مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران گفت: حدود 60 تا 70 درصد تجهیزات مورد نیاز در مترو در داخل کشور تولید می شود.

نایبی: تولید 70 درصد تجهیزات مترو در داخل کشوربه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن نایبی مدیر عامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در نشست خبری با موضوع دومین نمایشگاه مشارکت تولید کنندگان ایرانی صنعت مترو که امروز (چهارشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: سال گذشته به منظور ایجاد دلگرمی برای صنعت‌گران داخلی نمایشگاه مشارکت تولید کنندگان ایرانی برگزار شد و امسال نیز این نمایشگاه با همین هدف در دی ماه برگزار خواهد شد.

وی افزود: از دستاوردهای نمایشگاه سال گذشته برقراری ارتباط بین حوزه حمل و نقل شهرداری تهران به ویژه شرکت مترو با معاونت فناوری دولت بود که بنا شد شرکت هایی که قادر به تولید تجهیزات مطابق با استاندارد های جهانی هستند به شرکت های دانش بنیان تبدیل شوند.

مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران گفت: شرکت‌هایی که بتوانند به شرکت‌های دانش بنیان تبدیل شوند از امتیازهای ویژه‌ای از جمله معافیت از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و دریافت‌ وام‌های کم بهره برخوردار خواهند شد.

نایبی بیان کرد: موضوع دوم ارتباط معنا دار با دانشگاه است که توانستیم با دانشگاه‌های صنعتی شریف و امیر کبیر ارتباط برقرار کنیم و به دنبال پیگیری اقتصاد مقاومتی در صنعت مترو هستیم، زیرا کم شدن بیکاری در کشور نشان دهنده گردش صنعت ایرانی است.

وی گفت: توانستیم در خطوط مترو از درصد بالایی از تولیدات داخلی استفاده کنیم که شاید تصور آن برای خیلی از افراد مشکل باشد.

مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران با اشاره به این که کشور توانسته است در تولیدات قطعات حساس به خود کفایی برسد،افزود: به عنوان مثال سیستم سیگنال در صنعت مترو حیاتی است و امروز به صورت بومی در کشور تولید می‌شود و از ابتدای سال توانستیم 20 درصد نسبت به سال گذشته در تولید قطعات به خود کفایی برسیم.

نایبی گفت: امروز در تولید تمام قطعات ورود پیدا کرده‌ایم و حتی در تولید قطعاتی مانند سوزن که یکی از قطعات حساس در مترو به شمار می‌آید وارد کار شده‌ایم، اما مهم استاندارد بودن و حفظ ایمنی قطعات است.

وی در خصوص تعداد شرکت‌های شرکت کننده در نمایشگاه تولیدات داخلی بیان کرد: تا به این زمان 100 شرکت اعلام آمادگی کردند که در نمایشگاه تولیدات قطعات ایرانی شرکت کنند.

 مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران گفت: تجهیزات موجود در صنعت مترو شامل چند بخش می‌شود از جمله تجهیزات ثابت و متحرک که خوشبختانه در تولید تجهیزات ثابت صد در صد به خود کفایی و در تولید تجهیزات متحرک به خود کفایی 60 تا 70 درصدی رسیده‌ایم.

نایبی با اشاره به این که بخشی از تجهیزات مترو در داخل کشور مونتاژ می‌شود، اظهار داشت: بخش دیگری از تولیدات توسط شرکت‌ها داخلی تامین می‌شود و حتی این شرکت‌ها توانسته‌اند با ابتکار عمل قطعاتی تولید کنند که تاکنون نمونه خارجی نداشته است و خوشبختانه به این باور رسیده‌ایم که ما هم می‌توانیم دست به کار شویم، اما سرعت کار همچنان پایین است، اما مهم ایجاد زمینه کار است که امروز این زمینه در شرکت مترو فراهم شده است.

مدیر عامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در رابطه با میزان تولیدات داخلی صنعت مترو بیان کرد: امروز حدود 60 تا 70 درصد قطعات تولید داخل ، 10تا 15 درصد چینی و قسمت های حساس از کشور های اروپایی تامین می شود.

نایبی در خصوص نصب درب های pst در ایستگاه های مترو به منظور جلوگیری از خودکشی گفت: براساس آخرین توافق با شورای اسلامی شهر تهران بنا شده است این درب ها به طور آزمایشی در خط فرودگاه مهرآباد نصب شود که قسمت اعظم آن داخل کشور تولید می شود.

وی افزود: بیشتر پرسنل شاغل در متروی تهران در دانشگاه علمی و کابردی این شرکت در حال تحصیل هستند و براساس نیاز دوره های پودمانی برای انتقال آخرین دانش برای کارکنان شرکت مترو برگزار می شود.

مدیر عامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در خصوص علت کندی توسعه صنعت مترو در بخش ملی گفت: مشکل اصلی کمبود بودجه است و منابع مالی پرداخت نمی شود.

نایبی همچنین در رابطه با ارزیابی نیروهای راهبری مترو بیان کرد: انتخاب راهبر مترو بسیار حساس است زیرا جان هزاران نفر در طول روز در دستان راهبران قطار ها است و هر کسی که در مترو در حال فعالیت است باید آزمون های فنی شرکت را با موفقیت بگذراند.

وی افزود: ما مدعی بی نقص بودن نیستیم اما بهتر است شرایط امروز را با دو سال گذشته مقایسه کنیم .

*شرکت مترو به تمام تعهدات خود به پیمانکاران عمل کرده است

مدیر عامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در خصوص اینکه برخی از کارکنان شرکت مترو 9 ماه حقوق دریافت نکرده اند، گفت: شرکت مترو در قراردادهای مناقصه با پیمانکاران بندی دارد مبنی براینکه اگر شرکت کارفرما تا سه ماه حقوق پرسنل را پرداخت کند ، پیمانکار باید حقوق کارکنان را پرداخت کند؛ در این شرایط شرکت مترو به تمام تعهدات خود عمل کرده و باید این موضوع از مدیر عاملان شرکت های پیمانکار سوال شود.

گفتنی است ؛ دومین نمایشگاه مشارکت تولیدکنندگان ایرانی در صنعت مترو 27-29دی ماه در بوستان گفت‌وگو برگزار می شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار