برداشته شدن تحریم ها می تواند در بازار سرمایه آثاری داشته باشد که در حال حاضر برای بازار قابل پیش بینی نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شاخص کل بورس در معاملات هفته اي که گذشت با جهشي که در چهار ماهه اخير بي سابقه بود  از نيمه کانال 63 هزار واحد عبور کرد و نور امید را در دل سهامداران روشن کرد.

براساس این گزارش بورس تهران در هفته گذشته با حاکم شدن جو خوش بینی که ناشی از لغو تحریم‌های بین‌المللی بود، روند رو به رشدی به خود گرفت و با تشدید تقاضا و رشد قیمت‌ها، رکوردهای جدیدی ثبت کرد  و اغلب صنایعی همچون خودرو و تجهیزات با افزایش تقاضا برای خرید سهام مواجه شده بودند اما طی معاملات روز چهارشنبه دو گروه بانک و حمل و نقل نیز به جرگه گروه های مذکور پیوستند و سهامداران شاهد حرکت دسته جمعی گروه ها در مسیر صعودی بودند.

**بازار در انتظار اجرای برجام

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با تحلیل بازار سهام گفت: بازار سرمایه در هفته گذشته در مسیر رشد قرار گرفت و با وجود نگرانی هایی که در خصوص مسائل سیاسی وجود داشت اما بازار توانست بر نگرانی ها غلبه کند و نهایتا شاهد افزایش حجم معاملات بودیم.

وی در همین راستا افزود: با وجود اینکه در روزهای آینده مسائلی از قبیل برجام و انتشارگزارشات 9 ماهه و سایر مسائل سیاسی پیش روی بازار است لذا این امیدواری وجود دارد که با افزایش نقدینگی شرایط رو به رشدی را در بازار سرمایه شاهد باشیم.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سرعت تحولات در بازار بسیار بالاست و نمی توان پیش بینی دقیق را برای شرایط بازار داشت، عنوان کرد: امیدوار هستیم که برآیند مثبتی در انتظار بازار سهام باشد.

بر اساس این گزارش گروه های بانکی و خودروسازها به دلیل لغو مسائل تحریم ها شرایط خوبی را تجربه می کنند و در سایر گروه ها نیز تک سهم هایی مورد اقبال قرار گرفته است و همچنین در هرگروه یکی دو شرکت کاندیدای رشد هستند.

بر همین اساس محمد دارستانی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: به نظر می رسد در شرایط فعلی اگر اجرای برجام به یکباره نیز اتفاق نیفتد، گروه های حمل و نقل در درجه اول تاثیر پذیری بیشتری را نسبت به سایر گروه ها خواهند داشت.

وی با بیان اینکه روند صعودی بازار بورس در هفته اخیر ناشی از خوشبینی های اجرای برجام و افزایش مراودات و تعاملات جدید و همچنین سرمایه گذاری های و انتقال تکنولوژی خارجی است، گفت: نقدینگی به صورت خاص در بازار تزریق نشده است و رشد 600 واحدی شاخص ناشی از خوشبینی های فعالان بازار است.

کارشناس بازار سرمایه در ادامه این گفتگو عنوان کرد: تحلیل اینکه بانکی ها با آزاد شدن سوئیفت به چه میزان تحت تاثیر قرارخواهند گرفت امر مشخصی نیست لذا تحلیل دقیق وجود ندارد که با تسهیل گشایش اعتباری بهای تمام شده شرکت ها تا چه حد کاهش خواهد یافت.

این گزارش می افزاید: به نظر می رسد روند فعلی بازار می تواند همراه با شدت و ضعف تا هفته های بعد نیز ادامه یابد اما در فضای عمومی، بازار به سمتی رفته است که کف قیمت ها در حال رشد است که این امر به خودی خود موجب کاهش ریسک سرمایه گذاری خواهد شد و ترس ناشی از کاهش قیمت را در سهامداران و فعالان بازار تعدیل می کند.

اما نکته قابل تامل این است که برداشته شدن تحریم ها می تواند در بازار سرمایه آثاری داشته باشد که در حال حاضر برای بازار قابل پیش بینی نیست اما در شرایط فعلی آنچه که از اهمیت برخوردار است و با توجه به تجربه تلخ دوره های گذشته که موجب نگرانی فعالان بازار سرمایه شده، تداوم روند صعودی شکل گرفته در بورس پس از رفع تحریم های بین المللی است. لذا امید است با تقویت بخش خصوصی  و تشکیل ثروت و همچنین توسعه صندوق های سرمایه گذاری و بازار سازها، سرمایه گذاران بتوانند شاهد تداوم روند صعودی شکل گرفته در بازار سرمایه باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار