در بخش سودای سیمرغ و نگاه نو وجود ندارد، بسیار متعجب شدم چون من به عنوان کسی که در اکثر دورههای جشنواره فجر حضور داشتم فکر نمیکنم جای «سینما نیمکت» در جشنواره امسال با توجه به محتوای آن خالی نباشد حداقل میتوانست آخرین فیلم بخش نگاه نو باشد.
وی تصریح کرد: ما به دنبال سیمرغ نبودیم بلکه تولید فیلم خوب را مد نظر داشتیم. بالاخره این جشنواره نیز با تمام فراز و نشیبهای خود می گذرد اما زمان اکران ارزش فیلمها را نشان میدهد. فکر میکنم حضور «سینما نیمکت» در جشنواره میتوانست به لحاظ ساختار هنری تحولی کوچک ایجاد کند.
وی تصریح کرد: امیدوارم روزگاری برسد که فجر مانند جشنوارههای معتبر دنیا شکل اجرایی و ثبات خاصی را پیدا کند و به دور از قضاوتهای ناعادلانه برگزار شود تا شاهد پیشرفت سینما باشیم.
حسین عرفانی بازیگر فیلم گفت: در «سینما نیمکت» نقش دوبلوری را ایفا میکنم که بنا به دلایلی در زندان به سر میبرد. بنده جزو کسانی هستم که کارهای رحمانیان را از لحاظ نوع نگرش فکری و اجرایی دوست دارم. به این جهت زمانی که رحمانی برای همکاری به من زنگ زد با افتخار قبول کردم و اگر هم یک خط برای من نوشته بود آن را با جان ودل بازی می کردم.
رضا ناجی عنوان کرد: در «سینما نیمکت» نقش رئیس زندان را ایفا می کنم و از همکاری با رحمانیان خرسندم. من بازیگری بودم که همیشه دوست داشتم در تئاتر با رحمانیان کار کنم و خوشبختانه این اتفاق خوب افتاد و شبی که پیشنهاد بازی در این فیلم را به من دادند تا صبح نخوابیدم و علی عمرانی نیز به خاطر نقشش حسادت می کند.
در ادامه علی عمرانی بیان کرد: همیشه تلاش ما و گروه رحمانیان این بوده که با تولید اثری خوب به شعور مخاطبان احترام بگذاریم. من در پروژههای سختی بازی کردم اما باید بگویم در «سینما نیمکت» واقعا پوست انداختیم چون یکی از سخت ترین کارهایی بود که رحمانیان ساخته است. خوشبختانه به دور از حواشی این فیلم ساخته شد اما با بیمهری روبهرو شد.
وی ادامه داد: به خاطر اینکه «سینما نیمکت» در سودای سیمرغ و نگاه نو شرکت نکرد، ابراز خوشحالی میکنم چون کسانی در هیئت انتخاب داوری کردند که شک دارم اساسا صلاحیت سینمایی داشته باشند به صلاحیت جیرانی که «خوابزدهها» را ساخته باید شک کرد.
عمرانی افزود: انگار قرار نیست هیئت انتخاب غیر از سلیقه قاعده و اصول سینمایی را در کارهای خود بگنجاند. باید کسانی برای برگزاری جشنواره فجر بخصوص در هیئت انتخاب داوری انتخاب شوند که با زیبا شناسی و تفکر حرفهای این صنعت آشنای کامل داشته باشند و نگاهشان نو و به روز باشد.
اصغر پیرا یکی دیگر از بازیگران «سینما نیمکت» عنوان کرد: برای هر بازیگری وسوسه برانگیز است که با چنین گروه حرفهای کار کنیم. خوشبختانه برای من شانس بزرگی بود که در این پروژه حضور دارم.
مهتاب نصیرپور از دیگر بازیگران «سینما نیمکت» گفت: این فیلم قصه چند نفر را روایت میکند که فیلمهای ویدویی که امکان پخش در بیرون را ندارند به روش خودشان برای مردم به نمایش درمیآورند.
وی در خصوص جشنواره فیلم فجر افزود: چون سودای سیمرغ و نگاه نو ویترین سینمای ایران است هر فیلم سازی تمایل دارد در این بخش ها شرکت کند و فیلمش به خوبی مورد ارزیابی قرارگیرد گلایه مندی رحمانیان نیز به این خاطر است.
نصیرپور ادامه داد: ما اگر در تئاتر به جایی رسیدیم مطبوعات و رسانهها به ما کمک کردند. در حال حاضر نیز سینما نیاز به کمک بیشتر رسانهها و مطبوعات دارد تا با انتقال نقدهای منصفانه از سوی منتقدان بتواند به پیشرفت خود کمک کند.
ثانی طراح لباس فیلم «سینما نیمکت» عنوان کرد: همیشه شاگردی رحمانیان را کردم و از این بابت خوشحالم امیدوارم فیلم مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.
حسن ایوبی که تدوین بخشی از فیلم «سینما نیمکت» را برعهده داشت، بیان کرد: نسخه اختصاصیتر فیلم را خود رحمانیان انجام داد و نسخه عمومی و ساخت آنونس آن را من برعهده گرفتم و از اینکه در این فیلم با گروهی حرفهای همکاری کردم خوشحالم.
امیررضا معتمدی (مدیر جلوههای بصری فیلم) خاطرنشان کرد: جای این فیلم در سینمای ایران خالی بود که رحمانیان و منصوری با ساخت «سینما نیمکت» و قصه و فضاسازیهای خاصی که دارد توانستند این جای خالی را پر کنند ما نیز سعی کردیم به ایدهال های آنها برسیم که امیدوارم این اتفاق به خوبی رخ داده باشد.
فردین خلعتبری گفت: فکر می کنم متولیان جشنوارههای فجر اول خدمت و بعد حکومت می کنند. هیچ وقت نمی توانند ادعا کنند که خودی و غیر خودی را تقسیم نکرده باشند. حیف است که نگاه هنرمند، نگاه هنرمند دیگری را غیر خودی کند.
اصغر پورایمان دیگر بازیگر فیلم بیان کرد: بعد چندین پیشنهاد که در سالهای قبل برای همکاری در تئاتر از سوی رحمانیان داشتم و به خاطر بازی در تئاتر های دیگر نتوانستم با او همکاری کنم اینبار از پیشنهاد رحمانیان نگذشتم و همکاریم را با او اعلام کردم. به خودم تبریک میگویم که هنوز در گوشه ذهن رحمانیان هستم.
گفتنی است؛ در پایان این نشست؛ آنونس فیلم و بخشهایی از موسیقی و عکسهای صحنه و پشت صحنه به نمایش درآمد.
انتهای پیام /