بازار نشر و برخی از ناشران در ازای دریافت مبالغ هنگفت به انتشار شعرهای زرد کمک می‌کند.

کبری موسوی قهفرخی،‌ برنده جایزه دومین دوره کتاب سال غزل ایران در خصوص وضعیت غزل امروز به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  گفت: اگر وضعیت غزل امروز کشورمان را از نظر آنچه در فضای مجازی رخ می‌دهد بررسی کنیم باید بگویم که غزل وضعیت خوبی ندارند و اینکه شعرهای ضعیف شاعری مورد توجه مخاطبان عام ادبی قرار بگیرد و در گروه‌ها و کانال‌های مجازی دست به دست شود به ادبیات لطمه می‌زند.
 
وی افزود: بازار نشر به انتشار شعرهای زرد کمک می‌کند و برخی از ناشران در ازای دریافت مبلغی هنگفت کتاب‌های شاعرانی را منتشر می‌کنند که شعرهای زرد می‌سرایند و این امر راهی است که این گونه شاعران را به اسم و رسم می‌رساند.
 
این شاعر اظهار داشت: سرایندگان شعرهای زرد آرام آرام ریشه ادبیات‌مان را از بین می‌برند.
 
موسوی قهفرخی ادامه داد: شاعرانی هم هستند که برای چند ده سال آینده شعر می‌گویند و به کیفیت کارشان فکر می‌کنند.
 
وی تصریح کرد: سرایندگان اشعار کیفی برای خوشایند مخاطبانی که سطح سواد ادبی کافی ندارند شعر نمی‌گویند. بررسی کتاب‌های شعر حسن دهمین جشنواره شعر فجر است.
 
همچنین موسوی قهفرخی که به پیش از این به عنوان یکی از برگزیدگان هشتمین جشنواره شعر فجر شناخته شده در خصوص روند برگزاری این جشنواره و نقاط ضعف و قوت آن گفت: سال گذشته جشنواره شعر فجر به گونه‌ای برگزار شد که من متوجه نحوه بررسی آثار نشدم اما وقتی برای پرسیدن چند و چون شرکت در دهمین دوره این جشنواره با دبیر آن تماس گرفتم متوجه شدم که برگزار کنندگان آن در این دوره به بررسی تمامی کتاب‌های شعر منتشر شده در سال 1392 می‌پردازند و این امر در نظر من حسن دهمین جشنواره شعر فجر است.
 
وی افزود: کتاب‌های شعر نشاندهنده سیر کاری شاعر هستند برنده جایزه دومین دوره کتاب سال غزل ایران در بخش دیگری از سخنران خود در پاسخ به این سوال که آیا جشنواره شعر فجر از آنجا که همه سبک‌های شعری از جمله شعر سپید،‌ شعر کلاسیک و شعر نو را دربرمی‌گیرد جشنواره ملی است اما بر خلاف نظر برخی از افراد هنوز به سطح یک جشنواره بین‌المللی نرسیده زیرا مگر ما چند کشور فارسی زبان داریم.
 
این شاعر در خصوص نقش داوران جشنواره شعر فجر در تمایل هر چه بیشتر شاعران به شرکت در این جشنواره گفت: اعتبار هر جشنواره‌ای به داوران و شرکت کنندگان آن است و جشنواره شعر فجر نیز زمانی وجهه خوبی به دست می‌آورد که داوران آن سطح علمی و ذوقی بالایی داشته باشند و جناحی عمل نکنند.
 
موسوی قهفرخی خاطرنشان کرد: گاهی شاعران به محضر کسب اطلاع از نام داوران جشنواره‌ای چون جشنواره شعر فجر به راحتی از شرکت در آن انصراف می‌دهند و این نشان می‌دهد که اگر داوران خوب باشند شاعران بیشتری از حضور در جشنواره‌ها استقبال می‌کنند.
 
یادآور می‌شود که در روزهای اخیر کلید برگزاری دهمین جشنواره شعر فجر خورد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار